Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

None-lifer vi er som sitter på diskusjon klokken 10.32.

Fant noen filmer som jeg gleder meg til, når de kommer i 2009.

Harry Potter and the Half Blood-prince. Harry potter-filmene blir mørkere og filmene bedre. Nøff-said. Det var jo litt skuffende at vi ikke fikk se Harry Potter til jul da.

City of Ember. Ikke blandt de største filmene, men Caroline Thompson har skrevet manus så det holder for meg.

Avatar. Denne er etterlengtet. James Cameron har regien. Skal vist være blandt de mest avangserte 3D-filmene som er kommet. Filmen er i half-3D.

TinTin! TinTin blir film. Steven Spielberg har tatt den første filmen i regi. Det skal vist lages tre filmer. Årstallet varierer fra 2009 til 2010, så jeg her ikke helt sikker på den.

Sikkert mange andre også, men dette var de jeg kom på i øyeblikket.

Endret av Sunset
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er jo mykje betre å høyra engelske, skotske og irske skodespelarar knota amerikansk enn at dei snakkar det dei kan. :roll:

Ein annan ting er at britisk enelsk har fleire 'umarkerte' stilnivå enn amerikansk engelsk. Altså, om ein skal snakka overklasse-amerikansk og underklasse-amerikansk dreg ein med seg så mange fleire kulturelle markørar enn om ein gjer det same i britisk engelsk, meiner no eg.

Det var litt teit at det vart snakka moderne italiensk i Roma, og moderne arabisk i Egypt. I Egypt snakka dei eit heilt anna språk på den tida.

Men men.

Endret av magnusbe
Lenke til kommentar
Ein annan ting er at britisk enelsk har fleire 'umarkerte' stilnivå enn amerikansk engelsk. Altså, om ein skal snakka overklasse-amerikansk og underklasse-amerikansk dreg ein med seg så mange fleire kulturelle markørar enn om ein gjer det same i britisk engelsk, meiner no eg.

Det virker egentlig som det stikk motsatte av det jeg mener. Queen's English vs Michael Caine-engelsk er mye mer annerledes enn f eks NYC-amerikansk vs LA-amerikansk. De fleste skuespillere fra USA har uansett en "non-regional diction", og det er ingen stilnivåer tilknyttet de forskjellige dialektene. Man har folk fra Fargo og folk fra Georgia som snakker veldig merkelig, men skuespillere flest fra USA uttaler ord på samme måte. Land som England og Norge har mye større forskjeller fra sted til sted.

Lenke til kommentar

Nettopp, Dorian: i Rome er det jo eit poeng at dei ulike sosialis skikta snakkar ulikt, nett slik dei gjorde i oldtids-Roma.

Då har britisk engelsk langt større register enn amerikansk engelsk. Underklasseamerikansk vert lett hillbilly eller gangsta, som ville verka enno meir forstyrrande.

Lenke til kommentar

Hvis du mente at det var bedre med britisk fordi de hadde så mange forskjellige dialekter og at hver klasse i serien fikk sin egen dialekt, så kan jeg faktisk være litt enig med deg der. Det passer ihvertfall fint for meg som ikke vet en Liverpool-dialekt fra en London-dialekt, men for briter er det sikkert lite teit for dem å se at overklassen i Roma snakker som naboene deres mens underklassen snakker som det rivaliseringene fotball-laget. ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...