Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Derfor Supermann er en kjedelig fyr.

Hva er det med karakteren som kjeder deg?

Det er som å si at Thor, Odin, Jesus, Zevs osv er kjedelige. Går vel på preferanser, men personlig finner jeg få karakterer som er mer interessante enn slike "guddommelige". :)

Nå fikk jeg faktisk lyst til å lese litt norerønt igjen.

Du så jo at Supermann leste Moby Dick mens Batman ikke hadde peiling på hva han skulle gjøre. Når fyren kan gjøre alt, blir det vanskelig å lage noe spenning rundt oppgavene han skal utføre. Ikke lenge siden jeg så Hancock heller, og der måtte de ty til en heller tvilsom tvist for å sette Will Smith i fare.

Lenke til kommentar
Dotten, setter du virkelig Supermann like høyt som konservative kristne setter Jesus? :p

Jeg setter Supermann høyt i den forstand det er en karakter man kan gjøre utrolig mye med fiksjonellt. Samtidig som det er langt mer utfordrende oppgave (og derfor enda mer givende og spennende) enn å lage en historie om en kar som kunne vært naboen min ("vanlig mann med maske"). Jeg finner historien om Jesus (egentlig hele bibelen), norrøn mytologi, gresk mytologi m.m. utrolig spennende. Ikke fordi jeg er religiøs (det er jeg ikke) men fordi historiene generelt sett er fantastisk gode. Noe som muligens også er grunnen til at det ble religion ut av det (no offence religiøse).

Supermann er "populærkulturens" messias og historien ble så godt mottatt at en helt ny "gudesjanger" ble født. Det er ikke uten grunn til at Supermann på filmlerretet hele tiden har religiøs symbolikk (sendt av sin far for å lede vei, oppfostret hos en barnløs kvinne osv). Mulighetene med karakteren er uendelige, akkurat som med de eldre gudene. Det er fascinerende. Film (og andre medier) handler ikke kun om å bringe verden utenfor døren inn i et annet univers. Det handler om et eget univers med sine egne regler og hvor mulighetene kun begrenses av menneskets fantasi. En karakter som Supermann krever muligens mer fra tilskueren, men det man får igjen er enda mer bredde og eventyr :)

Lenke til kommentar

Noen som vet hvor man kan få tak i 230min utgaven av denne?

Btw, noen som har fått sett den nylig utgitte The New World - The Extended Cut ?

Bortsett ifra torrents, har du bare en VHS-utgave å gå ut ifra etter det jeg vet.

Og har ikke sett nyversjonen av The New World, men jeg ser veldig fram til den. Hørt mye bra, spesielt scenene som styrker forholdet til Smith og Pocahontas er utvidet og forbedret. Jeg tror Malick foretrekker originalversjonen da, men man får selv dømme etter hvilken man liker. Jeg gleder meg i hvert fall mye, etter et noe ukonsentrert førsteinntrykk.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...