Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er en film som ikke skal bli sett, Star Trek er vel noe av det mest idiotiske jeg vet om. Jeg har prøvd et par ganger å ta en titt, men blir like imponert hvor ræva det er hver gang...

Hjelper ikke at det er selveste J.J. Abrams, mannen med en god film og en bra serie under beltet (nei ikke lost).

Lenke til kommentar
Er manus såpass viktig? o_O

For min egen del har jeg 4 fullpottere. Dette er basert på både sterke filmopplevelser, samt mye refleksjon i ettertid. Det er også filmer som har formet min smak mest, filmer som er viktige for meg, og som er viktige kunstverk i seg selv.

Har selv også fire fullpottere. Uansett, manus og skuespill og slikt er ikke så viktig for meg, da bryr jeg meg mer om kameraføring, cinematografi og musikk.

Det er ingen sammenheng mellom filmene med unntak av humoren. Ville sett filmene i kronologisk rekkefølge, slik du satt dem opp.

Nææ, ikke se Holy Grail først, den er best, og dermed blir du skuffa av de to andre. Ta beste til sist. ^^

Lenke til kommentar

For min egen del har jeg 4 fullpottere. Dette er basert på både sterke filmopplevelser, samt mye refleksjon i ettertid. Det er også filmer som har formet min smak mest, filmer som er viktige for meg, og som er viktige kunstverk i seg selv.

Har selv også fire fullpottere. Uansett, manus og skuespill og slikt er ikke så viktig for meg, da bryr jeg meg mer om kameraføring, cinematografi og musikk.

Det er ingen sammenheng mellom filmene med unntak av humoren. Ville sett filmene i kronologisk rekkefølge, slik du satt dem opp.

Nææ, ikke se Holy Grail først, den er best, og dermed blir du skuffa av de to andre. Ta beste til sist. ^^

Å si at skuespill og manus ikke er så viktig blir litt fjasete, med mindre du sitter og runker til Satantango, og utifra vote history'n din så er vel ikke du den typen.

Lenke til kommentar

Beklager at mitt runkemateriale er for fjasete for deg.

For min del bryr jeg meg ikke et døyt om skuespill, så lenge det ikke forstyrrer. Såklart, jeg setter pris på sterke prestasjoner, la oss sette A Woman Under the Influence som eksempel. Men det er som regel ikke noe jeg ser på som veldig viktig.

Manus vet jeg ikke helt hvordan jeg skal vurdere. At det er et kaldt stykke konstruert film, betyr det at det er en bra film? Ikke for min del. Jeg setter kanskje mest pris på disse auternee som ikke binder seg til manus, og skaper noe unikt på settet. Manus er ikke noe man skal vurdere. Historie er noe jeg ikke er interessert i, dialog er såklart viktig, men jeg anser ikke på det som manus.

Lenke til kommentar

Å si at skuespill og manus ikke er så viktig blir litt fjasete, med mindre du sitter og runker til Satantango, og utifra vote history'n din så er vel ikke du den typen.

Jeg er enig, hvis ikke manus og skuespill er viktig så er det jo ikke snakk om film, men mer om fotografi. Altså, det er subjektivt hva man mener skal vektlegges mest men man kan jo ikke se bort i fra noe (så lenge man vet hva det er).

Jeg synes også det er litt pretensiøst å si at bare så og så mange filmer fortjener en 10'er. La meg gi et eksempel: Si meg hvilken komedie som er den absolutt beste du noensinne har sett. Har du gitt den filmen en 10'er? Nei? Hvorfor ikke?

På den andre siden så handler det vel egentlig mer om hvordan man tolker karakterskalaen, hvis jeg f.eks hadde sagt til en kompis at Life of Brian er en enormt bra komedie, kanskje den beste jeg har sett og sier at jeg ville gitt den 8/10. Betyr det at det ikke finnes en eneste komedie som noensinne er laget som fortjener en 10'er (forutsatt at jeg har sett all verdens filmer)?

Egentlig tror jeg kanskje at jeg er litt for snill med de filmene jeg "liker" (deler ut 9'ere alt for hyppig f.eks), også burde jeg gi fler filmer mye lavere karakterer.

Uansett, jeg MÅ få revidert den listen min. Mye som er basert på umiddelbare følelser rett etter at jeg har sett en film på listen min hehe.

