Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Akkurat som Jimmy Carrey begynner å bli kjedelig fordi han spiller på samme greiene hele hele tiden. Fyren er genial, ikke misforstå meg, men det blir kjedelig i lengda.

7862375[/snapback]

 

Que?

 

Shame on you. Carrey skal til og med spille i en thriller og har en god del filmer i nyere tid som ikke følger i "galskapskomikersporet". Å i det hele tatt sammenligne Carrey med Sandler er et hån. :)

 

(Når det er sagt kan Carrey lage ti komedier i året uten at jeg skal gå lei.)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Hva kan man egentlig gjøre med bachelor i filmvitenskap? Hvordan er det med jobbmuligheter, eller har alle tenkt seg mot hollywood?

7863216[/snapback]

 

In my very humble opinion så tror jeg at hvis man ikke er kreativ nok til å se jobbmuligheter med Filmvitenskap i bunn, så burde man ikke søke linjen :)

 

Edit: For å utbrodere: Film, musikk, kunst osv. er kreative arenaer som har behov for kreativt "personell". Jeg har stor respekt for profesjonsstudier, ingeniør, økonom o.l., men i forhold til de nevnte mediene krever det ikke veldig mye kreativitet, men heller talent på andre områder, derfor er det viktig å vite hva man vil før man finner ut hva man skal studere heller enn å la det man studerer diktere hva man vil gjøre.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm
Hva kan man egentlig gjøre med bachelor i filmvitenskap? Hvordan er det med jobbmuligheter, eller har alle tenkt seg mot hollywood?

7863216[/snapback]

 

In my very humble opinion så tror jeg at hvis man ikke er kreativ nok til å se jobbmuligheter med Filmvitenskap i bunn, så burde man ikke søke linjen :)

 

Edit: For å utbrodere: Film, musikk, kunst osv. er kreative arenaer som har behov for kreativt "personell". Jeg har stor respekt for profesjonsstudier, ingeniør, økonom o.l., men i forhold til de nevnte mediene krever det ikke veldig mye kreativitet, men heller talent på andre områder, derfor er det viktig å vite hva man vil før man finner ut hva man skal studere heller enn å la det man studerer diktere hva man vil gjøre.

7863357[/snapback]

Som jeg skulle sagt det selv! Så lenge jeg får muligheten til å bli å jobbe med noe jeg liker er jeg fornøyd. De mest realistiske jobbmulighetene er vel filmsjappe eller filmjournalist. Selve kompetansen du får av et filmstudium åpner vel egentlig for en del jobber innen "kulturbransjen" generelt og ikke bare det som har med film å gjøre. Jeg tror nok du "blir noe" ved hjelp av studiet, men man vet kanskje ikke helt hva før man er ferdig med det. :)

Endret av Slettet-dUuoCe48tm
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg synes standarden blant folk som jobber i filmsjapper er særdeles elendig. Jeg har per dags dato ikke møtt noen som fortjener tittelen "movie clerk".

Lenke til kommentar
Jeg synes standarden blant folk som jobber i filmsjapper er særdeles elendig. Jeg har per dags dato ikke møtt noen som fortjener tittelen "movie clerk".

7863837[/snapback]

Hva med han fyren med briller som tidligere jobbet på DVD2000 (før de flyttet 5 meter lenger opp i gata), som siden flyttet over på DVD-Galleriet på Galleriet? Har ikke klart å stille den mannen et spørsmål om film han ikke har klart å svare på...

Lenke til kommentar
Gjest medlem-105082
Jeg synes standarden blant folk som jobber i filmsjapper er særdeles elendig. Jeg har per dags dato ikke møtt noen som fortjener tittelen "movie clerk".

7863837[/snapback]

Hva med han fyren med briller som tidligere jobbet på DVD2000 (før de flyttet 5 meter lenger opp i gata), som siden flyttet over på DVD-Galleriet på Galleriet? Har ikke klart å stille den mannen et spørsmål om film han ikke har klart å svare på...

7863863[/snapback]

 

Spørr hvilken film som ble mest sett på kino i 1960 :)

Lenke til kommentar
Jeg synes standarden blant folk som jobber i filmsjapper er særdeles elendig. Jeg har per dags dato ikke møtt noen som fortjener tittelen "movie clerk".

7863837[/snapback]

 

Vel, nå går det lite på kunnskaper om film, spill og musikk når man skal jobbe i slike sjapper. At man har jobbet i butikk før, og gjerne har gode karakterer hjelper mer. Sad but true. Det samme gjelder jo for mediefagene på universitet og høgskoler. Kravene er skyhøye, men hva faen hjelper en god gym- og religionfag-karakter når man skal lage 3D-animasjon?! Helvetes tull. Folk som kan mye om sånt, men som ikek akkurat bryr seg om hvor mange sider med dritt Hamsun skrev i sin tid, ligger ikke akkurat godt an til å få plassen, selv om at de egner seg aller mest.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Jeg synes standarden blant folk som jobber i filmsjapper er særdeles elendig. Jeg har per dags dato ikke møtt noen som fortjener tittelen "movie clerk".

