Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det finnes da de iblant oss som synes film er en kunstform og bekymrer oss over den kommersialiserende utviklingen. Tørrmelking på oppbrukte konsepter irriterer meg personlig grenseløst, og jeg er helt enig med Cypheron.

"Du trenger da ikke å se filmen". Det er ikke det det handler om. Det handler om filmindustrien generelt, og dens utvikling.

Lenke til kommentar
Nei. Men før i tiden kom vertfall ikke Citizen Kane IV Extended. Industrien har alltid vært sånn, men det ser ut til å bli værre og værre nå de siste årene.

Nå kan jeg ikke si at produksjonen av "unødvendige" oppfølgere er særlig utbredt inne den sjangeren i dag heller. Det er i hovedsak blockbusterene, actionfilmene og de som er rettet mot de store massene som det lages mange oppfølgere av (samt innen horrorsjangeren).

Lenke til kommentar

Jeg tror de fleste vil si seg enig i at å komme med noe nytt er bedre enn evinnelige oppfølgere. Men det gjelder bare hvis de nye idéene er gode også.

Selv om det begynner å bli noen år siden jeg hadde dinosaurdilla, er Jurassic Park et bra konsept. Og selv om kvaliteten på filmene ikke har gått oppover i takt med tallet bak filmtittelen, er det fort mulig at dette blir en underholdende film. Det er i alle fall lov å håpe.

Lenke til kommentar
Superman har jo blitt melket til blods. Men uten penger,kan man ikke lage filmer.

Grei sirkel.

Feil. Sammenlign budsjettene til f.eks. High School Musical 3 og Baraka. Hvem hadde behov for penger?

Men hvor mange flere fans har ikke HSM enn Baraka? Folk digger HSM, og sånn sett er det ikke unødvendig film i det hele tatt. Og dermed er den enormt lukrativ.

Og de to filmene er da mer enn litt forskjellige?

Lenke til kommentar

@ Bob.

Den ene er en 100% kommersiell flick laget med formål om massespredning og billig underholdning. Den andre er livsverket til en stor kunstner, som ikke hadde noe som helst ønske om å nå et stort publikum. Han lagde filmen utav kjærlighet for mediet.

I'll let you guess which is which. :whistle:

Lenke til kommentar

Jeg er delvis enig med begge parter her. Såklart må industrien tjene penger, og det er forsåvidt greit at de gjør det med å melke ut gamle konsepter. Men for min del syntes jeg også at dette er forferdelig trist, og hvis denne utviklingen forsetter så ender vi jo mer og mer med en lite kreativ industri som blir mer og mer redd for å prøve nye konsepter, å våge å velge å gjøre nye ting.

Så i og for seg er det ikke noe galt med det. Men det er ikke positivt heller. Nå ser ikke jeg disse filmene så ofte, så det preger ikke meg. Men at den store brukermassen sitter igjen med såpass quirky opplfølgere som Jurrasic Park 4, og tro meg, det blir flere melkinger i fremtiden, så er det utrolig synd. Men penger trengs jo.

Lenke til kommentar

Jeg ser ikke hva som gjør det ene bedre enn det andre.

edit: Men man vil da ikke ha bare nullbudsjettsfilmer? Jeg for min del liker en god blockbuster i ny og ne. Og dessuten kan man gjøre helt utrolige ting på film om dagen, men da trengs det penger.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...