DoktorBacon Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Du kan godt fjerne Born On Fourth Of July. Tom Cruise er rå i rullestolen, men selve filmen oser jo ikke akkurat tier. Edit: Cypheron. Ikke våg å dytt Se7en ned fra 10'ern. Tidenes krimmy, en must-see hvert eneste år. Endret 20. november 2008 av DoktorBacon Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Fountain kan du trekke fra 2 og halvere, så begynner du å nærme deg. Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Hu jenta som spiller Juno er ufattelig usympatisk (jfr Hard Candy) og dette preger filmen. I tillegg prøver den desperat å være indie (jfr skjelvende, håndskreven tekst), men han fyren med toalettnavnet trekker filmen opp vesentlig. Han er adorable. Her har vi hjemmesiden hans: http://www.ifo-usa.com/cera_sf_parts.php Jeg kom meg så vidt gjennom traileren. Diablo Cody kan begynne å strippe igjen for min del. Michael Cera er selvfølgelig en flott fyr. Var vel ingen tvil om at det kom til å bli noe av han etter Arrested Development. Ellen Page er ganske adorable hun også vil jeg påstå. Cute as a button. ... men er det virkelig noen her som er kåt på det småtteriet Boardwell har innen filmteori? Greit nok, kudos for å ha vært med på å starte kognitivismebølgen på sent åtti tidlig nitti, men nigga please, han er omtrent like interessant som 100g gammalost. Endret 20. november 2008 av CAT-scan Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Dette gjelder selvsagt fra person til person Dette behøver du ikke å nevne. Du er på trygg grunn. Ingen tror seriøst at det er noe objektivt i nabolaget her men Braveheart, Goodfellas og Se7en er filmer jeg føler blir tapt etter flere visninger og ikke fortjener tiern. Braveheart: Sett 4 ganger Goodfellas: Sett 3 ganger Se7en: Sett 3-4 ganger Still 10/10 in my book :--) Du kan godt fjerne Born On Fourth Of July. Tom Cruise er rå i rullestolen, men selve filmen oser jo ikke akkurat tier. Syns den er svært engasjerende og karaktertransformasjonen er vanvittig. Scenen der han er full og konfronterer familien om natta er i seg selv verdig 10/10. Edit: Cypheron. Ikke våg å dytt Se7en ned fra 10'ern. Tidenes krimmy, en must-see hvert eneste år. Ja, på Julaften! Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Fountain kan du trekke fra 2 og halvere, så begynner du å nærme deg. Den var jo en eneste lang orgasme, til tross for tikkingen fra kinomaskineriet! ... men er det virkelig noen her som er kåt på det småtteriet Boardwell har innen filmteori? Greit nok, kudos for å ha vært med på å starte kognitivismebølgen på sent åtti tidlig nitti, men nigga please, han er omtrent like interessant som 100g gammalost. Småtteri? Duden står jo for nærmest et paradigmeskifte innen filmvitenskapen. Fra psykosemiotikken og nymarxismen til kognitivisme og historisk poetikk. Bordwell er antakelig det mest nevnte teoretikernavnet innen filmwissenschaft på NTNU, i alle fall. Angrepene hans mot fortolkningen (Making Meaning, Post Theory), case studiesene hans (Eisenstein og Ozu), narrasjonsteorien (Narration in the Fiction Film), det universalt hyllede verket som han skrev med Thompson og Staiger (The Classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to 1960) og ikke minst Film History og Film Art-bøkene til han og kona. David Bordwell og Kristin Thompson er uten tvil den mektigste bastionen innen filmvitenskapen med utallige tilhengere, etterfølgere og inspiranter (og sikkert like mange motstandere ) Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Den var jo en eneste lang orgasme, til tross for tikkingen fra kinomaskineriet! I pity your orgasms. Fountain falt virkelig ikke i smak hos denne karen. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Forvent deg et besøk av Lars Pedro og Dorian Gray, med saltbøsse og kniv. Endret 20. november 2008 av cun Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Kanskje bra jeg ikke lufta ideen for Dorian på fylla forrige uke. Men han er ikke såå stor, tar han nok. LarsP har jeg derimot hørt blir verre å bryne seg på. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Eg føler eg har for mange filmer på 10/10-lista mi. Disse filmene skal være kanon. Hvilke er diskutable og/eller tvilsomme kandidater: Fjern alle utenom Cidade de Deus. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) Vi runker til Bordwell på Høgskolen i Lillehammer også. The Fountain kan du pent fjerne fra lista. Skikkelig kaklekun. Endret 20. november 2008 av tjalla Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Fjern alle utenom Cidade de Deus. Julenissen har en forkjærlighet for Brasil? Vi runker til Bordwell på Høgskolen i Lillehammer også. The Fountain kan du pent fjerne fra lista. Skikkelig kaklekun. Kanskje om noen år, når barna etter orgasmen kommer. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Fjern alle utenom Cidade de Deus. Julenissen har en forkjærlighet for Brasil? Vi runker til Bordwell på Høgskolen i Lillehammer også. The Fountain kan du pent fjerne fra lista. Skikkelig kaklekun. Kanskje om noen år, når barna etter orgasmen kommer. Det var rett og slett som å bli runka av ei jente, ikke noen orgasme der gitt. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Hva slags skanks har du vært borti? Lenke til kommentar