7863837[/snapback]

Hva med han fyren med briller som tidligere jobbet på DVD2000 (før de flyttet 5 meter lenger opp i gata), som siden flyttet over på DVD-Galleriet på Galleriet? Har ikke klart å stille den mannen et spørsmål om film han ikke har klart å svare på...

7863863[/snapback]

 

Har ikke vært der.

 

Da jeg skrev søknad for å jobbe i filmbutikk var jeg 17 år. Grensen for å jobbe i butikken var 21 år. Jeg skrev en 2 siders lang søknad hvor jeg smurte på med selvskryt og ble tatt inn til intervju. Dette var tidlig i 2004. Det første og eneste spørsmålet jeg fikk var "nevn 3 filmer Vinnie Jones har spilt i". Jeg fikk jobben.

 

Det som irriterer meg er at det er så lite som skal til for å få tittelen "filmnerd" nå til dags. Man trenger nesten bare ha sett en utenlandsk film eller vite navnet på han som lagde Titanic før er man "inne i varmen". Jeg tror ikke folk skjønner omfanget av begrepet "filmnerd" og hvor få som faktisk fortjener å smykkes med tittelen. Og det er disse få som burde stå bak skrankene i videobutikker.

Lenke til kommentar
Da jeg skrev søknad for å jobbe i filmbutikk var jeg 17 år. Grensen for å jobbe i butikken var 21 år. Jeg skrev en 2 siders lang søknad hvor jeg smurte på med selvskryt og ble tatt inn til intervju. Dette var tidlig i 2004. Det første og eneste spørsmålet jeg fikk var "nevn 3 filmer Vinnie Jones har spilt i". Jeg fikk jobben.

 

Det som irriterer meg er at det er så lite som skal til for å få tittelen "filmnerd" nå til dags. Man trenger nesten bare ha sett en utenlandsk film eller vite navnet på han som lagde Titanic før er man "inne i varmen". Jeg tror ikke folk skjønner omfanget av begrepet "filmnerd" og hvor få som faktisk fortjener å smykkes med tittelen. Og det er disse få som burde stå bak skrankene i videobutikker.

7864296[/snapback]

DER er vi enige. Selvom alle som selger film burde ha minst ett stykk FilmNerdTM bak skranken, setter jeg heller pris på flere utsalgssteder med de fordeler det har for priskonkurranse.

Lenke til kommentar

1. Hvem var opprinnelig tiltenkt rollen som Indiana Jones, men måtte trekke seg ?

2. Hvorfor ble Marlon Brando kuttet vekk i Superman II?

3. Hvilken film har tatt inn mest penger, inflasjon tatt i betraktning, i USA?

4. Hvilen tv-serie rolle var det som opprinnelig gjorde Billy Crystal kjent, og hvorfor?

5. Hvilken film var Steven Spielberg sin første store hit?

6. Hvilken liste er det Harrison Ford og Samuel L. Jackson topper?

 

 

Dette er spørsmål man enkelt skal klare å svare på for i det hele tatt komme i nærheten av å være filmnerd. Da snakker jeg ut fra hukommelse og ikke med hjelp av imdb. Selv regner jeg med å kunne nærme meg tittelen filmnerd om 20 år om jeg fortsetter slik som i dag. Det er så uhordelig mye kunnskap å lære seg, spesielt historiemessig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
1. Hvem var opprinnelig tiltenkt rollen som Indiana Jones, men måtte trekke seg ?

2. Hvorfor ble Marlon Brando kuttet i Superman II?

3. Hvilken film har tatt inn mest penger, inflasjon tatt i betraktning, i USA?

4. Hvilen tv-serie rolle var det som opprinnelig gjorde Billy Crystal kjent, og hvorfor?

5. Hvilken film var Steven Spielberg sin første store hit?

6. Hvilken liste er det Harrison Ford og Samuel L. Jackson topper?

 

 

Dette er spørsmål man enkelt skal klare å svare på for i det hele tatt komme i nærheten av å være filmnerd. Da snakker jeg ut fra hukommelse og ikke med hjelp av imdb. Selv regner jeg med å kunne nærme meg tittelen filmnerd om 20 år om jeg fortsetter slik som i dag. Det er så uhordelig mye kunnskap å lære seg, spesielt historiemessig.

7864430[/snapback]

 

Jeg kan svare på halvparten av de spørsmålene og kaller meg fortsatt filmnerd.

 

1. Hvor mange prosent er i snitt dubbet på en kinofilm?

2. Hvor store filmruter er de fleste filmer skutt på?

3. Hvor mange ganger klippes det gjennomsnittlig i en film?

 

Det er spørsmål i en annen klasse, men som jeg mener man burde ha en viss peiling på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Men det er som du sier helt vanvittig mye å lære seg, og derfor er det kanskje en fordel å spesialisere seg. Det er så sykt mange filmer jeg ikke har sett, fordi jeg har prioritert helt annerledes. Da er faktisk Indiana Jones blant dem. Men jeg er bare en miniatyrnerd i forhold til mange andre, og da sikter jeg til slike folk som Holden McNeil så vidt nevner i Jay and Silent Bob Strike Back.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...