Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Så du er omtrent som en "statsviter" som dukker opp på dagsrevyen av og til? Bare "filmviter" ala Pål Bang-Hansen istedet? Syns bare det virker suspekt å bruke masse penger og studielån på en slik utdannelse..min musikkinteresse er selvlært hvertfall.

Jeg tar Nye medier i Bergen uten fnugg av hensyn til om det er noe jeg kan jobbe med i fremtiden. Det så gøy ut. Viste seg også at joda, for å jobbe med digitale medier så er det vel knapt noe bedre å ha på papiret. Men teorien er kun en brikke i grunnmuren. Må bli skitten på hendene for å lære skikkelig hvordan ting fungerer. Teori og praksis vil alltid være bedre enn kun erfaring med et av elementene. :)

Narnia, LOTR, Stardust, Neverending Story osv. Noen slike filmer på vei?

Vi har jo alltids den nye Harry Potter til sommeren :p

Har ikke engang sett den siste av dem. Vil gjerne ha noe nytt og ukjent. Eventyr for alle pengene.

Lenke til kommentar
Jess, jeg får vel gi meg så det ikke går over i trolling ellernoe :) Sitter på jobb og kjeder meg ser du.

Får gi deg litt empiri, da. Jeg siterer fra veggen på en gruppe på Facebook dedikert filmvitenskap:

Jobber nå med filmdistribusjon i Filmoptimistene og med booking for Kosmorama Trondheim Internasjonale filmfestival. Men det skal legges til at jeg også har en jobb ved siden av som personalkonsulent. Jeg synes det er veldig gledelig å se at av de jeg gikk sammen med er en god del i en eller annen film/kultur relatert stilling.

Har jobbet siden jeg var ferdig på master som timelærer på HiL på film og fjernsynsfag. Går nå inn i 100% stilling som Høyskolelektor fram til jul.

Det er ikke mange svar på den veggen, men så er det ikke mange medlemmer heller. Vi er f.eks. bare fire studenter på høstens kull i filmvitenskap master ;)

Lenke til kommentar
Det er NTNU.

Hah, look who's talking (Platons hulelikninger!). Og for en bergenssentrisk holdning du utviser ;)

Eksentrisk akademiker tror jeg er det beste man kan håpe på karrieremessig :p

PS: Går du på masterstudier eller hva?

Nei, har vært veldig usikker på hva jeg skal finne på fremover, men regner med at jeg skal prøve å jobbe meg opp en større portfolio i alle fall et år eller to til. Har lyst på å prøve meg på en master også, men veldig usikker på om det blir med det aller første. Alt avhenger egentlig på om jeg klarer å lage meg en personlig økonomi som går rundt.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Men teorien er kun en brikke i grunnmuren. Må bli skitten på hendene for å lære skikkelig hvordan ting fungerer. Teori og praksis vil alltid være bedre enn kun erfaring med et av elementene. :)

Skjønner forsåvidt hvor du vil, men hva har f.eks. Allen og Gomery å lære av å lage film selv, når de forsker på hvordan og når lydfilmen ble konvensjon i Milwaukee på slutten av 20-tallet og starten av 30-tallet?

Lenke til kommentar
Er ute etter magi. Ikke katastrofefilm eller det dystropiske. Får jo Terminator IV til det. Narnia, LOTR, Stardust, Neverending Story osv. Noen slike filmer på vei?

Vel, da tror jeg disse skulle passe deg godt: The Book of Lost Things samt Here, There Be Dragons: Three strangers — John, Jack and Charles — in London during World War I, where they become entrusted with the Imaginarium Geographica, an atlas of all the lands that have ever existed in myth and legend, fable and fairy tale. They end up traveling to the Archipelago of Dreams, fighting the dark forces that threaten two worlds. It is later revealed that the three are future fantasy authors J.R.R. Tolkien, C.S. Lewis and Charles Williams, who met in real life at Oxford and enjoyed a competitive friendship. .

Edit: Glemte jo The Elfstones of Shannara

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Det er ikke mange svar på den veggen, men så er det ikke mange medlemmer heller. Vi er f.eks. bare fire studenter på høstens kull i filmvitenskap master ;)

Mente jeg leste at det var en ca. 150 stk. første året. Studiet kan da ikke ha så stor frafall at det er bare er fire igjen på mastern. (Nå skal det sies at jeg ikke aner hvordan studiemodellen er for dette studiet)

Lenke til kommentar
Her er det duell som gjelder og ikke twist, men..

Det er da jammen meg en form for duell på slutten av Se7en også. Og den er jo faktisk enda mer intrikat.

Jaja, poenget var mer det Seven og GBU kan bli sammenlignet med det at noen foretrekker bare de episke sluttene begge filmene har.

