Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Tror virkelig dette kan bli norges beste film noensinne

 

Flåklypa?

Norge fortjener bedre enn Flåklypa som vår claim to fame. Vi har den og Kon Tiki, men ingen ekte filmer med ekte mennesker i ekte situasjoner.

 

Elling? Den beste norske filmen jeg har sett i allefall. Om den er Norges beste vil jeg ikke uttale meg om, da jeg har sett heller mindre norsk film. Tolkningen Per Christian Ellefsen gjør av Elling er helt fantastisk!

Lenke til kommentar
Tror virkelig dette kan bli norges beste film noensinne

 

Flåklypa?

Norge fortjener bedre enn Flåklypa som vår claim to fame. Vi har den og Kon Tiki, men ingen ekte filmer med ekte mennesker i ekte situasjoner.

Jeg personlig setter Reprise over alt annet som har blitt pumpet ut av Norge. Flåklypa er utrolig bra, men det er ærlig talt på tide at vi får en skikkelig film å skryte av. Ufattelig kult at man har klart å samle ihop så mye penger til en produksjon.

Lenke til kommentar

Personlig synes jeg Elsk meg i morgen var bedre enn den første Elling-filmen, men de er uten tvil gode begge to (jeg så aldri Mors Elling). Elling klarte seg faktisk i utlandet, så det er absolutt positivt.

 

Reprise er nok en norsk film jeg ikke har sett. Jeg føler at det kommer 3-4 norske filmer hvert år som får 5ere og 6ere, så ser jeg dem aldri og de glemmes like raskt. Hawaii, Oslo, Reprise, Mannen som elsket Yngve, Revejakta, Varg Veum, Uro, Uno, Kunsten å tenke negativt, Den brysomme mannen, Gymnaslærer Pedersen (denne så jeg), Izzat, Naboer, Sønner, Sinus, Monstertorsdag, Buddy, Salmer fra Kjøkkenet - alle virker til å få kjempekritikk og være "den beste norske filmen på lenge", men man hører aldri snakk om dem, ingen kjøper filmene på DVD og ingen fra utlandet har hørt om dem. Hvorfor klarer ikke norsk film å slå gjennom hos folket eller i utlandet, når kritikerne virker til å være så glad i dem? Burde man være litt strengere med norsk film?

Endret av Dorian Gray
Lenke til kommentar

Når det gjelder norsk film er det svært få jeg kan personlig gå god for å anbefale. Salmer Fra Kjøkkenet, Elling, Den Brysomme Mannen og Flåklypa. Thats about it.

 

Max Manus skal sees på premieren, hadde vært kult om den fikk en nominasjon til Beste Utenlandske oscaren, slik Elling fikk.

Lenke til kommentar
Personlig synes jeg Elsk meg i morgen var bedre enn den første Elling-filmen, men de er uten tvil gode begge to (jeg så aldri Mors Elling). Elling klarte seg faktisk i utlandet, så det er absolutt positivt.

 

Reprise er nok en norsk film jeg ikke har sett. Jeg føler at det kommer 3-4 norske filmer hvert år som får 5ere og 6ere, så ser jeg dem aldri og de glemmes like raskt. Hawaii, Oslo, Reprise, Mannen som elsket Yngve, Revejakta, Varg Veum, Uro, Uno, Kunsten å tenke negativt, Den brysomme mannen, Gymnaslærer Pedersen (denne så jeg), Izzat, Naboer, Sønner, Sinus, Monstertorsdag, Buddy, Salmer fra Kjøkkenet - alle virker til å få kjempekritikk og være "den beste norske filmen på lenge", men man hører aldri snakk om dem, ingen kjøper filmene på DVD og ingen fra utlandet har hørt om dem. Hvorfor klarer ikke norsk film å slå gjennom hos folket eller i utlandet, når kritikerne virker til å være så glad i dem? Burde man være litt strengere med norsk film?

Vil nå påstå at Reprise har slått gjennom internasjonalt, for å ikke nevne priser den har mottatt. Den er helt annerledes enn all annen norsk film jeg har sett. Litt mer fransk, uten å bli for kioskete.

 

http://www.rottentomatoes.com/m/10007515-reprise/

Endret av tjalla
Lenke til kommentar
Når det gjelder norsk film er det svært få jeg kan personlig gå god for å anbefale. Salmer Fra Kjøkkenet, Elling, Den Brysomme Mannen og Flåklypa. Thats about it.

 

Max Manus skal sees på premieren, hadde vært kult om den fikk en nominasjon til Beste Utenlandske oscaren, slik Elling fikk.

Du glemte bare Døden på Oslo S.

 

Men du har et poeng Dorian. Norske filmer får ofte mye bedre kritikker enn de fortjener. Personlig venter jeg ofte et år eller to etter at de kommer ut, og hvis de fortsatt nevnes vurderer jeg å se de.

Lenke til kommentar
Da er det jo fint bond-låten alltid spilles under rulleteksten, så man slipper å høre den under filmen. De som digger sangen kan henge igjen i salen og høre på. Vi andre kan gå.

 

De spiller låta under tittelsekvensen, nesten i starten av filmen, så du må fint belage deg på å høre gjennom hele greia hvis du skal se Quantum på kino.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-yzDjfSSl

QoS-sangen er grei, hadde det ikke vært for vokalene og den ekle gitarsoloen.

 

EDIT: Rettet så det ikke skal misforstås.

Endret av Slettet-yzDjfSSl
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...