Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Noen som har sett "A Christmas Story" her? Er den noen gang blitt utgitt i Norge?

Er vel bare kommet som R1 så vidt jeg vet. Filmen er et amerikansk fenomen. Den skal vel vise 'erkeamerikansk' jul, noe som for min del ikke gir et snev av julestemning. Da hjelper det ikke at den ikke er spesielt interessant på andre plan heller.

Lenke til kommentar

Må alltid se Home Alone-filmene i julen også. Alt av useriøse gladfilmer. Liker til og med enkelte Jesus-filmer selv om jeg ikke er kristen. Men det er vel mer fordi jeg syntes Jesus-historien er utrolig godt skrevet. Egentlig er bibelen full av gode fortellinger som egner seg til film. Som eventyr :)

Peter Jackson skulle rett og slett filmatisert hele det gamle og nye testamente. Så har han noen dusin filmer å lage de neste tiårene. En filmserie om bibelen må jo selge som varmt hvetebrød i USA.

Lenke til kommentar
Bibelen er eventyr :wee:

Den er et utrolig bra eventyr. Har også elementer av historiske hendelser. Men det er et trosspørsmål og jeg lar det ligge med det. Tro og viten er to forskjellige ting og jeg skulle gjerne hatt noe å tro på. Strekker meg til å håpe på noe mer og håper det empiriske på området er tull og tøys :wee:

Lenke til kommentar

Greit at det er et bra eventyr, men synes det blir tatt litt for seriøst, som Badsmile nevner.

Men dette er vel rimelig OT.

Bibelen er eventyr :wee:

Sikker på det?

Ja. Jeg troll heller på troll i folkeeventyrene enn moses som delte vannet med en stav som kunne forvandles til en slange.

Eller den klassiske vann blir til vin ;)

Lenke til kommentar

Problemet med Bibelen er alle de som tar den helt bokstavlig, og ignorerer budskapene. Jesus selv fortalte jo fabler og lignelsesfortellinger, og mange av bibeltekstene er mye det samme. Boka er fantastisk stykke litteratur dog, mange spenstige historier å finne.

edit: ang. Peter Jackson, noen som har sett Heavenly Creatures? Høres lovord fra diverse kanter.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...