Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Takker for tipsene! :)

Jeg skal ha særemne i norsk, og jeg kan ta for meg 3 filmer som har noe til felles, hvorav en må være nordisk. Jeg skal ta for meg Maskinisten, muligens Raging Bull, men en nordisk klarer jeg ikke å finne fram til. Den eneste jeg kommer på er Uro hvor Nicolai Cleve Broch pumpet seg opp til innspillingen, og den sammenhengen er litt tynn synes jeg (dog er det lenge siden jeg så filmen, så jeg skal ikke uttale meg for mye der). Dette er ikke noe leksehjelpforum, men har dere noen tips om nordiske filmer hvor method acting-teknikken er brukt?

Endret av awkward
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Selv om Joner og Broch hevder de kun brukte vitser, er jeg overbevist om at sendte spliffen rundt før opptak av Den Siste Revejakta. Kanskje ikke noe læreren din godtar, vel og merke. Broch blir det klareste eksemplet i øyeblikket, uten at jeg orker å brainstorme på det.

Hvorfor i alle dager skulle de (skuespillerne, regissøren, produsenten) risikere høye skuespillere og dermed sprenge budsjettet fordi prosjektet må utsettes grunnet ubrukelige frontfigurer, for å få en realistisk latter?

Lenke til kommentar

Frontfigurene blir ikke akkurat ubrukelige av at de er høye, jeg klarte fint å sitere hele "Mr. Anderson, welcome back - we've missed you"-dialogen da jeg var høy. Pitt og Norton var f eks full i den ene scenen i Fight Club, de røykte ekte hasj i Platoon, osv. Man blir jo ikke retarded av det, bare annerledes. ^^

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Selvfølgelig kan man bli retard av det. Det er bare ikke normalt. Og selv men risikoen er lav er det fortsatt en risiko. En potensielt dyr risiko.

Det Norton og Pitt presterte som fulle i Fight Club krevde ikke akkurat mange hjerneceller.

Lenke til kommentar

Med tanke på hvor mange filmer Robert Downey Jr. og countless others har klart å gjennomføre på alt fra kokain til smertestillende så tror jeg ærlig talt ikke at risikoen for å bli retarded av hasj (litt usikker på om det helt går an, tbh) er det som bekymrer folk mest. Bill Murray har jo vist seg å være litt av en røyker, så det er ikke usannsynlig at han holdt på gjennom innspillinger av Lost in Translation og The Life Aquatic - to av hans beste roller.

Lenke til kommentar
Selvfølgelig kan man bli retard av det. Det er bare ikke normalt. Og selv men risikoen er lav er det fortsatt en risiko. En potensielt dyr risiko.

Det Norton og Pitt presterte som fulle i Fight Club krevde ikke akkurat mange hjerneceller.

Tror du burde utforde fordommene dine litt i denne tråden.

Det er ingen nevneverdig større risiko, verken økonomisk eller fysiskt, for produksjonselskapet at skuespillerne/crewet sendte rundt jointen kontra flaska.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg har ikke noe særlig fordommer mot hasj, selv om det kanskje kan virke sånn. Jeg vil bare utfordre påstanden om at norske skuespillere ikke klarer å le på kommando uten hjelp av kunstig stimuli.

Lenke til kommentar

De klarer det nok, men hvis man først lager en film om hasj så tror jeg de fleste involvert forstår at det kanskje vil være hasj på settet. Nå påstår jeg ikke det ene eller det andre om hvorvidt de gjorde det i denne filmen, bare at jeg mistenker at hvis filmmiljøet er like liberalt som andre kunstmiljøer så ser man gjerne ikke på hasjrøyking som så farlig. Ihvertfall ikke i den grad at de anser det som organisert doping.

Lenke til kommentar
Jeg har ikke noe særlig fordommer mot hasj, selv om det kanskje kan virke sånn. Jeg vil bare utfordre påstanden om at norske skuespillere ikke klarer å le på kommando uten hjelp av kunstig stimuli.

Forutsetter du ikke her at eneste grunnen noen kunne finne på å bruke kunstig stimuli til dette formål er manglende evne. Du ser ikke egenverdien av å ta den kunstige stimuliet som supliment.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Forutsetter du ikke her at eneste grunnen noen kunne finne på å bruke kunstig stimuli til dette formål er manglende evne.

Nei, det gjør jeg ikke.

Lenke til kommentar

Problemet er at skuespillerne ikke presterer jevnt og ikke blir til å stole på. Det satte en brems på et par tiår for Robert Downey Jr., det har gjort at Kiefer Sutherland må klare seg med en tv-serie, det gjorde at Transformers 2 nesten måtte utsette lansering grunnet fylla til Shia, Charlie Sheen gikk fra A-stjerne til tv-stjerne og Rob Lowe må nøye seg med å hoppe fra tv-serie til tv-serie.

Det er mye dop i Hollywood, skuespillere med et "godt forhold" til det blir som alle andre som har et godt forhold til dop. Uberegnelige og illojale. Rusen har vært en fin "kilde" for endel forfattere og låtskribenter. Ikke minst fordi den har medført at de får crappy liv og derfor får inspirasjon til å skrive noe fantastisk fordi de lever i et helvete.

Men det er ikke noe fordel for skuespillere å ruse seg. Det er bare til å spørre eksempelvis Downey Jr. eller Sutherland. To så gode skuespillere fikk aldri de lysende karrierene de ellers nok ville klart. Forhåpentligvis løser det seg for Downey Jr.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...