Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

ja, er flere spill som hadde blitt glimrende filmer om bare folka bak filmene var mer tro mot spillene.

 

Hitman kunne blitt en drit bra film, om de hadde holdt seg til spillenes kjerne, i stede for å lage en B action film som selv vandame og norris ville vært flaue over å spille i

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Grunnen til at alle spill-til-film-filmer blir dårlige er rett og slett fordi filmselskapene vil presse mer penger ut av filmene (noe jeg egentlig forstår veldig godt). Lag en film for fansen, og bare fansen drar og ser den. Lag en fullstendig generisk film som "passer alle"; fansen ser den uansett, og resten av publikummet får den med seg fordi, vel, folk liker å se den samme formelen igjen og igjen, tydeligvis. Varemerker selger uansett, og det er klart det er mer lukrativt å lage en bred film enn en smal når du først har fått sikra deg et kjent varemerke.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

I følge manusforfatter til Transformers II så er de tingen film i historien som har hatt så mye "faninputs" med i det endelige produktet som Transformers I og II. Nå vet jeg ikke helt hvordan akkurat han har målt det (en film som Snakes on a Plane er jo nesten kun fan-inputs). Men det viser jo en slags form for innovativ manusskriving (manusforfatteren deltar forresten på internettfora, hvor brukere kan stille spørsmål). Dog skriver han jo at "Bay is Bay", ikke en kar som lar folk fortelle han hvordan han skal lage filmer. Føler han det er en god ide så går han for den, men ellers så kjører han sitt eget løp. Han har et stort nok navn til at selskapene gir han albuerom i tillegg (Hasbro prøvde seg også, men til ingen nytte. Ikke kødd med regissøren).

 

Må jo være en fryd for filmelskere at en regissør gir så faen når det kommer til press og kjører sitt løp. Mens manusforfatter går i dialog med fans på nettfora. Eksplosjoner til tross.

 

Men så hører det jo med til historien at Bay har en stil som passer de store selskapene godt. Han følger en oppskrift som gjør at selskapene slipper å gå inn og sette krav overfor regissøren. Stilen er nesten som skreddersydd for dem uansett. Bay får beholde integriteten, selskapene slipper å diktere overfor regissøren og filmsnobben, amerikahatere, shiahatere og andre får noe å irritere seg over. Mens alle forvokste drittunger (meg selv inkludert) får en helvetes gøy filmopplevelse mens vi gir en god beng i de gretne kynikerne :wee:

 

Fra spøk til Optimus sin blaster, jeg begynner virkelig å glede meg til oppfølgeren. Håper jeg får en like artig tid igjen på kinoen. Merker jeg sliter mer med de mer tøysete filmene for tiden, som Wanted o.l. Håper jeg ikke er på vei til å bli gammal og gretten :(

Lenke til kommentar
Jeg vet, men det jeg ikke skjønner er hvorfor det ikke blir gjort noe med. Kan vedde på at selv om de laget en film for fansen av spillene hadde de nok slått ganske bra an.

 

Fordi hastverk er lastverk som gamlingene sier. Det er mye billigere for studioene å hyre inn uerfarne og/eller mediokre manusforfattere og regissører, og gi dem kort tid på å fremstille produktet. Som athorb skreiv så ser die-hard fansen det uansett, samtidig som man kan karre til seg en ålreit andel andre publikummere som aldri har rørt spillene.

 

Så lenge spillfolka selger rettighetene uten å sette krav, så vil vi fortsette å se søppel og middelmådigheter ut av disse filmatiseringene. Heldigvis bryr feks. Valve seg om hjertebarnet sitt, så noe Half-Life tull får vi ikke.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar
Så lenge spillfolka selger rettighetene uten å sette krav, så vil vi fortsette å se søppel og middelmådigheter ut av disse filmatiseringene. Heldigvis bryr feks. Valve seg om hjertebarnet sitt, så noe Half-Life tull får vi ikke.

Der er vel hvor alt starter tenker jeg. Når de selger videre uten å sette krav som du sier, så blir det vel gjerne slik.

 

Håper dog at oppmerksomheten spill-til-film-produksjoner får rundt dette vil sette igjen spor etterhvert. At det forandres litt, som med mye annet.

Lenke til kommentar
Så lenge spillfolka selger rettighetene uten å sette krav, så vil vi fortsette å se søppel og middelmådigheter ut av disse filmatiseringene. Heldigvis bryr feks. Valve seg om hjertebarnet sitt, så noe Half-Life tull får vi ikke.

Men, herregud, Half-Life-spillene kunne blitt gode filmer!

Lenke til kommentar
Men, herregud, Half-Life-spillene kunne blitt gode filmer!

 

Ja, og ifølge sjefen sjølv, Gabe Newell, så har de fått inn mange tilbud på rettighetene, men de har kasta hvert eneste forslag på dynga fordi manuskriptene og visjonene har vært av dårlig standard. Og sånn burde flere tenkt.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Half-Life sin historie er ikke *SÅ* jævlig ny og bra heller, akkurat. Det første sin historie kan godt oppsummeres slik: Hemmelig eksperiment, foretatt i en dyp gruve i en Amerikansk ørken, går forferdelig galt, og ut av en portal kommer massevis av stygge skapninger. Disse skapningene har ikke noe annet formål enn å drepe og lemleste alt og alle de kommer borti. Samtidig startes en hemmelig operasjon for å stanse invasjonen, og en haug soldater sendes inn for å tømme hele underjordskomplekset for alle levende vesener, og jevne det med jorden.

 

Kortere forklart: Professor Gordon Freeman dreper masse US Marines og urealistiske monstre med et brekkjern, og redder verdenen fra en gigantisk baby. There's your story.

 

Half-Life's historie kan ikke måle seg med de beste spillene nå til dags. Det er bare det at i 1998 var det fanken ikke mange førstepersons skytespill som hadde mer historie enn "drep alle monstre/nazister".

 

HL2 gir deg en litt bedre llusjon av en dyp historie, men det spillet egentlig gjør, er bare å opprette masse spørsmål uten å gidde å svare for dem. Bare fordi historien har masse huller, betyr ikke det at den er genial.

 

... Men for all del, spillene er gode. Det har bare ikke mye å gjøre med historien - snarere er det gameplay'et og skuespillerprestasjonene (både stemmene og karekterene i spillet) som gjør spillet så engasjerende. Men en fyr som bruker et våpen til å løfte opp oljefat vil kanskje ikke være like kult på storskjermen...

 

En Half-Life film tror jeg hadde blitt best om den...

 

A) ... hadde vært løst basert på spillene. For eksempel at Freeman ikke er hovedpersonen, og at filmen følger en annen, parallell handling. Den kunne for eksempel tatt for seg krigen mellom opprørerne og regimet. Noe lignende den retningen Terminator 4 går, tenker jeg.

 

...eller...

 

B) ... hadde blitt en slags chase-film à la The Fugitive. Også denne burde vært rimelig løst basert på spillene.

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar

Og det er derfor en overføring fra spill til film ikke er noen enkel jobb som kan kastes på på en manusforfatter som har noen kjipe B-thrillere på samvittigheten. Når man filmatiserer en bok må man stort sett simplifisere historien. Når man filmatiserer et spill bør man i mange tilfeller komplisere den.

 

Half-Life's historie er i utgangspunktet enkel, men det er først og fremst universet spillet har lagd som kan passe på storskjermen. Ikke å se en stum Gordon Freeman skyte zombier i 2 timer.

Endret av DoktorBacon
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   1 medlem

×
×
  • Opprett ny...