Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Nice quote.

 

S/H er et av de største kunstneriske virkemidlene en regissør har tilgang på. Om det brukes riktig, kan det skape følelser, stemning, atmosfære osv. Et veldig kraftig og undervurdet virkemiddel. Jeg synes også det er mange gamle mesterverk som blir vanskelig å forestille seg i farger. Det hadde ikke vært mye svartedød i Sjunde Inseglet om den hadde vært i farger!

 

Når det er sagt, så elsker jeg farger. Det er ingenting bedre enn en film som kan å bruke fargene riktig. Gode eksempler her er Traffic, Hero og Amélie.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
s/h er tøft, men er noen filmer jeg jubler over har farger, f.eks The Wizard Of Oz, som er helt nydelig med fargene sine.

 

Kanskje en liten spoiler:

 

Så Wizard of Oz for første gang for en 3-4 år sida og visste null og niks om fargene som poppa opp når de entra happy pappy land. Ble virkelig overraska og for et virkemiddel å bruke i 1939.

 

Lenke til kommentar
s/h er tøft, men er noen filmer jeg jubler over har farger, f.eks The Wizard Of Oz, som er helt nydelig med fargene sine.

 

Kanskje en liten spoiler:

 

Så Wizard of Oz for første gang for en 3-4 år sida og visste null og niks om fargene som poppa opp når de entra happy pappy land. Ble virkelig overraska og for et virkemiddel å bruke i 1939.

 

 

Akkurat samme her. Det var en av grunnene til at jeg likte den så utrolig godt.

Lenke til kommentar

Tok å kjørte The Mist i s/h og tror nok det var like greit, sitter med en liten følse av at cgi'en kan ha sett relativt dårlig ut i fargen, så ikke veldig bra ut i s/h heller. Men vil vel ikke påstå at det var noe stor film, de siste to minutene kom jo heller ikke som en bombe for å si det sånn.

 

Sitter dessverre igjen med litt av den samme følsen som jeg hadde etter å ha sett en del filmatiseringer av Stephen King's bøker på starten av 90 tallet, var en liten stund der jeg og en kompis lånte stort sett alt som var. Er noe av historiene hans som ender opp som glimmrende filmer også har man de som ikke er fullt så bra for å si det pent.

 

Noen som ender opp på pluss-siden:

 

Stand By Me, The Shining, Misery, The Stand, The Shawshank Redemption, The Green Mile og Apt Pupil.

 

Minus-siden:

 

Graveyard Shift, Sleepwalkers, The Langoliers og The Mangler. Orker ikke å skrive alle middelmådig filmatiseringene av King's bøker...

 

For min del så havner The Mist sånn ca. midt i mellom disse to gruppene...

 

Men det var en ting som var FRYKTELIG bra eller tilfredsstillende om man vil med The Mist:

 

 

Når Marcia Gay Harden blir skutt i hodet, må være et av det mest tilfrestillende øyeblikkene som er festet på film de siste 20 årene. Er lenge siden jeg har lagt noen såpass mye for hat og det tok ikke mange minuttene med henne på skjermen heller...

 

 

Edit:

 

Får håpe at 1408 er den bedre film.

Endret av Manx
Lenke til kommentar
Men vil vel ikke påstå at det var noe stor film, de siste to minutene kom jo heller ikke som en bombe for å si det sånn.

 

Akkurat det kommer vel veldig ann på om hva du har sett og lest på forhånd ;)

 

Når Marcia Gay Harden blir skutt i hodet, må være et av det mest tilfrestillende øyeblikkene som er festet på film de siste 20 årene. Er lenge siden jeg har lagt noen såpass mye for hat og det tok ikke mange minuttene med henne på skjermen heller...

 

Nesten verdt tida og pengene aleine.

Lenke til kommentar

Så Clerks for en stund siden og kan si jeg ble meget imponert, kanskje den beste komedien som har blitt lagd i mine øyne.

 

Så da lurer jeg på om noen har vet om/eller har sett noen "Day in the Life" filmer som den.

Må helst være som Clerks, ikke noen normal dokumentar. Dere trenger heller ikke å anbefale

noen andre filmer av Kevin Smith, fordi jeg har sett dem også.

Lenke til kommentar
Flere som har fått med seg Oliver Stones nye prosjekt W?

Om Bush. Har et helt spekter av gode og velkjente skuespillere med på laget.

Nok engang har Jeff Brolin kapret en god rolle, han har sikkert glemt Ghost Hollow nå :p

 

Er jo en rein propaganda film. Småspydde da jeg så traileren. Den forsøker å lage Bush til en kul person og vellykket president!

Den er utenvtil betalt av det amrikanske goverment.

Endret av AvidGamer
Lenke til kommentar
Er jo en rein propaganda film. Småspydde da jeg så traileren. Den forsøker å lage Bush til en kul person og vellykket president!

Den er utenvtil betalt av det amrikanske goverment.

 

Denne?

 

Eller finst det ein annan trailer?

 

Eg fekk iaf ikkje det same inntrykket som deg.

Endret av magnusbe
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...