Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

De synene kommer nok fra enkelte brukere her inne som representerer den elitistiske filmkjenneren. Modin og Montag, f eks.

Hehe, jeg tar det som et kompliment, selv om det kanskje ikke var ment som det? Om jeg selv skulle beskrive mitt forhold til film, ville jeg nok foretrukket betegnelsen "filmentusiast". Med det mener jeg en som er nysgjerrig på alle sider ved filmmediet, en som er villig til samt "tør" gå mot strømmen, en som elsker å finne nye og spennende filmer fra alle verdenshjørner og alle tidsperioder (s/h film ingen hindring, slik det dessverre virker å være for mange her :!: ) og sist - men ikke minst - en som kan kose seg med en renspikka Hollywoodfilm den ene dagen og en Felliniproduksjon den neste.

 

Når det er sagt skjønner jeg virkelig ikke hvordan det har seg at så mange føler seg provosert av at vi faktisk er en del som liker såkalt kunstfilm eller arthousefilm. Hva bunner dette mishaget i - en følelse av tenåringsopprørstrang kanskje?

Vi gir selvsagt ikke disse filmene god kritkk for å kunne føle oss bedre enn andre på noen som helst måte. Å kassere kred på den måten, vil jeg tro de fleste av oss har vokst fra. Om vi gir en film gode tilbakemeldinger, er det fordi vi rett og slett LIKER den - ikke noe som helst annet.

Avslutningsvis må det dessuten være lov å si at man ikke ser det store i verken Bay eller Tarantino uten å bli avfeid som en ufordragelig elitist.

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Du har nok misforstått hvis du tror at problemet er at du liker arthouse. Det gjør vi alle. Problemet kan oppsummeres med ett ord - roboteksplosjoner. Det er den generelle nedlatende tonen som gjør at folk får avsmak, ikke filmvalget.

Hehe, da har jeg nok blitt kraftig misforstått. Av og til er det moro å snakke i overskrifter. Jeg skjønner nå at det kanskje ikke gikk klart nok fram av mine innlegg at det var ment i en fleipende - og ikke nedlatende - tone.

 

"Roboteksplosjoner" er forresten ganske catchy, ikke sant? :tease:

Lenke til kommentar
Du har nok misforstått hvis du tror at problemet er at du liker arthouse. Det gjør vi alle. Problemet kan oppsummeres med ett ord - roboteksplosjoner. Det er den generelle nedlatende tonen som gjør at folk får avsmak, ikke filmvalget.

 

Det er nå ofte vanskelig å plukke opp en tone på et forum, ofte tillegger man en intensjon som ikke er der. Du vet jo like godt som meg at "smalfilmentusiaster" er utsatt for veldig mye nedlatende tone det også. Det slår veldig mye begge veier.

 

Det jeg finner litt trist er absolutter. Folk som sier at S/H uansett er dårlige/kjedelige filmer eller eksempelvis "Will Smith suger i absolutt alt han gjør og kommer alltid til å gjøre det". Vi vet hva mester Obi Wan sier om absolutter.

Lenke til kommentar

Angående DFilm-situasjonen så kan jeg si at det dreier seg om massive sikkerhetshull. Har vært i litt mer kontakt med Svank, og fått klarsignal til å fikse opp. Så får vi se hvor mye jeg kan få gjort. Mangler bare brukernavn/passord nå, så skal jeg se om jeg får fiksa det i løpet av morgendagen. Regner med Svank svarer meg i morgen. Får se hva som skjer.

Lenke til kommentar

Du har jo også historiske Amistad om slavetida. Litt for Spielbergsk til tider, men absolutt interessant. Og hvis du har popcornet klart, så kan du jo sjekke ut Runaway Jury også.

 

Edit: Pluss Fracture. Personlig fant jeg den ganske kjedelig, med lavt tempo og et plot som egentlig ikke var så mye å skryte av, men til gjengjeld var Hopkins og Gosling i godt slag.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar
Noen som kan anbefale et godt courtroom drama? Jeg har sett A Few Good Men og den ga mersmak. The Verdict derimot syntes jeg ikke så mye om. 12 Angry Men elsker jeg, jeg er altså ute etter filmer med mye god dialog og hvor advokatene jobber litt som detektiv. Noen tips?

The Rainmaker husker jeg at jeg likte før noen år siden. JFK er nevnt av en annen, den er nok favoritten min i den sjangeren fantastisk film.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...