CypheroN Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Joda, men det var på 80-tallet slasher-sjangeren hadde sin storhetstid. På 2000-tallet er J-horror det ganske nye, mens man i USA prøver å gjennopplive slahser-sjangeren med håpløse remaker og oppfølgere. Joda, slasherne herja på 80-tallet (dog det begynte lenge før det), men nå er det BARE slashere omtrent. Eller gore-party's. På 80-tallet hadde dem værtfall Shining ved siden av. athorb: hvilken kritikkerost film tenker du på? Endret 28. november 2008 av CypheroN Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Å si at man blir skremt av Nosferatu, ser jeg på som ren name-dropping og posing. Rett og slett. Nå til dags har vi jo også [Rec], The Orphanage, Saw 1, som jeg kommer på i farta. Det var minst like mye dritt før, om ikke mer, men de blir jo ikke husket. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Baserer du det at 80-tallet var et fantastisk skrekktiår kun på The Shining (en psykologisk thriller)? Forøvrig er ikke slashersjangeren den det lages mest filmer innen i dag (bortsett fra rett-på-dvd-skit, men sånn vil det alltid være). Av gore-filmer vet jeg bare om Hostel- og Saw-seriene, og lite annet. Nei, alt var ikke nødvendigvis bedre før. edit: jeg tenker først og fremst på filmer som The Orphanage, The Devil's Backbone, The Others - de var de første jeg kom på, men alle disse har høstet gode kritikker. The Descent synes jeg selv suger, men blir hausset opp i skyene av mange kritikere. Rec også. For å nevne noen. Endret 28. november 2008 av athorb Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Baserer du det at 80-tallet var et fantastisk skrekktiår kun på The Shining (en psykologisk thriller)? Forøvrig er ikke slashersjangeren den det lages mest filmer innen i dag (bortsett fra rett-på-dvd-skit, men sånn vil det alltid være). Av gore-filmer vet jeg bare om Hostel- og Saw-seriene, og lite annet. Nei, alt var ikke nødvendigvis bedre før. Nei, baserer det ikke bare på Shining, men jeg vil si at det er mer kvalitet i Nightmare on Elm Street enn i Saw tretten, selvom begge er gore og lite story. [Rec] Her er jeg veldig enig. Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Uenig, CypheroN. Enig, Bob. Skrekkfilmsjangeren er minst like variert i dag som den var på 80-tallet. Slashersjangeren er ikke like populær i dag som den var på 80-tallet, og da ble det produsert utallige mengder slasher. Mange av disse er glemt i dag, eller ukjente for de som ikke har særlig innblikk i sjangeren. EDIT: Nei, baserer det ikke bare på Shining, men jeg vil si at det er mer kvalitet i Nightmare on Elm Street enn i Saw tretten, selvom begge er gore og lite story. Vi hadde da også Nightmare on Elm Street 3 og Halloween 5 på 80-tallet. Disse er minst like dårlige som Saw-oppfølgerne. Saw er en av nåtidens melkekyr, men skrekkfilmsjangeren hadde mange flere av disse før. Endret 28. november 2008 av Infenso Lenke til kommentar
Lawliet Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Jeg kunne bare ikke ungå å se at det ikke fantest en enseste ren skrekkfilm fra nyere tider på imdb topp50 (horror). Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Nei, baserer det ikke bare på Shining, men jeg vil si at det er mer kvalitet i Nightmare on Elm Street enn i Saw tretten, selvom begge er gore og lite story. Og det baserer du på hva? Uten at jeg har sett veldig mange filmer i Nightmare-serien, tør jeg påstå med rimelig stor sikkerhet at kvaliteten synker gradvis, i likhet med Saw. Som Athorb sier, alt var faktisk ikke bedre før. Lenke til kommentar
athorb Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Nei, baserer det ikke bare på Shining, men jeg vil si at det er mer kvalitet i Nightmare on Elm Street enn i Saw tretten, selvom begge er gore og lite story. Nei, men det nytter heller ikke å sammenligne Nightmare on Elm Street 7 og Saw 1, så det argumentet duger ikke. edit: også har vi jo 28 Days/Weeks Later Endret 28. november 2008 av athorb Lenke til kommentar
Speik Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Å si at man blir skremt av Nosferatu, ser jeg på som ren name-dropping og posing. Rett og slett. Yasujirō Ozu. Ble jeg kul nå? Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Edit: glem det Endret 28. november 2008 av DoktorBacon Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Kvaliteten i Nightmare synker akkurat som i Saw, men jeg synes det er så overprodusert med slike unødvendige slashere nå for tia. På 80-tallet var det liksom... lov ^^ Lenke til kommentar
athorb Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 For all del, men det argumentet holder vaffal ikke. Diskusjon tapt. Lenke til kommentar
Infenso Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Vi diskuterer da ikke hvorvidt det er "lov" eller ikke, men sjangerens utvikling. Lenke til kommentar
Juvenal Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Svært lite var bedre før, faktisk. Genrer utvikler seg, de har kanskje blitt litt mer politisk korrekte, men det er mye god skrekk ute og går i dag. The Orphanage er en av de bedre skrekkfilmene jeg har sett, og vi har jo den japanske importen i form av Grudge (grei nok), The Ring (kurant) osv. Vil si vi har et større mangfold i dag enn på 80-tallet, dog uten noen faktiske tall å støtte meg på. Hva som får størst oppmerksomhet er en annen ting, men det er ikke så mye dritt i dag som vi skal ha det til. EDIT: OMG, fire poster postet 17:35. Jeg skal begynne å poste enkeltord i stedet, tar ikke så lang tid^^ Endret 28. november 2008 av Juvenal Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Så du innser at 80-tallet var et like dårlig/godt tiår for sjangeren som det er nå? Men filmene fra 80-tallet blir bedre enn dagens fordi da var det "lov"? Edit: Nå går det fort her. Sikta til CypheroN sitt innlegg. Endret 28. november 2008 av Bob_3 Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Å si at man blir skremt av Nosferatu, ser jeg på som ren name-dropping og posing. Rett og slett. Yasujirō Ozu. Ble jeg kul nå? Lenke til kommentar
athorb Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Svært lite var bedre før, faktisk. Genrer utvikler seg, de har kanskje blitt litt mer politisk korrekte, men det er mye god skrekk ute og går i dag. The Orphanage er en av de bedre skrekkfilmene jeg har sett, og vi har jo den japanske importen i form av Grudge (grei nok), The Ring (kurant) osv. Vil si vi har et større mangfold i dag enn på 80-tallet, dog uten noen faktiske tall å støtte meg på. Hva som får størst oppmerksomhet er en annen ting, men det er ikke så mye dritt i dag som vi skal ha det til. Sett med dagens øyne ja Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Diskusjon tapt. Jeg griner. Lenke til kommentar
Juvenal Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 (endret) Hvilke øyne skulle man se dem med? Edit: litt uklart. Jeg tviler hvertfall på at konserative krefter var så glad i det vi nå ser på som "politisk ukorrekt", f.eks. gjennom et så uskyldig eksempel som Indiana Jones. Han drepte jo folk over en lav sko^^ Endret 28. november 2008 av Juvenal Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 28. november 2008 Del Skrevet 28. november 2008 Sorry, så ikke at du mente horror-topplista. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå