Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Så hvordan er 00-tallets Superman?

Jeg orker ikke tre filmer der Superman løper fra kryptonitt.

King Leonidas møter Sean Penn i Mystic River med et hint av Russell Crowe i Gladiator, som kjemper imot Philip Seymour Hoffman som Lex Luthor, 50% Hugo Weaving og 50% Nick Stahl som Brainiac og Ron Perlman som Doomsday i et antrekk designet av Giger på GHB.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da skaffer du The Gate.

Kort synopsis:

En gjeng guttunger er alene hjemme en helg, og finner et heavy rock-platecover med satanisk vers på baksiden. De leser det høyt. Dette åpner selvsagt en port til helvete ute i hagen, og diverse rare (og noen morsomme) ting/monstre kommer ut for å skremme livet av dem. F.eks. forteller en (han mørke mystiske gutten) om at det går en historie om at bygningsarbeidere døde mens de bygde huset, og ble murt inn i veggen, før det hele starter. Guess what...

Denne er fra 1987 så det er ikkeno CGI-tøv. Veldig mye Evil Dead-style på effektene, og masse gørr. Og finalen er hinsides.

http://www.imdb.com/title/tt0093075/

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Da fikk jeg sett The Deer Hunter. Filmen varte i omtrent akkurat i 3 timer, mens det står 2 timer og 30 min på coveret. Merkelig.

Filmen var veldig bra den. Langt i fra det jeg hadde sett for meg. Ikke mye negativt å si om filmen. Var et par steder ting ikke så helt realistisk ut, men alt i alt skal man vel ikke forvente det når filmen er 30 år gammel. 9/10

Lenke til kommentar

Også har man gode gamle Fright Night, da. Der en ungdom finner ut at naboen som nylig har flyttet inn er vampyr, og prøver å ta knekken på vampyren med hjelp av sin bestekompis, som selvsagt er ekspert på monstre siden han er comics-nerd og har rommet fullt av horror-figurer og sånt. Han får hjelp av en halvgal doktor som var med i horror-tv-serien Fright Night på TV, som hovedpersonen tror er virkelig monsterjeger fordi han var det på TV.

http://www.imdb.com/title/tt0089175/

For øvrig et av tidenes feteste cover, men får ikke lov å hotlinke til imdb.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Også har man gode gamle Fright Night, da. Der en ungdom finner ut at naboen som nylig har flyttet inn er vampyr, og prøver å ta knekken på vampyren med hjelp av sin bestekompis, som selvsagt er ekspert på monstre siden han er comics-nerd og har rommet fullt av horror-figurer og sånt. Han får hjelp av en halvgal doktor som var med i horror-tv-serien Fright Night på TV, som hovedpersonen tror er virkelig monsterjeger fordi han var det på TV.

http://www.imdb.com/title/tt0089175/

For øvrig et av tidenes feteste cover, men får ikke lov å hotlinke til imdb.

Døh, jeg kjente den igjen på coveret! Hah!

Lenke til kommentar

O Brother, Where Art Thou? var en skikkelig godfilm. Ikke noen tunge twister eller dype moralske temaer (som også ofte funker bra). En skikkelig gladfilm hvor Clooney spiller meget bra. Akkompagnert av masse sørstatsmusikk som egentlig er ganske rått.

Endret av Olum
Lenke til kommentar
Da fikk jeg sett The Deer Hunter. Filmen varte i omtrent akkurat i 3 timer, mens det står 2 timer og 30 min på coveret. Merkelig.

Filmen var veldig bra den. Langt i fra det jeg hadde sett for meg. Ikke mye negativt å si om filmen. Var et par steder ting ikke så helt realistisk ut, men alt i alt skal man vel ikke forvente det når filmen er 30 år gammel. 9/10

Det skjedde til meg også. Det ødela faktisk litt av opplevelsen siden jeg trodde den var 2 timer og 30 minutter. Noe som resulterte i at den siste halvtimen ble en dryg opplevelse. (Jeg var trøtt...)

Lenke til kommentar

Hva var det som ikke så realistisk ut?

Lenke til kommentar
Den Supermann-filmen hadde jeg sett. Glatt.

De elementene der virker veldig lovende ja, men det blir nok aldri noe av. Alt tyder på at WB har forkastet hans utkast og at Millar da gjør sitt for fortsatt få litt oppmerksomhet. Han skrev jo Wanted som kom tidligere i år og den hadde store hull i sin historie. Men potensialet i Supermann er jo uten tvil der, noe spesielt tegnerseriene har vist. Kan leke med mange elementer, spesielt de filosofiske.

Lenke til kommentar

De elementene der virker veldig lovende ja, men det blir nok aldri noe av. Alt tyder på at WB har forkastet hans utkast og at Millar da gjør sitt for fortsatt få litt oppmerksomhet. Han skrev jo Wanted som kom tidligere i år og den hadde store hull i sin historie. Men potensialet i Supermann er jo uten tvil der, noe spesielt tegnerseriene har vist. Kan leke med mange elementer, spesielt de filosofiske.

