Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Dracula er nydelig, men den holder seg nok ikke til plottet i boka den heller, selv om den har "Bram Stoker's" som prefix.

De har funnet opp en helt ny plotline midt i filmen. Men det er Dracula-filmen som holder seg NÆRMEST boka av alle som er laget hittil. Alle karakterene er riktige, og hovedhistorien er klippet rett ut av boka enkelte ganger, bare at det går litt i forteste laget.

 

I "Horror of Dracula" fra 60-tallet, er alle navnene med, men de er på feil karakterer. Sikkert fordi de ikke hadde rettighetene så de bare stokka om på alle sammen. Og historien i den filmen er helt egen.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er litt gay å se filmer på webstream da.. Laster heller ned (lovlig, copyrights dør etter 70 år! ) :yes:

Skal love å se den i løpet av helgen.

 

Nå må du ikke blande norsk og utenlandsk juss, Speik. I Norge faller ikke åndsverkbeskyttelsen bort før 70 (er ikke helt sikker på tallet) år etter skaperens død. Mao. er ikke disse lovlige i Norge.

 

En må også huske at den som digitaliserer filmen har også den samme beskyttelsen av sitt åndsverk (digitalisering). Altså å laste ned, dvs. kopiere, akkurat dette åndsverket vil uten tvil være brudd på åndsverkbeskyttelsen.

 

Er ingen ekspert på området, men den aktuelle filmen er helt definitivt en "public domain classic", en betegnelse jeg trodde betydde at man fritt kunne laste ned?

Lenke til kommentar

Ble det noen grøssere på dere i kveld da? Så The Texas Chainsaw Massacre (1974) selv, og den er fortsatt dritskummel. Ble jo redd et par ganger

 

Ah, har endelig fått sett La Cite des Enfants Perdus (City of Lost Children), herlig opplevelse.

 

 

Absolutt, ren filmmagi. En av mine favoritter

Lenke til kommentar
Er ingen ekspert på området, men den aktuelle filmen er helt definitivt en "public domain classic", en betegnelse jeg trodde betydde at man fritt kunne laste ned?

 

Det er desverre ikke så enkelt. Internasjonal åndsverklovgivning er noe så kompliser at selv jurister som har spesialisert seg på emnet ikke vet hva som er lov eller ikke.

 

I følge norsk åndsverklovgivning kan man ikke laste ned noen digital kopi av en film uten at rettighetshaveren har gitt rett til akkurat dette (eller at rettighetshaveren til den digitale kopien har vært død i 70 åt). Riktignok er det flere og flere rettighetshavere som slipper sitt materiale fritt, men de er fremdeles i et svært lite mindretall. Og det vil uansett bare gjelde for spesifike kopier. I slike tilfeller vil ripper av kommersielle DVD-utgiveler ikke være lovlig å laste ned.

 

Tommelfingerregelen er at det finnes ingen gratis nedlastbare lovlige filmer.

Lenke til kommentar
Footloose (2010)

 

Ajaj..

 

Cast : Zac Efron

 

Er forresten denne boksen verdt pengene? Har ikke sett en eneste Fritz Lang-film, men jeg har hørt mye bra om dem

 

Den inneholder da:

M

Metropolis

Spione

Dr. Mabuse, the Gambler

The Testament of Dr. Mabuse

 

399,-

 

Den ville jeg garantert gått for. M og Metropolis er kun de jeg har sett, men det er definitivt billigere og kjøpe boxen enn og kjøpe de individuelt.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Ja, kom på det jeg og; du må selvfølgelig like stum- og s/h-film.

 

Edit: Irriterende at PK har så random priser forresten, Metropolis alene koster 249..

 

Edit 2: Ah, Metropolis koster 59 på CDon, så da er det vel ikke noe tvil lenger. Rimelige styggere cover, men det driter man i når man snakker om 200 i forskjell.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...