Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Det viktigste er filmen. Selv bryr jeg meg ikke noe om ekstramateriale, så basert på et slikt syn bør man kjøpe så mange filmer man klarer til billigst mulig penge. Jeg angrer på å ha kjøpt enorme Collector's Edition-utgaver, ettersom de først og fremst tar så stor plass. Jeg saumfarer billighylla på Rema på jakt etter kupp, og noen ganger finner man faktisk gode filmer der.

Da laster jeg den heller ned, tbh. Kvaliteten er lik, og det er noe med å betale 59kr som jeg føler er lureri, uten å helt klare å forklare den. De fleste som koster så lite (ihvertfall før) hadde skrivefeil på coveret og sånt. ^^ Kvalitet framfor kvantitet, selv om kvantitet er en kvalitet i seg selv.

Samme hvor mye skrivefeil på coveret, er jo filmen den samme. (Kanskje med unntakk av deleted scenes.)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Samme hvor mye skrivefeil på coveret, er jo filmen den samme. (Kanskje med unntakk av deleted scenes.)

Det er sant, til og med om jeg skriver coveret selv og brenner ut filmen. Hva er det som vil gjøre at DVD/BD ikke blir overtatt av lovlig internett-nedlasting av filmer for betaling? Jeg personlig tror det enkelt og greit er to ting:

1. Coveret - å vise at man er filminteressert og at man betaler for filmer, samtidig som å ha noe håndfast, er en helt egen følelse. Det er grunnen til at jeg ikke liker å kjøpe sanger fra iTunes og grunnen til at jeg kjøper DVD/CD/spill.

2. Ekstramaterialet - for de som interesserer seg for film og virkelig liker den filmen de ser så er dette nesten like underholdende som filmen. Man har timesvis med analyse og kommentarer om hvordan filmprosessen fungerer, hvordan nye teknikker er blitt tatt i bruk, outtakes, auditions, bak scenen, osv.

Dette er de to tingene som gjør at jeg kan si at jeg interesserer meg for DVD i tillegg til å interessere meg for film. Det er også de to tingene som gjør at jeg foretrekker gode, dyre versjoner av filmer med et cover som ikke har isbjørn-logoen på seg og to disker med ekstramateriale og ekstra scener og kommentarer fra de som står bak. Jeg ser på en 59kr DVD med skrivefeil bak og et dårlig oversatt cover som likestilt med en film jeg lovlig laster ned, brenner ut og legger i plastcover. Den eneste forskjellen er at det sannsynligvis er billigere å laste den ned og coverbildet ser bedre ut.

Lenke til kommentar
Jeg har Deer Hunter i hylla, den fantastiske filmen kostet skammlige 39,- på Rema. Skammelig billig, men det er en fryktelig dårlig verjson av filmen. Kjipt cover, absolutt ingen extra material, men det får gå. Fantastisk film, fantastisk billig :)

The Deer Hunter

Apocalypse Now!

Platoon 1

Platoon 2

Ikke lat som du ikke heller ville ha disse. =D

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Det er sant, til og med om jeg skriver coveret selv og brenner ut filmen. Hva er det som vil gjøre at DVD/BD ikke blir overtatt av lovlig internett-nedlasting av filmer for betaling? Jeg personlig tror det enkelt og greit er to ting:

1. Coveret - å vise at man er filminteressert og at man betaler for filmer, samtidig som å ha noe håndfast, er en helt egen følelse. Det er grunnen til at jeg ikke liker å kjøpe sanger fra iTunes og grunnen til at jeg kjøper DVD/CD/spill.

2. Ekstramaterialet - for de som interesserer seg for film og virkelig liker den filmen de ser så er dette nesten like underholdende som filmen. Man har timesvis med analyse og kommentarer om hvordan filmprosessen fungerer, hvordan nye teknikker er blitt tatt i bruk, outtakes, auditions, bak scenen, osv.

Dette er de to tingene som gjør at jeg kan si at jeg interesserer meg for DVD i tillegg til å interessere meg for film. Det er også de to tingene som gjør at jeg foretrekker gode, dyre versjoner av filmer med et cover som ikke har isbjørn-logoen på seg og to disker med ekstramateriale og ekstra scener og kommentarer fra de som står bak. Jeg ser på en 59kr DVD med skrivefeil bak og et dårlig oversatt cover som likestilt med en film jeg lovlig laster ned, brenner ut og legger i plastcover. Den eneste forskjellen er at det sannsynligvis er billigere å laste den ned og coverbildet ser bedre ut.

