Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Ja, som sagt, jeg ser bruksverdien i en grov guide, men om det er slik at man sitter og tror at man klarer å sette tall på en subjektiv opplevelse av en film, da er man på villspor.

Sist jeg sjekket er det ikke særlig vanskelig å kategorisere en opplevelse. Hva disse kategoriene er eller kalles er i denne sammenheng irrelevant. Det virker nesten som på meg at du ikke ser på tallene som en representasjon av en opplevelse eller en kvantifikasjon, men som kun tall.

Poenget mitt var at antallet undervariable, eller deres nøyaktighet, må økes når man øker sluttverdiens nøyaktighet. Det vil dermed være vanskeligere å ha med en finkornet skala å gjøre.

Lenke til kommentar

Rogue Assassin (aka. War) var forferdelig. For det første så lager man ikke en film som man reklamerer som et face off mellom Statham og Li med lite og dårlig action. For det andre så kunne de i allfall prøvd å ha en original historie eller karakterer hvis de først skulle gjøre det førstnevnte. Og for det tredje... hva i all verden slags avslutning var det der?

NO!

*bang*

*kjører i bil*

*roll credits*

Lenke til kommentar
Sist jeg sjekket er det ikke særlig vanskelig å kategorisere en opplevelse. Hva disse kategoriene er eller kalles er i denne sammenheng irrelevant. Det virker nesten som på meg at du ikke ser på tallene som en representasjon av en opplevelse eller en kvantifikasjon, men som kun tall.

Det er fullstendig korrekt. Et tall kan ikke på noen god måte representere en opplevelse. Det kan dog hjelpe å gjøre en differensieringsjobb (for både sender og mottaker) raskere f.eks. i en guide-sammenheng. Utsagnet «jeg mener at av disse filmene så bør du se denne fremfor denne» kan gjøres enklere ved å bruke tall. Man vil dog aldri komme noe nærmere selve opplevelsen av å se filmen, og å rangere opplevelser med én skala, som måler noe egentlig ubestemt, sier pent lite.

Man kan selvfølgelig påstå at tallet representerer hvor god man opplevde filmen (eller hvor god opplevelsen man fikk av filmen var), men dette vil ikke hjelpe et annet subjekt nærmere selve filmen (eller opplevelsen av denne).

Som sagt, i en guide-sammenheng, hvor man kjenner konteksten godt nok (forfatter, format, filmene det er snakk om, konvensjoner etc. etc.), så kan jeg se et poeng i å bruke tall i det henseendet at man f.eks. differensierer filmer som går på kino på en veldig rask måte (et grovt overslag basert på et tenkt intersubjektivt fellesskap), men om man skal kommunisere noe om en film eller om en opplevelse av en film til en annen person, så er tall i seg selv ubrukelige. Og selv guide-situasjonen finner jeg ofte ganske vanskelig.

Jeg er enig i deg at finkornede skalaer er noe fjas, men siden jeg også mener at tallskalaer i seg selv også har et svært begrenset bruksområde, så tar jeg ikke finkornede skalaer så tungt. Hvis man sitter og har vanskeligheter med å vurdere en film fordi skalaen er for finkornet, så mener jeg at man prøver å tillegge umulige verdier i tallene.

Fordi tall kun kan brukes til en særdeles grov oversikt (stort sett kun basert på en tenkt intersubjektivitet), så vil jeg si at en mer finkornet skala egentlig ikke bør være mer problematisk, i og med at man uansett aldri bør gi disse tallene verdi utover et spesifikt personlig differensieringsutsagn («jeg synes a er bedre enn b»). I en større sammenheng (som f.eks. IMDB) så mener jeg at tall er mer eller mindre ubrukelige som bærere av mening (selv om de kan være kjekke da det er snakk om f.eks. store grupperinger av filmer).

Det jeg vil frem til er at vi gjerne kan ha en viss følelse av hva den gemene hop mener konstituerer en bra film, og bruke f.eks. tall sammen med dette (og evt. et annet subjekt man kjenner smaken til) for å styre unna eller i retning av diverse filmer, men utover det så er tall i forbindelse med filmopplevelse problematisk.

Lenke til kommentar

Ja, har fått veldig ujevn mottakelse. AICN-gutta likte den også godt.

Det virker som om det er veldig typisk at store mainstream-anmelderne (og de som prøver å være det) mener den er midt på treet (veldig tidstypisk å mislike Ritchie), mens uavhengige gjerne er langt mer ujevne (både høyt og lavt).

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Virker som Silent Hill(filmen) har fått ufortjent mye pes. Første gangen jeg så den ble jeg litt småskuffet, men den blir bare bedre og bedre for hver gang jeg ser den.

Manuset er kanskje ikke perfekt, men bra nok. Og hele filmen er en visuell nytelse fra ende til annen, fra vakre scener tidlig i filmen til slutten som må være noe av det mest grufulle jeg har sett.

Noen som liker den her?

Lenke til kommentar

Jeg syns ikke den klarte å fange den samme skumle stemningen jeg fikk av å spille spillet første gang (demoen som fulgte med Metal Gear Solid ~1999 :love:). Men bortsett fra det var det jo en grei film. Likte noe av intensiteten som f.eks. en av gangene Pyramid Head dukker opp.

Lenke til kommentar
Noen som har sett RocknRolla, og har noen synspunkter? Hadde håp om noe som muligens kunne nå opp til Lock Stock og Snatch, men anmeldelsene i VG og Dagbladet levnet jo ikke mye håp. Men den skal nå sees uansett etterhvert. ;)

Jeg likte den bedre enn Lock Stock, men den når ikke helt opp til Snatch. Man venter hele tiden på klimakset som aldri helt kommer, men filmen har mange små topper og herlig dialog som gjør opp for det.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...