Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Lady Vanishes irriterte meg grenseløst. Good lordness.

Den kom seg inn på topp 20-listen min, men jeg husker ikke hvorfor lenger. Den var en av de to filmene jeg analyserte i oppgaven min, men hadde en forkjærlighet til den før det også, så jeg tror ikke analysen er grunnen.

Tror jeg må se den for å finne ut hvorfor igjen. :D

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Lady Vanishes 1938

En interessant historie og to fengende biroller redder filmen fra å være svært, svært utdatert. Jeg håper kvinner på 30-tallet ikke oppførte seg som Frk Henderson, fordi hun var rett og slett ufyselig. Hun var som en 4-åring på butikken som ikke får viljen sin, hun bare kjefter og gråter og krever og furter og besvimer og skriker. Dette er en karakter helt uten selvinnsikt eller selvkontroll. Hun er ikke alene, vi finner også en del mannlige roller som ikke klare å tenke klart. En spesielt latterlig samtale gikk som følger:

A: "Toget har endret retning, vi kjører feil nå, bare se ut vinduet."

B: *Uten å se ut vinduet* "Tull, sånt skjer da ikke."

SE DA UT VINDUET, MANN! DET ER ET TOG, ENTEN DU SER TIL HØYRE ELLER VENSTRE SÅ ER DET VINDUER DER!

Ja, altså. Jeg ble merkbart irritert. Jeg henger meg opp i sånt. Kanskje jeg ødelegger filmer for meg selv når karakterer ikke makter å tenke klart, men fra selveste Hitchcock burde man kunne forvente litt smartere rollefigurer. Den laveste karakteren jeg noengang gir en Hitch-film:

5/10

Her er ihvertfall begrunnelsen min. Jeg vet ikke om jeg hadde vært like irritert om jeg så den idag, men jeg må le litt av min egen frustrasjon. ^^

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar
Er The Alfred Hitchcock Collection til 599 et godt kjøp?

Inneholder følgende filmer:

The Ring (1928) (Stumfilm)

Champagne (1928) (Stumfilm)

Blackmail (1929)

The Farmer's Wife (1929)

The Manxman (1930)

Murder! (1930)

The Skin Game (1931)

Rich And Strange (1932)

Foreign Correspondent (1940)

Saboteur (1942)

Shadow Of A Doubt (1942)

Rope (1948)

Rear Window (1954)

The Trouble With Harry (1954)

The Man Who Knew Too Much (1955)

Vertigo (1958)

Psycho (1960)

The Birds (1963)

Marine (1964)

Torn Curtain (1966)

Topaz (1969)

Frenzy (1972)

Family Plot (1976)

Med andre ord, er filmene verdt pengene?

Ingen The Lady Vanishes og Strangers on a Train? Ikke verdt pengene... :p joda, den er nok verdt pengene...kanskje...

Jeg har 2 forskjellige Hitchcock bokser.

Den ene inneholder:

The Farmers Wife

Juno & The Paycock

The Lady Vanishes

Rich And Strange

Secret Agent

Den andre er denne, og den anbefales på det sterkeste.

Hitchcock 14 Disc Box Set - Vertigo/ The Birds/ Rear Window/ Marnie/ Frenzy/ Topaz/ The Trouble With Harry/ Torn Curtain/ Psycho/ Family Plot/ Saboteur/ Shadow Of A Doubt/ Man Who Knew Too Much/ Rope

419kBtnauSL._SS500_.jpg

Og, The Lady Vanishes er en bra film, tror nok noen hadde en dårlig dag når de så den :blink:

Endret av mjau
Lenke til kommentar

Må jo elske VG da (I forbindelse med at Michael Caine og Scareltt Johansson skal dele ut Nobels fredspris)

...Scarlett Johansson og Sir Michael Caine, som ble adlet i 2000, spilte senest sammen i filmen «The Prestige» fra 1996. Under innspillingen av filmen utviklet den unge Hollywood-stjernen og vetereanen et godt vennskap.

Finn en feil :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-XHLacM

Da er det jul igjen og jeg håper selvfølgelig på en utvidet BD-samling. Er det noen filmer som ikke kan unnværes en plass på ønskelista?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...