Lenke til kommentar
Men teorien er kun en brikke i grunnmuren. Må bli skitten på hendene for å lære skikkelig hvordan ting fungerer. Teori og praksis vil alltid være bedre enn kun erfaring med et av elementene. :)

Skjønner forsåvidt hvor du vil, men hva har f.eks. Allen og Gomery å lære av å lage film selv, når de forsker på hvordan og når lydfilmen ble konvensjon i Milwaukee på slutten av 20-tallet og starten av 30-tallet?

De tar ikke skade av det. Du har laget film, vent og se. Om du evt. skal starte å jobbe med vitenskap og filmviten fremfor produksjon så skal jeg vedde 3 kasser pils på at erfaringen du selv hadde vil spille inn. Der du minst venter det.

Det er ikke noe galt i å være tørrskodd akademiker, bevares. Men tidvis så glemmer de sin begrensning. Det samme går for ordens skyld for "self-made-men" uten teoretisk tyngde. Komboer er alltid best, Mortal Kombat lærer oss det. :)

Er ute etter magi. Ikke katastrofefilm eller det dystropiske. Får jo Terminator IV til det. Narnia, LOTR, Stardust, Neverending Story osv. Noen slike filmer på vei?

Vel, da tror jeg disse skulle passe deg godt: The Book of Lost Things samt Here, There Be Dragons: Three strangers — John, Jack and Charles — in London during World War I, where they become entrusted with the Imaginarium Geographica, an atlas of all the lands that have ever existed in myth and legend, fable and fairy tale. They end up traveling to the Archipelago of Dreams, fighting the dark forces that threaten two worlds. It is later revealed that the three are future fantasy authors J.R.R. Tolkien, C.S. Lewis and Charles Williams, who met in real life at Oxford and enjoyed a competitive friendship. .

Edit: Glemte jo The Elfstones of Shannara

Takker :)

Lenke til kommentar

Det er da jammen meg en form for duell på slutten av Se7en også. Og den er jo faktisk enda mer intrikat.

Jaja, poenget var mer det Seven og GBU kan bli sammenlignet med det at noen foretrekker bare de episke sluttene begge filmene har.

Tviler på at det finnes folk som sitter 3 timer og venter på en slutt, uten å like resten av filmen.

Lenke til kommentar

Tviler på at det finnes folk som sitter 3 timer og venter på en slutt, uten å like resten av filmen.

Det er ikke sikkert de ser den så jævla ofte, men har lest på forumet her en gang i tiden at det var et par stk som bare likte slutten.

Lenke til kommentar
De tar ikke skade av det. Du har laget film, vent og se. Om du evt. skal starte å jobbe med vitenskap og filmviten fremfor produksjon så skal jeg vedde 3 kasser pils på at erfaringen du selv hadde vil spille inn. Der du minst venter det.

Så forskere på 80-tallet og tidligere, som allerede hadde svært mye arbeid å gjøre, skulle altså gå av gård og grunn for å skaffe kapital til å lage film, bare fordi denne "praktiske" erfaringen skulle tilføye dem et eller annet? Det er jo praksis å gå og lete opp kilder i arkiver, snakke med bransjefolk osv. Hvordan skal "vanlige" historikere skaffe seg en liknende praksis som du utlyser i et mer normalisert historiefag, f.eks.? Min erfaring får jeg nytte av, men det er fordi jeg skal skrive masteroppgave som peiler seg inn ganske tett på det jeg har drevet med før. Det er ikke nødvendigvis tilfellet.

Det er ikke noe galt i å være tørrskodd akademiker, bevares. Men tidvis så glemmer de sin begrensning. Det samme går for ordens skyld for "self-made-men" uten teoretisk tyngde. Komboer er alltid best, Mortal Kombat lærer oss det. :)

Her spiller dine fordommer inn. Forskere har sinnsykt mye å gjøre, de kan ikke ta seg tid til å lage film (som er en utrolig krevende prosess) ved siden av. Det er etter min mening ikke nødvendig. I noen tilfeller er det kanskje mer aktuelt enn andre, men filmvitenskap handler hovedsaklig ikke om å teoretisere om selve filmproduksjon (det har vi medieproduksjon til), men om historie, teorier (som er mye ymse) og analyser.

Lenke til kommentar
Har folk sett den nye traileren til The Wrestler? Link

Den ser jo faktisk strålende ut. Ikke helt Aronofsky, på samme måte som Pi og The Fountain, men fortsatt strålende.

Pi og The Fountain er jo typisk Aronofsky, men skal bli artig å se fyren prøve seg på en litt mer klassisk type film. Tipper det blir en Oscarnominasjon på Mickey også.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...