Hamsterino Skrevet 4. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2007 1. Hvor mange prosent er i snitt dubbet på en kinofilm?2. Hvor store filmruter er de fleste filmer skutt på? 3. Hvor mange ganger klippes det gjennomsnittlig i en film? Det er spørsmål i en annen klasse, men som jeg mener man burde ha en viss peiling på. 7864440[/snapback] Jeg har ikke peiling på denne ... Hva er svaret? 7871062[/snapback] Rundt 80% tror jeg. På ekstramaterialet i Ringenes Herre sier Elijah Wood at han regnet med å måtte dubbe over 98% av det han sa mens de filmet, som sikkert var en liten overvurdering. Men wh1te skrev i Emesis-tråden at det er rundt 80%. Lenke til kommentar
Labraxas Skrevet 4. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2007 Til Dimiles: Widescreen = 16:9 16/9 = 1,78 Så ratioen 1,78:1 er den ideelle for widscreen TV-er. Denne ratioen er ikke så vanelig, men 1,85:1 som er den vaneligste ratioen å finne på DVD-er, passer også rett bra for 16:9 TV-er. Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 4. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2007 Men hva er de forskjellige? Fullt klar over at det står bak. Er 1,85:1 svart stripe? Er 2,35:1? Eller må det bokstavlig talt stå 16:9 bakpå for at man skal slippe det herket? 7870877[/snapback] Det er noe som heter anamorfisk bredformat (google it). Det skal blant annet gi best mulig kvalitet på DVD-filmer. Når bildetforholdet da blir større enn 16:9, kan det fort oppstå letterboxing, eller svarte striper som du kaller det. Lenke til kommentar
Seonaith Skrevet 4. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) Men hva er de forskjellige? Fullt klar over at det står bak. Er 1,85:1 svart stripe? Er 2,35:1? Eller må det bokstavlig talt stå 16:9 bakpå for at man skal slippe det herket? 7870877[/snapback] Det er noe som heter anamorfisk bredformat (google it). Det skal blant annet gi best mulig kvalitet på DVD-filmer. Når bildetforholdet da blir større enn 16:9, kan det fort oppstå letterboxing, eller svarte striper som du kaller det. 7871247[/snapback] Best mulig kvalitet? Om bildet er 1:85:1 eller 2:35:1 (eller Cinemascope om du vil) gir på ingen som helst måte kvalitetsforskjell? Bildet er enkelt og greit bredere på 2:35:1, og dermed plasseres noen tynne svarte striper oppe og nede (På TV-skjermen, ikke Kinolerretet). Dette er selvsagt fordi filmskaperne ikke vil kutte informasjon fra bildet ned til 1:85:1, slik at de passer bedre til standard widescreen TV-er. Grunnen til at så mange filmer er i 2:35:1 fremfor 1:85:1 er bla. for å oppnå episke, horisont-komposisjoner. 1:85:1 gir en tettere, nærere følelse for publikum. Men mange mener også at 2:35:1 er nærmest menneskets eget syn. Endret 4. februar 2007 av K.Larsen Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 4. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2007 Best mulig kvalitet? Om bildet er 1:85:1 eller 2:35:1 (eller Cinemascope om du vil) gir på ingen som helst måte kvalitetsforskjell? 7871601[/snapback] Jeg bare siterer Wikipedia: Anamorfisk bredformat er en film- og fotografiteknikk for å fange et bredformatsbilde på en standard 35mm-film, eller andre bildeopptaksmedier som ikke har bredformat som standard bildeformat. Det kan også referere til en lignende teknikk for å gi best mulig bildekvalitet på en DVD-film. Se på denne figuren. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 4. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2007 Så 2,35:1 gir svarte striper oppe og nede, mens 1,85:1 gir ikke svarte striper? Korrekt? Lenke til kommentar
Seonaith Skrevet 4. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) Best mulig kvalitet? Om bildet er 1:85:1 eller 2:35:1 (eller Cinemascope om du vil) gir på ingen som helst måte kvalitetsforskjell? 7871601[/snapback] Jeg bare siterer Wikipedia: Anamorfisk bredformat er en film- og fotografiteknikk for å fange et bredformatsbilde på en standard 35mm-film, eller andre bildeopptaksmedier som ikke har bredformat som standard bildeformat. Det kan også referere til en lignende teknikk for å gi best mulig bildekvalitet på en DVD-film. Se på denne figuren. 7872009[/snapback] Mate, du snakker om to helt forskjellige ting her. Dette siste her handler jo om en måte å forbedre kvaliten på DVD-er i 2:35:1 under en prosjektorvisninger, og har ingenting med hva som står bak en DVD-film å gjøre, og beviser på ingen måte at 2:35:1 har bedre kvalitet enn 1:85:1 (1:85:1 har ingenting med dette å gjøre). Vet du hva du selv snakker om? Så 2,35:1 gir svarte striper oppe og nede, mens 1,85:1 gir ikke svarte striper? Korrekt? 7872114[/snapback] Korrekt. Endret 4. februar 2007 av K.Larsen Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 4. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2007 Så 2,35:1 gir svarte striper oppe og nede, mens 1,85:1 gir ikke svarte striper? Korrekt? 7872114[/snapback] Korrekt. 7872203[/snapback] Takker for svar. Lenke til kommentar
L@sse Skrevet 4. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2007 Mate, du snakker om to helt forskjellige ting her. 7872203[/snapback] Som et resultat av en lang dag, har formuleringene mine vært litt ute på jordet, ser jeg. dimiles spurte på en måte om flere ting på én gang litt lenger oppe, og når da de ulike svarene kommer sammen i én setning, blir det bare surr. Vi er i allefall enige om det han i utgangspunktet spurte om, altså hvilke formater som gir letterboxing og ikke. Lenke til kommentar
