Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Etter å ha sett se7en må jeg si at jeg savna enda litt mer banalitet.

 

 

The Boogieman vant jo.. ja på en måte, men fortsatt. Vil si det hadde vert hakket bedre om han hadde en mate oppi åsene på slutten der som knerta Morgan Freeman og Brad Pitt :devil: Liker filmer hvor badguy en vinner, men de finnes det ikke så mange av siden folk flest vil se at de"snille" vinner til slutt :cry:

Så kan noen anbefale en like kald film som se7en? .... ( og hvis bad guyen vinner er det bare et pluss :w00t: )

To filmer som minner veldig om Se7en og holder omtrent samme kvalitet: Memories of Murder (2003) og The Chaser (2008). Anbefales på det sterkeste.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Forventer man en ny Se7en av Zodiac blir man nok skuffa. Sistnevnte er en langt mer detaljert og langsommelig affære. Likevel er det fjorårets nest mest spennende film for min del, elsker Fincher's mørke, tunge stil og det er noen scener i den filmen som virkelig tar pusten fra meg.

 

I kveld blir det nevnte Memories of Murder for min del. Håper filmen lever opp mine nokså høye forventninger.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar
Jeg er imponert over hvor mye Zodiac klarer å engasjere meg. Når man ser på det burde det i teorien være en kjedelig film, på papiret i alle fall. Men likevel sitter man der og er helt med!

Kjedet meg ikke et sekund av filmen.

Samme her.

 

Skal si hjertet mitt banket i den "kjeller" scenen...

 

Lenke til kommentar
Etter å ha sett se7en må jeg si at jeg savna enda litt mer banalitet.

 

 

The Boogieman vant jo.. ja på en måte, men fortsatt. Vil si det hadde vert hakket bedre om han hadde en mate oppi åsene på slutten der som knerta Morgan Freeman og Brad Pitt :devil: Liker filmer hvor badguy en vinner, men de finnes det ikke så mange av siden folk flest vil se at de"snille" vinner til slutt :cry:

Så kan noen anbefale en like kald film som se7en? .... ( og hvis bad guyen vinner er det bare et pluss :w00t: )

 

Vet ikke helt om dette er hva du er ute etter, men anbefaler uansett The Usual Suspects.

Lenke til kommentar
DD er en av de mest innviklede filmene jeg har sett. Anbefaler folk å lese Donnie Darko FAQ: Explanation of What, How, and Why. Mye avhenger av om du har sett kinoversjonen eller directors cut, da.

 

Hele filmen er basert rundt The Philosophy of Time Travel, skrevet av Roberta Sparrow aka. Grandma Death. I DC-versjonen blir vi servert direkte sitater og lignende fra boken, så da er det lettere å følge med.

Leser ikke slike FAQ's før første gjennomgang. Det sparer jeg til andre gjennomkjøring. Var forresten kinoversjonen jeg så tror jeg.

Men den skal definitivt leses før neste gang jeg skal se den.

Første gang så bare nyter jeg filmene uten å tenke på alt som ligger bak.

 

Selvfølgelig skal man ikke lese slikt før man ser en film for første gang! Det er jo jampacked med spoilers.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-dUuoCe48tm

Jeg skjønner ikke hvordan en film blir bedre av å lese en eller annen IMDb-fjotts personlige tolkning av en den. Mening skaper man selv. Opplevelsen en film gir er, i hvertfall for meg, mye viktigere. Kall meg gjerne en dum postmodernist om du vil :)

Lenke til kommentar
Helt enig med Italo her. Noen mindfucks som ligger og lurer er digg. Er jo greit å skjønne litt, men liker godt ting man lurer på.

 

Dersom man ikke skjønner noe som helst er det ikke noe gøy, men dersom man sitter igjen med noen forskjellige teorier av filmen, men ikke fullstendig forståelse er det filmopplevelsen er best. Et godt eksempel er Donnie Darko, og jeg vil tørre å påstå at alle som har sett den filmen, satt igjen med et lite "wtf?" første gang de så den, og så tenker de litt på det, og får en liten aha opplevelse, og så ser de den igjen og forstår enda mer av filmen. Jeg har sett den 4-5 ganger, og koser meg like mye hver eneste gang, og hver gang jeg ser den forstår jeg litt mer av filmen, men sitter fortsatt igjen med en del ubesvarte spørsmål. Det er det jeg kaller en veldig god film.

Bare så det er sagt, jeg sier ikke at selvforklarende filmer er dårlige, men at filmer som setter sinnet i bevegelse har det lille ekstra som jeg liker veldig godt. Skal forresten snart se Memento og The Fountain (Har ikke sett de, men har hørt at de er litt mindfuck). :)

Lenke til kommentar
Dersom man ikke skjønner noe som helst er det ikke noe gøy, men dersom man sitter igjen med noen forskjellige teorier av filmen, men ikke fullstendig forståelse er det filmopplevelsen er best. Et godt eksempel er Donnie Darko, og jeg vil tørre å påstå at alle som har sett den filmen, satt igjen med et lite "wtf?" første gang de så den, og så tenker de litt på det, og får en liten aha opplevelse, og så ser de den igjen og forstår enda mer av filmen. Jeg har sett den 4-5 ganger, og koser meg like mye hver eneste gang, og hver gang jeg ser den forstår jeg litt mer av filmen, men sitter fortsatt igjen med en del ubesvarte spørsmål. Det er det jeg kaller en veldig god film.

Bare så det er sagt, jeg sier ikke at selvforklarende filmer er dårlige, men at filmer som setter sinnet i bevegelse har det lille ekstra som jeg liker veldig godt. Skal forresten snart se Memento og The Fountain (Har ikke sett de, men har hørt at de er litt mindfuck). :)

Helt enig. Hva er gøy med en film som man ikke forstår og som gir null mening?

 

Jeg skjønner ikke hvordan en film blir bedre av å lese en eller annen IMDb-fjotts personlige tolkning av en den. Mening skaper man selv. Opplevelsen en film gir er, i hvertfall for meg, mye viktigere. Kall meg gjerne en dum postmodernist om du vil

Man leser vanligvis ikke FAQ for å få en fasit, men bare en rettledning.

Lenke til kommentar
Angående Zodiac og kjellerscenen

 

 

Det var ikke han gamle mannen som var morderen? Jeg husker litt dårlig. Det var vel han eklingen i butikken?

 

 

Ingen veit hvem som er morderen den dag i dag, selv om jeg nylig leste at FBI sjekket et nytt, hett tips i saken.

 

 

Forøvrig er kjellerscenen noe av det skumleste jeg har sett på film. Sekvensen nede ved sjøen, og hu dama som haiker er også ganske så creepy vil jeg påstå.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Etter å ha sett se7en må jeg si at jeg savna enda litt mer banalitet.

 

 

The Boogieman vant jo.. ja på en måte, men fortsatt. Vil si det hadde vert hakket bedre om han hadde en mate oppi åsene på slutten der som knerta Morgan Freeman og Brad Pitt :devil: Liker filmer hvor badguy en vinner, men de finnes det ikke så mange av siden folk flest vil se at de"snille" vinner til slutt :cry:

Så kan noen anbefale en like kald film som se7en? .... ( og hvis bad guyen vinner er det bare et pluss :w00t: )

To filmer som minner veldig om Se7en og holder omtrent samme kvalitet: Memories of Murder (2003) og The Chaser (2008). Anbefales på det sterkeste.

 

Og en film som er ekstremt lik Se7en, bare ufattelig mye dårligere: Resurrection.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...