Jeg har aldri hatt så mye sansen for en del av de tegneserieadapsjonene som ikke har endret tema, som Hulk, Supermann, Fantastic Four osv. Derimot elsker jeg de nye Batman-filmene, da jeg synes Christopher Nolan har truffet blinkskudd med sin litt mer seriøse og mørke tolkning av Gotham-universet. Jeg tror Supermann har potensialet til å kunne gå i samme retning, med dypere historie og selvfølgelig mye mer historie. Supermannfilmene (og seriene som har gått gjennom tidene) lider av at sekvensen hvor de er på hjemplaneten er uviktig og nedprioritert, som om Supermanns herkomst og grunnleggende identitet ikke er viktig, kun det at han er sterk og kan fly, som gjør at vi kan "bruke" ham til å fakke forbrytere. Dette blir for døvt, jeg vi se bakgrunnshistorie og dystre filmer om en superhelt som er den eneste av sitt slag i verden, ikke alltid blir elsket av alle og ikke alltid synes sin posisjon i verden er helt topp.

Lenke til kommentar

Husker ikke så godt nå, men kan nevne et par ting:

- Det tegnet til jegerne helt på starten oppe på himmelen.

- Når de flyter nedover elva på den stokken. Stokken går fort/sakte ettersom hvilken kameravinkel det er filmet fra.

Var minst en ting til jeg tenkte på i går, men det har jeg glemt. Uansett ødelegger ikke dette opplevelsen av filmen, bare småpirk. :)

Lenke til kommentar
Er de andre filmene basert på Zodiac verdt en titt?

Må bare bumpe denne. Har virkelig lyst på svar.

Edit: Donnie Darko var litt mindfucking. Mye jeg ikke skjønte, men jeg vil se den igjen om ikke alt for lenge og se om jeg får tettet noen av hullene.

Endret av Olum
Lenke til kommentar

Husker ikke så godt nå, men kan nevne et par ting:

- Det tegnet til jegerne helt på starten oppe på himmelen.

- Når de flyter nedover elva på den stokken. Stokken går fort/sakte ettersom hvilken kameravinkel det er filmet fra.

Var minst en ting til jeg tenkte på i går, men det har jeg glemt. Uansett ødelegger ikke dette opplevelsen av filmen, bare småpirk. :)

Det ødelegger ikke opplevelsen av filmen nei ;) Spesielt ikke når du ikke husker hva den siste "feilen var". Da kan det ikke ha vært så farlig ;) .

Jegertegn på himmelen? Kan du spesifisere litt mer? Skjønner ikke hva du mener.

Lenke til kommentar

Jeg har aldri hatt så mye sansen for en del av de tegneserieadapsjonene som ikke har endret tema, som Hulk, Supermann, Fantastic Four osv.

Strengt talt har de endret mye tema fra hva de adapterte, spesielt den første Supermann-filmen. Mario Puzo var veldig bevisst på dette i sitt manus (som ble på utrolige 450 sider ...). Gudselementet ble dratt veldig mye inn. Men det var 70-tallet og den oppfattelsen av Supermann som der ble skapt har jo nærmest blitt fasiten for Supermann. En karakter som nok ikke har vært innom like mange varianter som Batman opp gjennom årene (som har vært alt fra kaldblodig morder, til Adam West-typen, til den surrealistiske Burton versjonen og igjen til en mer "illusjon av realisme" versjon a la Nolan.). Men vi har jo eksempelvis Supermann født og oppvokst i Sovjetunionen i Red Sun-tegneserien. En artig variant. Det kommer sikkert en ny take på Batman om noen tiår også, sikkert til stor protest av dagens Nolan fans. Rent personlig har jeg levd lenge nok til å oppleve tre vidt forskjellige versjoner av Batman og jeg likte alle tre der og da (elsket jo Batman a la Adam West som barn).

Ellers, for filmskaperne der ute. Veldig bra intervju om en essensiell scene (fullstendig blottlagt for effekter) i The Dark Knight: http://latimesblogs.latimes.com/herocomple...topher-n-1.html

Lenke til kommentar
Ellers, for filmskaperne der ute. Veldig bra intervju om en essensiell scene (fullstendig blottlagt for effekter) i The Dark Knight: http://latimesblogs.latimes.com/herocomple...topher-n-1.html

Interessant intervju. Selv digger jeg akkurat den scenen selv. Og jeg ser at det er mange variasjoner av Supermann og Batman, men du så poenget i hva jeg ønsket av en Supermann-film. :)

http://www.kulturo.no/nyheter//lager_8-tim...rman_epos/57504

Forøvrig, noen har snust opp noe? Ble ikke prosjektet forkastet?

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...