Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hu jenta som spiller Juno er ufattelig usympatisk (jfr Hard Candy) og dette preger filmen. I tillegg prøver den desperat å være indie (jfr skjelvende, håndskreven tekst), men han fyren med toalettnavnet trekker filmen opp vesentlig. Han er adorable. Her har vi hjemmesiden hans: http://www.ifo-usa.com/cera_sf_parts.php

 

Jeg kom meg så vidt gjennom traileren. Diablo Cody kan begynne å strippe igjen for min del.

 

Michael Cera er selvfølgelig en flott fyr. Var vel ingen tvil om at det kom til å bli noe av han etter Arrested Development. Ellen Page er ganske adorable hun også vil jeg påstå. Cute as a button.

 

... men er det virkelig noen her som er kåt på det småtteriet Boardwell har innen filmteori? Greit nok, kudos for å ha vært med på å starte kognitivismebølgen på sent åtti tidlig nitti, men nigga please, han er omtrent like interessant som 100g gammalost.

Endret av CAT-scan
Lenke til kommentar
Dette gjelder selvsagt fra person til person

Dette behøver du ikke å nevne. Du er på trygg grunn. Ingen tror seriøst at det er noe objektivt i nabolaget her ;)

 

men Braveheart, Goodfellas og Se7en er filmer jeg føler blir tapt etter flere visninger og ikke fortjener tiern.

Braveheart: Sett 4 ganger

Goodfellas: Sett 3 ganger

Se7en: Sett 3-4 ganger

 

Still 10/10 in my book :--)

 

Du kan godt fjerne Born On Fourth Of July. Tom Cruise er rå i rullestolen, men selve filmen oser jo ikke akkurat tier.

Syns den er svært engasjerende og karaktertransformasjonen er vanvittig. Scenen der han er full og konfronterer familien om natta er i seg selv verdig 10/10.

 

Edit: Cypheron. Ikke våg å dytt Se7en ned fra 10'ern. Tidenes krimmy, en must-see hvert eneste år.

Ja, på Julaften! :love:

Lenke til kommentar
Fountain kan du trekke fra 2 og halvere, så begynner du å nærme deg.

Den var jo en eneste lang orgasme, til tross for tikkingen fra kinomaskineriet!

 

... men er det virkelig noen her som er kåt på det småtteriet Boardwell har innen filmteori? Greit nok, kudos for å ha vært med på å starte kognitivismebølgen på sent åtti tidlig nitti, men nigga please, han er omtrent like interessant som 100g gammalost.

Småtteri? Duden står jo for nærmest et paradigmeskifte innen filmvitenskapen. Fra psykosemiotikken og nymarxismen til kognitivisme og historisk poetikk. Bordwell er antakelig det mest nevnte teoretikernavnet innen filmwissenschaft på NTNU, i alle fall. Angrepene hans mot fortolkningen (Making Meaning, Post Theory), case studiesene hans (Eisenstein og Ozu), narrasjonsteorien (Narration in the Fiction Film), det universalt hyllede verket som han skrev med Thompson og Staiger (The Classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to 1960) og ikke minst Film History og Film Art-bøkene til han og kona. David Bordwell og Kristin Thompson er uten tvil den mektigste bastionen innen filmvitenskapen med utallige tilhengere, etterfølgere og inspiranter (og sikkert like mange motstandere ;))

Lenke til kommentar
Fjern alle utenom Cidade de Deus.

Julenissen har en forkjærlighet for Brasil?

 

Vi runker til Bordwell på Høgskolen i Lillehammer også.

 

The Fountain kan du pent fjerne fra lista. Skikkelig kaklekun.

Kanskje om noen år, når barna etter orgasmen kommer.

Det var rett og slett som å bli runka av ei jente, ikke noen orgasme der gitt.

Lenke til kommentar
Fountain kan du trekke fra 2 og halvere, så begynner du å nærme deg.

Den var jo en eneste lang orgasme, til tross for tikkingen fra kinomaskineriet!

 

... men er det virkelig noen her som er kåt på det småtteriet Boardwell har innen filmteori? Greit nok, kudos for å ha vært med på å starte kognitivismebølgen på sent åtti tidlig nitti, men nigga please, han er omtrent like interessant som 100g gammalost.

