Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

CAT-scan: Hvem er du, forøvrig? Hva går du på? :)

Som går Boardwell en høy gang (må nevnes) :)

Nei, gi meg heller noen spenstige filmfilosofer som Sobchack, Curie eller Davies. Mye mer morsomt (og dyptgående, og potensielt fruktbart).

Neida, skal snart slutte å spille djevelens advokat. Jeg er egentlig filmkognitivist, i alle fall for øyeblikket, jeg skal innrømme det. Men jeg merker jeg blir mer og mer interessert i fenomenologi, og hvordan de senere kognitivistene er mer interesserte i å åpne opp faget (tipper pendelsvinget vil fortsette et stykke til også) (som f.eks. Smith, som Christer (forståelig) er så fan av).

Ja, 2. generasjonen av kognitivister vil ha økt fokus på følelser og det sanselige. Jeg syns ikke fenomenologi er så interessant, og Sobchacks bøker er jo som puslespill å regne (jævla filosofer!) ;)

Christer er en veldig flink foreleser (hadde han i fjor i Fiksjon).

Tiller må nok se seg utklasset av Kulset da det gjelder mye (innenfor filmundervisning i alle fall), unntatt punk og soundscaping kanskje ;)

Neida, Kulset har sin egen forelesningsstil som sikkert ikke fungerer like bra på alle, men han er en inspirerende fyr. Er noen år siden jeg tok EXFAC, men jeg hadde bare positive erfaringer med Kulset fra det emnet. Introduserte meg for Goffman til og med (virker som om faget har kokt litt bort de siste årene, mon tro så ikke MV-studentene skal få det for hardt, hirr hirr).

Tiller er en utmerket fyr, det er flott med folk som virkelig spesialiserer seg på saker og ting innenfor instituttet, gleder meg til å lese avhandlinga hans (når er den ferdig egentlig?). Vil nok heller ha snakket med han enn noen andre da det gjelder lyd. Men ja, Kulset er mer en filmteoretiker.

Kulset er en helt rå fyr. Hender titt og stadig at jeg slår av en prat med ham når jeg er på instituttet. Virkelig omgjengelig kis, det der. Tiller er veilederen min og virker som en skikkelig ålreit fyr. Han skriver avhandlingen i disse dager, sier han. Når blir de ferdige, ja. Det kan man lure på.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Bob:

Sist jeg snakket med han om den så virket det som om han skrev han på den (og det var i høst). Om den er utgitt, så blir i alle fall det interessant lesning.

Ang. spoilere, så kan jeg ikke akkurat si det var noe problem for min del. Det var selvfølgelig noen som protesterte enkelte ganger, men det er nå stort sett godt kjente filmer på pensum, og om man ikke har sett de fra før av, så har man en dårlig sak om man prøver å protestere på relevant undervisning i tilknytning til allerede kjent pensumfilm på grunnlag av at en ikke har sett den. Da må man nesten finne seg i å holde seg for ørene eller noe lignende.

Cun:

Filmvitenskap og medieproduksjon.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Det var enda godt å høre at du ikke bare ser polsk film fra 1950-tallet.

Det har jeg aldri sett. Har du noen anbefalinger?

Å ja. Gakk hen å se Wajdas krigstrilogi: Pokolenie, Kanal og Popiól i diament. Lærer dere ikke slikt på skolen i dag?

Det er NTNU. Læren går selvfølgelig ut på å forvandle en hvermansen til en Erasmus Montanus. God help us all. :wee:

Ellers, så Narnia: Prince Caspian i dag. Ganske "meh". Er det noen skikkelige eventyrfilmer under planlegging/produksjon bortsett fra Hobbitten som jeg bør se frem til?

Lenke til kommentar

Alle kan vel ikke bli den neste Pål Bang-Hansen som bruker livet sitt på a dokumentere fra filmfestivaler i hele verden..

Det jeg mener er, trenger man å kunne alt om alt det for å lage filmer selv? Kan f.eks. Kevin Smith ralle ivei om polske impresjonister fra 40-tallet og fremover?

Lenke til kommentar
Er det noen skikkelige eventyrfilmer under planlegging/produksjon bortsett fra Hobbitten som jeg bør se frem til?

Hehe, jeg tror at Wynter Dark er perfekt for deg: A reversal of the Earth's magnetic poles has brought upon the next ice age. Technology has ceased to function. Billions are dead. The survivors, who must now rely on primitive energy sources, have gathered in the last remaining cities in an attempt to rebuild their frozen world. And one of the largest Kingdom's, the Kingdom of New York, is about to be invaded…

Filmen markedsføres som "Mad Max Meets The Day After Tomorrow" - høres det ok nok ut?

For mer, se her

Lenke til kommentar

Jeg skjønner jo at man trenger en viss bakgrunnskunnskap for å vite hvilke kameravinkler som virker best og hva slags kamerateknikker som skal brukes for å skjule bakgrunnsfolk og ting folk i kinosalen ikke skal se.

Som f.eks. "the undead hand" i Evil Dead 2, som ser ut som den springer bortover gulvet, mens det egentlig er et lang hull i gulvet, men gulvet er hevet litt i forkanten så det ser helt plant ut fra et visst perspektiv. Det er jo en fyr under gulvet som dytter hånda frem og tilbake.

Men all denne teorien om gamle filmskapere er vel litt mere sært? Akkurat som at jeg vet alt om Genesis fra 70-tallet, helt ned til hvilke instrumenter Tony Banks hadde i 1973..kunne kanskje brukt det til å vinne noen tusenlapper i Kvitt eller Dobbelt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Altså, vi lærer ikke å lage film. Det lærer de på medieproduksjon, filmskolen i Lillehammer og andre steder. Filmvitenskap har hovedsaklig tre kjerneområder:

1. Filmhistorie

2. Filmteori

3. Filmanalyse

Teoriene har ulike posisjoner, interessefelt osv. I starten (1900-1940) var teoretikere opptatt av å forsvare filmen som en kunstform og finne "essensen" i det nye mediet. Teoretikere inspirert av marxismen teoretiserte om at Hollywood-film var basert på en borgerlig ideologi og søkte å gjøre allmuen kjent med denne "sannheten" gjennom sine nymarxistiske analyser av film osv. Analyser (eller kritikk) er når man går mer eller mindre inn på filmene med teoretisk bakteppe, e.l.

Lenke til kommentar
Det er NTNU.

Hah, look who's talking (Platons hulelikninger!). Og for en bergenssentrisk holdning du utviser ;)

Platon (omdefinert: filosofi) har jeg vært fan av siden jeg leste Sofies Verden som guttepjokk på videregående (hvordan er egentlig filmen?). Beklageligvis ikke noe jeg kan skylde på høyere utdanning. En ukes seilas lærte meg mer enn 5 måneders fulltidsstudering (i forsvaret er det faktisk fulltidsstudering i motsetning til de heller labre kravene som stilles til dagens studenter.) Å jobbe med dette forumet lærte meg mer enn Informasjonsvitenskap en studiene var i nærheten av. Universitet er flotte greier, men det er oppskrytt. Og det har en tendens å forvandle mennesker på en heller dårlig måte. Spesielt med holdninger mot de som betaler regningen (les; arbeiderne der ute - "grasrota") for at folk skal bli virkelighetsfjerne akademikere.

Bare ikke glem å bruke kameraet. Ei heller å gjøre seg forstått. Selv professorer viser seg å kunne være helt på bærtur (les: Bernt Hagtvet).

Lenke til kommentar

Så du er omtrent som en "statsviter" som dukker opp på dagsrevyen av og til? Bare "filmviter" ala Pål Bang-Hansen istedet? Syns bare det virker suspekt å bruke masse penger og studielån på en slik utdannelse..min musikkinteresse er selvlært hvertfall.

Men dere som gjør det gjør det jo fordi dere liker det :) Hvor finner man jobber i den bransjen der, da? Ser ikke ofte etter filmsynsere i avisannonser..

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Er det noen skikkelige eventyrfilmer under planlegging/produksjon bortsett fra Hobbitten som jeg bør se frem til?

Hehe, jeg tror at Wynter Dark er perfekt for deg: A reversal of the Earth's magnetic poles has brought upon the next ice age. Technology has ceased to function. Billions are dead. The survivors, who must now rely on primitive energy sources, have gathered in the last remaining cities in an attempt to rebuild their frozen world. And one of the largest Kingdom's, the Kingdom of New York, is about to be invaded…

Filmen markedsføres som "Mad Max Meets The Day After Tomorrow" - høres det ok nok ut?

For mer, se her

Frister ikke helt utifra beskrivelsen. Er ute etter magi. Ikke katastrofefilm eller det dystropiske. Får jo Terminator IV til det. Narnia, LOTR, Stardust, Neverending Story osv. Noen slike filmer på vei?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...