Lenke til kommentar
Jeg synes også det er litt pretensiøst å si at bare så og så mange filmer fortjener en 10'er. La meg gi et eksempel: Si meg hvilken komedie som er den absolutt beste du noensinne har sett. Har du gitt den filmen en 10'er? Nei? Hvorfor ikke?

Det samme med action, skrekk og flere sjangere sikkert. Dette er filmer som som regel bygger på små øyeblikk som skaper visse reaksjoner (latter, adrenalinkick, skrekk). Disse følelsene preger i hvert fall ikke meg i så stor grad som en god drama-film for eksempel. Den sitter ikke inne i meg i lang tid etter. Det er for all del underholdende, men ikke så bra som regel. Nå drar jeg alle over en kam, men det er fordi jeg aldri har oppdaget et untak. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg tror jeg har over 30 filmer med toppkarakter. Karakteren settes rett etter at jeg har sett filmen, hvorfor noen justerer senere skjønner jeg ikke.

Lenke til kommentar
Er en film som ikke skal bli sett, Star Trek er vel noe av det mest idiotiske jeg vet om. Jeg har prøvd et par ganger å ta en titt, men blir like imponert hvor ræva det er hver gang...

Hjelper ikke at det er selveste J.J. Abrams, mannen med en god film og en bra serie under beltet (nei ikke lost).

Liker ikke Star Trek selv, har aldri fulgt med på det. Men Abrams har jeg fulgt med på, har sett alt av både Alias og Lost, Mission: Impossible 3 er en av favorittactionfilmene mine og Cloverfield er en av årets beste filmer. Liker stilen hans, og med så mange fulltreffere for min del må jeg se på det neste han lager. Traileren fjernet det meste jeg hadde av tvil.

Lenke til kommentar
Jeg setter kanskje mest pris på disse auternee som ikke binder seg til manus, og skaper noe unikt på settet. Manus er ikke noe man skal vurdere. Historie er noe jeg ikke er interessert i, dialog er såklart viktig, men jeg anser ikke på det som manus.

Wow, dette kan du. Dialogen er da kanske det viktigste som står i et manus. Det kan ikke vurderes? Hva er f.eks Bergman uten sine egne manus? Eller Woody Allen uten sin dialog? Det er ingen motsetning mellom manus og kreativ utfoldelse. De "klassiske" auteurene skrev jo tross alt sine egne filmer selv eller var svært delaktig i prosessen, noe som også var bakgrunnen for å selve auteurteorien. Så på lista di - Fanny & Alexander. En fantastisk film. Er du totalt likegyldig til skuespillet der? Dialogen er heller kanskje ikke så viktig?

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Jeg tror jeg har over 30 filmer med toppkarakter. Karakteren settes rett etter at jeg har sett filmen, hvorfor noen justerer senere skjønner jeg ikke.

Top Gun var en av de beste filmene jeg noensinne hadde sett når den kom ut, det synes jeg er helt greit å revidere senere ;)

Lenke til kommentar
Aronofsky er homeboy. The Wrestler skal sees på kino, regner med den kommer her til lands?

Det er vel temmelig bænkers, i januar/februar en gang vil jeg tro.

Som alle geeksa på AICN sier: vanskelig å ikke få tårer i øya bare av det lille man får se av Rourke i traileren. Regner med det blir smått fantastisk å se en skikkelig skuespillerprestasjon igjen (er en stubb mellom hver i dag, tør jeg påstå).

Lenke til kommentar
Jeg har funnet ut hva som skal på ønskelisten til jul :)

The Sopranos - Deluxe Giftset

Har ikke sett en eneste episode av Sopranos, men elsker mafia-filmer. Gleder meg til å starte å se på det :D

Helvetes dyr da. Får jo serien billigere ved å kjøpe sesong for sesong (spørs hvs sesong 6 ligger på nå for tiden).

Nja.. Hvis man kjøper alle individuelt fra PK, så vil det bli 199,50,- * 7 (sesong 6 er del 1 og del 2) = 1400,-.

Men ser at jeg kan få alle for 1113,- fra CDON.no. Kanskje jeg vurderer det i stedet, selv om jeg syntes boksen så fin ut.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...