1. Jeg lastet ned masse før. Jobbet i en videobutikk der vi fikk inn 4-5 ekstra innlegg til dvd-coveret. Disse var skrevet ut på ordentlig papir med topp blekkvalitet - identiske de man får når man kjøper en dvd-film. Noen ganger sto det "Leiefilm" et sted på coveret, men det gjorde meg ikke så mye. Jeg tok slike og puttet dem inn i ordentlige dvd-cover. Jeg kjøpte printable dvd-plater, og skriveren min gjorde en god jobb i å printe label på plata. Folk så omtrent ikke at det ikke var ekte. På utsiden av coveret var det umulig å se at den var brent.

2. DVD-R filene jeg lastet ned var ofte med ekstramateriale, SE brente jeg ut på to plater og kjøpte doble cover. Måtte ofte brenne DVD9

Du kan altså få begge kriteriene dine oppfylt ved nedlastning. Likevel brenner jeg ikke filmer lenger. Jeg har kjøpt de filmene jeg tidligere hadde som brent, og kaster/gir bort de brente. Det er bare enkelt og greit fordi jeg vil eie en lovlig utgave som jeg kan sette i hylla. Det har altså ingenting med verken coveret eller ekstramaterialet å gjøre. F.eks. byttet jeg flere ganger ut en brent 2-disc SE med en single disc kjøpt for 59,- på Platekompaniet. Jeg har ennå tilgode å finne skrivefeil på coveret til noen av filmene :)

Endret av Mojo Pin
Lenke til kommentar

Jeg slår også til om jeg finner storfilmer som jeg ikke har sett til en så billig penge. Om jeg liker filmen veldig godt, kjøper jeg heller en finere utgave seinere. Da får jeg to utgaver av samme film og kan lodde ut den ene i "Gi bort en DVD"-tråden.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hvorfor mandager? Fikk de inn nye filmer da?

Jeg kjøpte frukt til avdelingen hver mandag i lunsjen. Da plukket jeg ofte med meg filmer også. Måtte gjøre noe for å drømme meg bort.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

On to something completely different: Jeg vurderer Grave of the Fireflies. Tekstet eller dubbet? Jeg har mine egne kjipe, strenge prinsipper som jeg kan ignorere, så jeg trenger ikke svar som "Alltid tekstet, selvfølgelig". Har du derimot sett begge versjonene, evt kan si noe om den dubbete (engelsk ofc) så hadde jeg satt pris på det.

Lenke til kommentar

Filmer er alltid best på orginalspråket, uansett om man skjønner språket eller ikke.

Så City of the Lost Children dubba til engelsk, og da ble det bare helt platt og tullete. Mens på fransk språk er det en helt annen film.

Men italienske filmer er litt spesielle, fordi de er dubba uansett til forskjellige språk, inkludert italiensk. De tar aldri vare på lydsporet under innspillinga, alle skuespillerne dubber seg selv i etterkant. Da slipper de problemer med støy fra gata eller fly som flyr over og ødelegger en stor take.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Da laster jeg den heller ned, tbh. Kvaliteten er lik, og det er noe med å betale 59kr som jeg føler er lureri, uten å helt klare å forklare den. De fleste som koster så lite (ihvertfall før) hadde skrivefeil på coveret og sånt. ^^ Kvalitet framfor kvantitet, selv om kvantitet er en kvalitet i seg selv.

Jeg liker å betale avlat for å skåne mitt moralske forfall i denne tid med Internett, P2P og torrents. Dessuten er alle slags DVD-er gull verdt for eventuell historieforskning, bare at de billige som oftest tar mindre plass.

Lenke til kommentar

Jeg liker å betale avlat for å skåne mitt moralske forfall i denne tid med Internett, P2P og torrents. Dessuten er alle slags DVD-er gull verdt for eventuell historieforskning, bare at de billige som oftest tar mindre plass.

Jeg er like glad i å betale, som du vet. Jeg liker bare å få noe for pengene. Blowjobs kan jeg få gratis, så jeg ville aldri betalt noen for å gjøre det. En rimjob, derimot, er litt vanskeligere å få tak i, og da er jeg villig til å betale. Men å betale for noe jeg kan få gratis gidder jeg ikke, da investerer jeg heller litt penger i en bedre opplevelse.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...