Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Jeg setter kanskje mest pris på disse auternee som ikke binder seg til manus, og skaper noe unikt på settet. Manus er ikke noe man skal vurdere. Historie er noe jeg ikke er interessert i, dialog er såklart viktig, men jeg anser ikke på det som manus.

Wow, dette kan du. Dialogen er da kanske det viktigste som står i et manus. Det kan ikke vurderes? Hva er f.eks Bergman uten sine egne manus? Eller Woody Allen uten sin dialog? Det er ingen motsetning mellom manus og kreativ utfoldelse. De "klassiske" auteurene skrev jo tross alt sine egne filmer selv eller var svært delaktig i prosessen, noe som også var bakgrunnen for å selve auteurteorien. Så på lista di - Fanny & Alexander. En fantastisk film. Er du totalt likegyldig til skuespillet der? Dialogen er heller kanskje ikke så viktig?

Jeg overdriver, og kunne vel formulert meg mye bedre også.

Historie og dialog-aspektet er ikke noe jeg ser etter i så stor grad som regel, men jeg setter jo pris på det alikevel. Noe jeg gjør med samtlige elementer i film. Men det er visse elementer jeg setter mye, mye høyere, og dialog samt skuespill er ikke høyt prioritert. Jeg snakker vel mer om prioriteringer enn å like/ikke like.

Dialog er en del av et manus, og det var en teit ting å si noe annet. Dialog er jo en stor del av et manus, jeg formulerte meg feil. Prøvde kanskje å få frem at improvisering er tingen. Egentlig, stryk alt jeg sa om manus, det blir bare tull.

Fanny & Alexander har fantastisk skuespill ja. Fabelaktig dialog også. Et mesterverk innen karakterbygging først og fremst mye pga. netopp disse to filmelementene.

Lenke til kommentar
Hehe, hva mener du med "snodig"?

På meg virket det som han hadde liten kontroll over ord og kroppsspråk. Ganske vill i blikket også :hmm: Dessuten gråt han en skvett da han snakket om faren sin (ikke at det er galt i seg selv). Mulig jeg har feil inntrykk av han da man som oftest bare har sett han i tøffe, tøff filmer. Han har jaffal en fantastisk stemme.

Endret av roberteh
Lenke til kommentar
Hvis du, som meg, synes småunger har ingen plass i hovedrollene i en skrekkfilm, så styr unna 28 Weeks Later. Da anbefaler jeg heller å ta en titt på Planet Terror eller The Kingdom.

Er litt enig her. Så 28 Weeks Later, filmen var grei nok, men likte ikke helt at barna hadde så store roller i filmen. Barn kan være greit i hovedroller, men det blir litt malplassert i noen skrekkfilmer...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...