Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Tools>Options:

Default: Region: Endrer region, Locality: Endrer evt standard utgivelsesland

System: Currency: Endrer valuta

Forutsatt at du har satt engelsk som språk, men er vel ikke veldig vanskelig å overføre til norsk er vel bare Valg: øverst som er forskjellig.

Lenke til kommentar
Tools>Options:

Default: Region: Endrer region, Locality: Endrer evt standard utgivelsesland

System: Currency: Endrer valuta

Forutsatt at du har satt engelsk som språk, men er vel ikke veldig vanskelig å overføre til norsk er vel bare Valg: øverst som er forskjellig.

Takk, du er en knupp!! :D

Lenke til kommentar
En begrunnelse på hvorfor No Country for Old Men er en "helt middels film", Erasus?

Vel, at filmen verken har et plott eller poeng burde vel være forklaring nok. Tross at den er svært vellaget er den inget annet enn en forholdsvis standard neo-noir. En sjanger, som i likhet med film noir, er svært lett å finne ugudelig kjedelig.

Lenke til kommentar

Neo-Noir? Jeg ville heller klassifisere filmen som en western med inspirasjon fra film noir-sjangeren. De fleste gode filmene til Cohen-brødrene har dette særtrekket, men det er mindre synlig i "No Country For Old Men" enn i f. eks Millers Crossing og Barton Fink.

Hvilket poeng er det du leiter etter? Som Dorian sier, ligger det i tittelen, og jeg vil si at filmen først og fremst handler om sjebne. (Når har du gått for langt til at du ikke kan snu?)

Lenke til kommentar
Poenget med filmen ligger vel i tittelen, og kommer svært godt frem både i samtaler og i den siste scenen.

Egentlig ikke. Både tittelen og den siste scenen virker påklistret i ettertid slik at den ikke skulle kunne kritiseres for å være meningsløs. Det blir som å si at Leathal Weapon-filmene virkelig har et budskap og poeng (foruten det å bare underholde) pga av at Murtaugh sier: "I'm too old for this shit!"

Lenke til kommentar

Den påklistrede slutten på den meningsløse filmen må det ha vært Pultizer pris-vinner Cormac McCarthy som står for i så fall, ikke Oscar-vinnende Coen-brødrene. Filmen er svært lik boken i struktur og dialog, og sies å være en svært god adapsjon. Hadde jeg vært i en situasjon som deg akkurat nå hadde jeg heller forsøkt å finne ut hva du ikke så i filmen enn å bare avskrive et verk som noen av de dyktigste storytellers-ene av vår tid står bak som meningsløs.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...