Seonaith Skrevet 4. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2007 Hehe, ja. Den er grei. Lenke til kommentar
dimiles Skrevet 4. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) Jeg spurte vel bare om hvilke formater som ga svarte linjer, og hvilke som ikke gjorde det? *slutte å kverulere* Endret 4. februar 2007 av dimiles Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 4. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2007 Jeg er på utkikk etter filmer som er ganske lik "The sixth sense". Noen forslag? Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 4. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2007 Jeg er på utkikk etter filmer som er ganske lik "The sixth sense". Noen forslag? 7872529[/snapback] http://imdb.com/title/tt0167404/recommendations Lenke til kommentar
wewwen Skrevet 4. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2007 http://imdb.com/title/tt0167404/recommendations 7872548[/snapback] Konge! Tusen takk for hjelpa. Er dette "Recommendations" helt nytt? hvertfall aldri sett det før. Lenke til kommentar
:---{D Skrevet 4. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2007 http://imdb.com/title/tt0167404/recommendations 7872548[/snapback] Konge! Tusen takk for hjelpa. Er dette "Recommendations" helt nytt? hvertfall aldri sett det før. 7872579[/snapback] Står nederst på IMDb-sidene. Har vært der en god stund tror jeg.... Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 4. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2007 Anbefalingssystemet til Imdb er helt latterlig. Søkte på Casablanca og fikk opp bla.a Eddie Izzard: Dress to Kill (knakandes bra standup btw), Schindlers List, Silent Hill, On Her Majesty's Secret Service, Munich og Once Upon a Time in America. Samtlige filmer har mye til felles med Casablanca ja Lenke til kommentar
CCola Skrevet 4. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2007 (endret) Søkte på LOTR: The Fellowship of the Ring If you like this title, we also recommend... The Lord of the Rings: The Return of the King (2003) Hihi EDIT: Hvis man skal bruke recommandations systemet burde man bruke user's recommendations iallfall. Endret 4. februar 2007 av MrJones89 Lenke til kommentar
Njål Skrevet 4. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 4. februar 2007 Så 2,35:1 gir svarte striper oppe og nede, mens 1,85:1 gir ikke svarte striper? Korrekt? 7872114[/snapback] Skal man være pirkete vil også 1.85:1 gi svarte striper oppe og nede dersom skjermen viser hele bildet (noe ingen billedrørs-TV'er gjør, og en god del flatskjermer heller ikke gjør). En widescreen-TV er har en skjerm med forholdet 1.78:1 (eller 16:9 om du vil). Filmer spilt inn med smalere/høyere bilde (det gamle Academy-formatet 4:3, og den tidligere mye brukte i Europa widescreen-varianten 1.66:1) vil få svarte striper på sidene flmer med bredere/lavere bilde (1.85:1, 2.00:1, 2.20:1, 2.35:1, 2.40:1 osv) vil få svarte striper oppe og/eller nede. Grunnen til at du sannsynligvis ikke ser/legger merke til svarte striper oppe og nede ved 1.85:1 (og avhengig av hvor mye TV'en overscanner påsidene ved 1.66:1) er overscan; TV'en dekker til den ytterste delen av bildet på alle sider. Lenke til kommentar
ugotabanana Skrevet 5. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2007 (endret) Haha jeg fikk faktisk lyst til å se den.. "Jenter" altså. hva var greia med hun som snakka engelsk ? hørtes da ut som hun var norsk.. hvis ikke hun snakka til noen som ikke snakker norsk da 7857499[/snapback] Det er faktisk sånn at mange av disse bertene snakker engelsk med hverandre fordi det er kulere eller høres bedre ut eller noe. De gjør det ikke hele tiden, bare når de føler for det. Kan hende det ikke er tilfelle i akkurat det klippet, men det er ofte det. Noen her som søker Filmvitenskap på samordnaopptak? Hvor lenge varer bachelor-studiet? 7857722[/snapback] Den jenta hun prater til er vell ikke helt norsk etter hva jeg har forstått, fler som snakker Engelsk til henne. Denne filmen er helt ok, var dog ganske morsomt på premieren da noen av jentene som spiller i filmen trodde de var så "pop" på afterparty (my ass, så østkant!) Skildringen av hvordan det er å være jente idag er ganske riktig, men rotete samt at det er vanskelig vite hva Hanne Myhren vill med denne filmen.. Dog hadde Hanne Myhren funnet kanskje 1 av de værst shitkids'a som gikk på skolen under denne tiden. Mahsa er ikke akkuratt helt normal i pappen uansett hvordan man vrir og vender på det, men så er det vell mer håp for denne Iselin selvom hun blir lett påvirket av de rundt henne. Jeg ville ikke dratt sett denne filmen om jeg ikke: 1. Hadde visst hvem alle i filmen var. 2. Ikke hadde gått på Ruseløkka selv. 3. Om det ikke hadde vært premiere. Endret 5. februar 2007 av brutti Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 5. februar 2007 Rapporter Del Skrevet 5. februar 2007 Jeg syns den var underholdende i grunn. En del (ufrivillig) morsomme øyeblikkKan ikke akkurat si at noe av det som ble sagt eller gjort i filmen var så veldig sjokkerende. Filmen er nok rettet mot foreldre som ikke har peil på hva ungene sine driver med. "Vis oss kuken a!" Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå