Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det var enda godt å høre at du ikke bare ser polsk film fra 1950-tallet.

Det har jeg aldri sett. Har du noen anbefalinger?

Tv-boka bidrar med mye svada, men noe konstruktivt innimellom. Film-boka er kurant, selv om den ikke kan sammenlignes med deres pensum.

Det er som om du oppsummerer hele medievitenskapen :p

Min skank går på samme kull som deg, så jeg er well-informed. Deres foreleser er min veileder til masteroppgaven, f.eks.

Bordwell har antakelig sett flere filmer enn alle andre mennesker til sammen.

Hadde vært fun å se hans topp 10.

Garantert noe av Ozu der inne. Jeg har kun sett én film av Ozu, men den var faen så bra også. 10/10. Tårer i øynene. Hjertet på stilk. Ånderetten i sjokk.

Lenke til kommentar
Tull. Den er spennende første gang pga twisten sjokkerer ganske, men ved flere views blir det bare og vente på John Doe. Freemans latter i byggningen ved toget er elsk though.

Pøh, ikke plasser den i "The Usual Suspects" og "The Sixth Sense" kategorien. Se7en har oppbygginga som gjør den "tvistuavhengig". John Doe kunne dansa i stringtruse og filmen ville fortsatt snust på 9'ern.

Lenke til kommentar

Det jeg leser av bøker og hefter er litt utdatert. De har ikke med det aller nyeste, men noen av de har jo kommet i nyere utgaver. Det jeg leser fokuserer mer på filmhistorien, og regissører som har påvirket det vi ser i dag. Vet ikke helt hva som er knallrelevant fra dagens marked, men det burde absolutt med i bøkene. Kanskje om CGI etc. Det bryter jo med Bazin og Kracauer sine syn på film. Mèlìes derimot, er vel 1900-tallets Bay. Sånn, der fikk jeg briefet litt også.

Lenke til kommentar
Men dere som leser sånne filmbøker på skolen, er de helt utdaterte siden 1980, eller er det med nyere filmskapere også? Eller ble bare alt funnet opp før 60-tallet så ingenting er verdt å nevne annet enn genier fra polen og Agiozwczic'er?

Hmm, hva slags inntrykk har du av filmvitenskap? :p

Tydelig kunnskapsmangel, i alle fall. Den ene boka vi har, Studying Contemporary American Film, analyserer filmer som Chinatown, Back to the Future, The English Patient, The Fifth Element, Lost Highway osv. Noen filmhistoriografiske bøker som Allen & Gomerys Film History - Theory and Practice er fra 1985, men det behøver strengt talt ikke å ha være nytt når de fremmer argumenter for en mer empirisk historieforskning i filmhistorie? Mye av filmhistorien går jo ut på å finne ut om gamle filmer gjennom arkiver o.l. Bordwell presenterer stilanalyser av gamle filmer såvel som splitter nye. Noen av teoriene hadde hegemoni i en viss alder (f.eks. realismen til Bazin på 40-tallet, psykosemiotikken på 70-tallet osv), så at de tar for seg datidens samtidsfilmer kan ikke komme som noen overraskelse.

Det var enda godt å høre at du ikke bare ser polsk film fra 1950-tallet.

Det har jeg aldri sett. Har du noen anbefalinger?

Å ja. Gakk hen å se Wajdas krigstrilogi: Pokolenie, Kanal og Popiól i diament. Lærer dere ikke slikt på skolen i dag?

Vi ser knapt filmer... Teori, teori, teori!

Endret av cun
Lenke til kommentar
Kulset er jo en kjent Bordwell-hater. Han er fanboi av Sobchack og andre filosofer.

Som går Boardwell en høy gang (må nevnes) :)

Nei, gi meg heller noen spenstige filmfilosofer som Sobchack, Curie eller Davies. Mye mer morsomt (og dyptgående, og potensielt fruktbart).

Neida, skal snart slutte å spille djevelens advokat. Jeg er egentlig filmkognitivist, i alle fall for øyeblikket, jeg skal innrømme det. Men jeg merker jeg blir mer og mer interessert i fenomenologi, og hvordan de senere kognitivistene er mer interesserte i å åpne opp faget (tipper pendelsvinget vil fortsette et stykke til også) (som f.eks. Smith, som Christer (forståelig) er så fan av).

Hey, i now likez this moderator. Tiller er kjekk han, griser Kulset i mine øyne. Men har bare hatt Kulset i ex.fac, og det kunne nesten ikke blitt redda av en naken, kvinnelig foreleser engang.

Tiller må nok se seg utklasset av Kulset da det gjelder mye (innenfor filmundervisning i alle fall), unntatt punk og soundscaping kanskje ;)

Neida, Kulset har sin egen forelesningsstil som sikkert ikke fungerer like bra på alle, men han er en inspirerende fyr. Er noen år siden jeg tok EXFAC, men jeg hadde bare positive erfaringer med Kulset fra det emnet. Introduserte meg for Goffman til og med (virker som om faget har kokt litt bort de siste årene, mon tro så ikke MV-studentene skal få det for hardt, hirr hirr).

Tiller er en utmerket fyr, det er flott med folk som virkelig spesialiserer seg på saker og ting innenfor instituttet, gleder meg til å lese avhandlinga hans (når er den ferdig egentlig?). Vil nok heller ha snakket med han enn noen andre da det gjelder lyd. Men ja, Kulset er mer en filmteoretiker, og «døra hans er alltid åpen» som han selv sier. Fyren er film, på mange måter.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...