Småtteri? Duden står jo for nærmest et paradigmeskifte innen filmvitenskapen. Fra psykosemiotikken og nymarxismen til kognitivisme og historisk poetikk. Bordwell er antakelig det mest nevnte teoretikernavnet innen filmwissenschaft på NTNU, i alle fall. Angrepene hans mot fortolkningen (Making Meaning, Post Theory), case studiesene hans (Eisenstein og Ozu), narrasjonsteorien (Narration in the Fiction Film), det universalt hyllede verket som han skrev med Thompson og Staiger (The Classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to 1960) og ikke minst Film History og Film Art-bøkene til han og kona. David Bordwell og Kristin Thompson er uten tvil den mektigste bastionen innen filmvitenskapen med utallige tilhengere, etterfølgere og inspiranter (og sikkert like mange motstandere ;))

 

Som sagt, omtrent like interessant som 100g gammalost. Mye historisme og lite faktisk teori (hvor det han skriver som er faktisk teori er temmelig vagt).

 

Ikke for det, jeg anerkjenner selvfølgelig at han og kona har spredd navnet sitt rundt mye de siste tjue årene. Og ja, jeg er fan av filmkognitivisme, til en viss grad (dvs. ikke så mye teoriene til Boardwell og Caroll, men mer senere teori, som er mindre reduktiv). Dessuten vil jeg påstå at det er flere som har bidratt med langt mer faktiske teoretiske tekster enn Boardwell (eksempelvis Murray Smith, som jeg for øvrig heller ikke er noen gedigen fan av).

 

Han og kona har for øvrig ikke skrevet Film Art-bøkene selv, det har i praksis vært redaktørvirksomhet av Boardwell/Thompson på disse.

Lenke til kommentar
Julenissen har en forkjærlighet for Brasil?

Det skal mer til en flyvende baller med trær for å tenne Julenissen. En film fylt med vold, dop og meningsløs dreping tenner derimot juletreet med en gang.

 

Min 10/10-liste på imdb består av 2 filmer (av ca. 250).

 

 

Men kanskje du har rett. Hører tross alt på brasiliansk prog-rock nå. Tar av.

Lenke til kommentar
^ Word the fuck up! Men kanskje Fountain er som å bli runket av en jente: det blir bedre, sakte men sikkert.

Edit: @ Tjalla.

 

@ Cun: Jenter er ikke akkurat verdensmestre til å utføre en god håndjobb. Men de kommer seg med treninga.

Runking er noe jeg har mestret i 24 år (mer eller mindre) og en annen person klarer aldri å gi meg den samme følelsen ved hjelp av en hånd. "You better suck it, fuck it, or leave it alone". Overført til filmens verden.. jeg kunne ha lagd en bedre film enn The Fountain.

Lenke til kommentar
Som sagt, omtrent like interessant som 100g gammalost. Mye historisme og lite faktisk teori (hvor det han skriver som er faktisk teori er temmelig vagt).

Bordwell har sin agenda og er en mester i å få igang enorme prosjekter. Historismen hans er viktig, ikke minst fordi man kan lese den mot hårene (lese den som historie om ulike teoretiske posisjoner opp gjennom årene) og samtidig få refleksjon gjennom hans kritikk av den. Han har kommet med et viktig bidrag til filmvitenskapen: Vekk fra fortolkning og mot det han kaller forklaring. Dette har inspirert utallige, deriblant 2. generasjons-kognitivistene som du liker litt bedre ;)

 

Ikke for det, jeg anerkjenner selvfølgelig at han og kona har spredd navnet sitt rundt mye de siste tjue årene. Og ja, jeg er fan av filmkognitivisme, til en viss grad (dvs. ikke så mye teoriene til Boardwell og Caroll, men mer senere teori, som er mindre reduktiv). Dessuten vil jeg påstå at det er flere som har bidratt med langt mer faktiske teoretiske tekster enn Boardwell (eksempelvis Murray Smith, som jeg for øvrig heller ikke er noen gedigen fan av).

Sympatistrukturen til M. Smith er fin-fin, men kan som alt annet artikuleres mer. Bordwell står uansett i en særstilling innen filmvitenskapen mtp posisjonering og paradigmeskifte. Men, som enkelte vil si: "Bordwell er ikke en tenker, han er en pragmatiker!" :wee:

 

Han og kona har for øvrig ikke skrevet Film Art-bøkene selv, det har i praksis vært redaktørvirksomhet av Boardwell/Thompson på disse.

Kilder?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...