Bob_3 The Builder Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 (endret) ^ Word the fuck up! Men kanskje Fountain er som å bli runket av en jente: det blir bedre, sakte men sikkert. Edit: @ Tjalla. @ Cun: Jenter er ikke akkurat verdensmestre til å utføre en god håndjobb. Men de kommer seg med treninga. Endret 20. november 2008 av Bob_3 Lenke til kommentar
CAT-scan Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Fountain kan du trekke fra 2 og halvere, så begynner du å nærme deg. Den var jo en eneste lang orgasme, til tross for tikkingen fra kinomaskineriet! ... men er det virkelig noen her som er kåt på det småtteriet Boardwell har innen filmteori? Greit nok, kudos for å ha vært med på å starte kognitivismebølgen på sent åtti tidlig nitti, men nigga please, han er omtrent like interessant som 100g gammalost. Småtteri? Duden står jo for nærmest et paradigmeskifte innen filmvitenskapen. Fra psykosemiotikken og nymarxismen til kognitivisme og historisk poetikk. Bordwell er antakelig det mest nevnte teoretikernavnet innen filmwissenschaft på NTNU, i alle fall. Angrepene hans mot fortolkningen (Making Meaning, Post Theory), case studiesene hans (Eisenstein og Ozu), narrasjonsteorien (Narration in the Fiction Film), det universalt hyllede verket som han skrev med Thompson og Staiger (The Classical Hollywood Cinema: Film Style and Mode of Production to 1960) og ikke minst Film History og Film Art-bøkene til han og kona. David Bordwell og Kristin Thompson er uten tvil den mektigste bastionen innen filmvitenskapen med utallige tilhengere, etterfølgere og inspiranter (og sikkert like mange motstandere ) Som sagt, omtrent like interessant som 100g gammalost. Mye historisme og lite faktisk teori (hvor det han skriver som er faktisk teori er temmelig vagt). Ikke for det, jeg anerkjenner selvfølgelig at han og kona har spredd navnet sitt rundt mye de siste tjue årene. Og ja, jeg er fan av filmkognitivisme, til en viss grad (dvs. ikke så mye teoriene til Boardwell og Caroll, men mer senere teori, som er mindre reduktiv). Dessuten vil jeg påstå at det er flere som har bidratt med langt mer faktiske teoretiske tekster enn Boardwell (eksempelvis Murray Smith, som jeg for øvrig heller ikke er noen gedigen fan av). Han og kona har for øvrig ikke skrevet Film Art-bøkene selv, det har i praksis vært redaktørvirksomhet av Boardwell/Thompson på disse. Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Det var rett og slett som å bli runka av ei jente, ikke noen orgasme der gitt. Deilig, men du klarer det bedre selv? Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Julenissen har en forkjærlighet for Brasil? Det skal mer til en flyvende baller med trær for å tenne Julenissen. En film fylt med vold, dop og meningsløs dreping tenner derimot juletreet med en gang. Min 10/10-liste på imdb består av 2 filmer (av ca. 250). Men kanskje du har rett. Hører tross alt på brasiliansk prog-rock nå. Tar av. Lenke til kommentar
tjalla Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 ^ Word the fuck up! Men kanskje Fountain er som å bli runket av en jente: det blir bedre, sakte men sikkert.Edit: @ Tjalla. @ Cun: Jenter er ikke akkurat verdensmestre til å utføre en god håndjobb. Men de kommer seg med treninga. Runking er noe jeg har mestret i 24 år (mer eller mindre) og en annen person klarer aldri å gi meg den samme følelsen ved hjelp av en hånd. "You better suck it, fuck it, or leave it alone". Overført til filmens verden.. jeg kunne ha lagd en bedre film enn The Fountain. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Som sagt, omtrent like interessant som 100g gammalost. Mye historisme og lite faktisk teori (hvor det han skriver som er faktisk teori er temmelig vagt). Bordwell har sin agenda og er en mester i å få igang enorme prosjekter. Historismen hans er viktig, ikke minst fordi man kan lese den mot hårene (lese den som historie om ulike teoretiske posisjoner opp gjennom årene) og samtidig få refleksjon gjennom hans kritikk av den. Han har kommet med et viktig bidrag til filmvitenskapen: Vekk fra fortolkning og mot det han kaller forklaring. Dette har inspirert utallige, deriblant 2. generasjons-kognitivistene som du liker litt bedre Ikke for det, jeg anerkjenner selvfølgelig at han og kona har spredd navnet sitt rundt mye de siste tjue årene. Og ja, jeg er fan av filmkognitivisme, til en viss grad (dvs. ikke så mye teoriene til Boardwell og Caroll, men mer senere teori, som er mindre reduktiv). Dessuten vil jeg påstå at det er flere som har bidratt med langt mer faktiske teoretiske tekster enn Boardwell (eksempelvis Murray Smith, som jeg for øvrig heller ikke er noen gedigen fan av). Sympatistrukturen til M. Smith er fin-fin, men kan som alt annet artikuleres mer. Bordwell står uansett i en særstilling innen filmvitenskapen mtp posisjonering og paradigmeskifte. Men, som enkelte vil si: "Bordwell er ikke en tenker, han er en pragmatiker!" Han og kona har for øvrig ikke skrevet Film Art-bøkene selv, det har i praksis vært redaktørvirksomhet av Boardwell/Thompson på disse. Kilder? Lenke til kommentar
athorb Skrevet 20. november 2008 Del Skrevet 20. november 2008 Selv om runkesammenligningene passer relativt bra, er det én stor forskjell; det å bli runka føles aldri intetsigende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå