Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet-D7I5Gr2
Da kommer jeg, og ødelegger illusjonen til Stefan.

Fikk endelig rotet meg til å se The Descent igår, etter å ha hatt den stående en liten evighet.

Den skulle bare blitt stående. For en skuffelse.

The Descent er veldig god, den var sykt spennende og skummel. En av de beste skrekkfilmene jeg har sett!

Seriøst? Det er noe av det største makkverket jeg har sett på evigheter. Du må være sykt lettskremt om det var en av de beste du har sett.

Så denne filmen i en kinosal med det årets værste date. Kan ha ødlagt litt av min oppfattning av filmen,men jeg sier: It's shite!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

The Descent hadde potensiale, men følte den nærmest ble parodisk. Litt lenge siden jeg så den, så husker ingen spesielle scener, men vi lo godt endel ganger. Skvatt gjorde vi tidvis også, men føler ikke at den var noe å hoppe i taket for.

Og Ibsen sa vel strengt tatt ikke at flertallet var dumme, det var det Dr. Stockmann som gjorde^^

Lenke til kommentar
Vil si at Chaplin er for spesielt interesserte...

Du som er politisk interessert burde fort finne mange godbiter med Chaplin. Få, om noen, tar bedre samfunnskritikk en den mannen gjorde. Som med Monty Python så fant jeg ikke Chaplin interessant før hårene begynte å vokse nedentil og jeg fikk mer forståelse for filmenes premiss.

Chaplin blir bedre og bedre jo eldre man blir. Han tok så mye på kornet at det slår meg hvor dum og kunnskapsløs de fleste av oss er. Chaplin er vel sammen med Bergman noen av de få som gjennom en film har endret min virkelighetsoppfatning. Selv de filmene av han jeg har gitt 6-7 sitter festet i hukommelsen og blir bedre bare ved å tenke på dem i ettertid.

Lenke til kommentar

Joda, har sett et par Chaplin filmer og er enig at de kan være (ufrivillig(?)) gøyale. At han var en samfunns refser er jeg klar over, selv om jeg personlig aldri har helt skjønt poengene hans. Og selv om hårene for lengst har begynt og vokse nedentil også på undertegnede finner jeg dessverre forsatt ikke Chaplin særlig interessant. Men skal aldri si aldri ;)

Lenke til kommentar

Livet er ikke enkelt. Det er som oftest derfor de tøffe valgene også er de vanskelige.

Ellers, så Ali for et par dager siden. Reagerte på veldig kaotisk klipping/kamerafokus. Var tydelig bevisst, men jeg så ikke helt poenget med det. Hva er det regissør prøver å oppnå med slikt (dette var ikke a la siste Bourne-film, det var annerledes og fungerte bra)

Lenke til kommentar
The Descent hadde potensiale, men følte den nærmest ble parodisk. Litt lenge siden jeg så den, så husker ingen spesielle scener, men vi lo godt endel ganger. Skvatt gjorde vi tidvis også, men føler ikke at den var noe å hoppe i taket for.

Konseptet i seg selv med trange, mørke huler var noe jeg så for meg kunne være bra. Monstrene og gjennomføringen var derimot kjedelig, og ødela veldig mye. Det ble aldri bygget opp noe stemning, og kameraføring og klipping var i store deler av filmen bare forvirrende og irriterende.

Det er ingenting skummelt med en massiv slåsskamp du ikke klarer å få oversikten over. Så man sitter bare og venter på slutten av scenen, for du regner jo med du vet hvem som vinner uansett...

Lenke til kommentar
Da kommer jeg, og ødelegger illusjonen til Stefan.

Fikk endelig rotet meg til å se The Descent igår, etter å ha hatt den stående en liten evighet.

Den skulle bare blitt stående. For en skuffelse.

The Descent er veldig god, den var sykt spennende og skummel. En av de beste skrekkfilmene jeg har sett!

Seriøst? Det er noe av det største makkverket jeg har sett på evigheter. Du må være sykt lettskremt om det var en av de beste du har sett.

The Descent er ikke nødvendigvis god fordi den er skummel, den er god fordi den har litt psykologisk dybde. Filmtittelen har to betydninger, den første og mest åpenbare er nedstigning i hulen, den andre (og kanskje mindre åpenbare) er nedstigning i galskap. Du er aldri helt sikker på om ikke hovedpersonen har blitt gal og bare innbiller seg hele greia. Det at filmen er godt skrevet og regissert skader jo ikke heller.

Lenke til kommentar
Livet er ikke enkelt. Det er som oftest derfor de tøffe valgene også er de vanskelige.

Ellers, så Ali for et par dager siden. Reagerte på veldig kaotisk klipping/kamerafokus. Var tydelig bevisst, men jeg så ikke helt poenget med det. Hva er det regissør prøver å oppnå med slikt (dette var ikke a la siste Bourne-film, det var annerledes og fungerte bra)

Hm, la ikke merke til det da jeg så Ali. Det som irriterer meg mest med moderne klipping er at man ikke skjønner hva som skjer i kampscener. Antar at det er en grei måte å slippe pengebruk på kamptrening til skuespillerne da.

Endret av Thrusthamster
Lenke til kommentar

Nåja, at den lurer deg til å tro at det KAN være personer som har blitt gale gjør den ikke nødvendigvis god i mine øyne. Det er en enkel løsning å gå for om man skal skrive et manus.

Hvilken underholdningsverdi har det å bli lurt? Jeg sitter bare igjen med en skuffet følelse om det skjer for mye.

Lenke til kommentar

Den raske og "rotete" klippingen i kampscener o.l. er vel for å få en følelse av økt realisme, og sikter vel til en mer håndholdt estetikk. Men jeg sier allikevel "bullshit!" og foretrekker oversikt fremfor rot og frustrasjon (kremt, Transformers). Bourne greide det fint, though.

Lenke til kommentar

Syns The Descent var helt grei. Ikke spesiellt skummel, men pene damer og masse blod hjalp på. Likte spesiellt scenen der hun ene springer rett ut i et hav av blod og kommer opp helt dekket i blod akkurat som i Carrie. Twisten helt på slutten var også litt artig.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Nåja, at den lurer deg til å tro at det KAN være personer som har blitt gale gjør den ikke nødvendigvis god i mine øyne.

Den lurer deg ikke. Helt fra starten av gir filmen deg små hint om at hovedpersonen kanskje ikke er helt frisk i hodet, men den sier ikke rett ut at hun er gal heller. Filmen tvinger deg til å tenke litt, noe som i mine øyner er positivt.

Det er en enkel løsning å gå for om man skal skrive et manus.

Det er ingen enkle løsninger i denne filmen. Ingen er helt snille eller helt slemme. Neil Marshall har i mine øyner klart å skrive et smart manus med personer som har litt dybde istendenfor å bare være vandrende klisjeer som i de fleste andre skrekkfilmer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2

Likte slutten

Det seeer kanskej ut at alt blir amerikansk og lykkelig slutt,men NEIDA! IN UR FACE BRITISH FILMAKING STYLE.

Hun døde hun, sånn ska filmer slutte,ikke i solnedgang og en masiv klinescene med the babe of ur dreams

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...