Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Jeg regner forresten med at mange her (Dotten?) gleder seg til denne:

 

Hvorfor skulle jeg glede meg til den?

 

Da må man skrive en bok. Det beste hullet av dem alle er at han kan fly så fort at tiden går tilbake, så han kan redde
Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Lois den ene gangen
. Så hvorfor i helvete bruker han ikke bare det hele tiden? Reis tilbake i tid og spark spedbarn-Luthor i magen til han gulper opp sin egen magesekk! ^^

 

Førs og fremst: Spoilers ;) (fikset det for deg).

 

For det andre, Supermann er en prinsipprytter. Han er ingen utilitarist og kan derfor ikke drepe noen, selv om det meste av konsekvensanalyse tilsier at det vil gi økt lykke til folk flest. Konsekvensen er ikke relevant i så måte, hans etikk bygger på prinsipper og de tilpasses ikke i forhold til hva konsekvensen kan bli. Er først når to prinsipper "kolliderer" karen må foreta et virkelig tricky valg.

 

Hans far ga han klare instruksjoner og det strider med hans etikk å gjøre nettopp dette. Supermann blir sammenlignet med en gud ("They can be a great people, Kal-El, they wish to be. They only lack the light to show the way. For this reason above all, their capacity for good, I have sent them you... my only son. " - Jesus anyone?)

 

En analyse av situasjonen går ut på at Supermann skiller seg fra en Gud ved å følge de prinsippene. Han ønsker å opptrer "menneskelig", men uten karakterfeil så vil han alltid forbli for perfekt i karakter til å kunne være menneske. Dvs umenneskelig (han er jo romvesen, så greit nok). Det øyeblikk han gjør det motsatte av hva faren instruerte han så glipper hans egen deontologiske etikk og han blir til en slags Gud. Han får sin "karakterbrist", som gjør han mer menneskelig, men samtidig gjør han seg selv til en Gud og har aldri vært mindre menneske.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Som med tilfellet når Lois døde. Der feilet hans karakter, han forkastet prinsippene sine og foretok et egoistisk valg (vil noen si), mens en utilitarist ville sagt det var riktig

 

 

Uansett, å lete etter realisme i en superheltfilm, det være seg Batman eller Superman, er dømt til å mislykkes. Bedre å diskutere om det er gjennomført på en troverdig måte, sett utifra filmens premisser. :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er fyren virkelig så dårlig til å lage film? Utifra traileren så ikke denne ut til å være noe dårligere regissert enn mye av det som kommer rett på video. Ga ingen inntrykk av å være spesielt dyp, men ingen andre disses for å lage hjernedød underholdning (bortsett fra Bay, og han er flink til det. For en urettferdig verden); er Boll helt ubrukelig selv når det gjelder formelbasert dvd-mat? Eller kommer hatet bare av alle fanboysene som ikke vil ha favorittspillet sitt filmatisert (av Boll)?

 

De to tingene som skulle være morsomme i slutten av traileren bør ikke være det beste filmen har å komme med på humorfronten, forresten. Da er den fucked.

Lenke til kommentar

Han er horribel, i hvert fall når man tar busjettet som han gjerne har til rådighet inn i bildet. Holder i massevis å ta en titt på f. eks House of the Dead så skjønner du hvor lista ligger. Den ligger lavt, jeg tror faktisk at den russiske høydehopperen som var pære dritings hadde klart å hoppe over den lista der...

Lenke til kommentar
Er fyren virkelig så dårlig til å lage film? Utifra traileren så ikke denne ut til å være noe dårligere regissert enn mye av det som kommer rett på video. Ga ingen inntrykk av å være spesielt dyp, men ingen andre disses for å lage hjernedød underholdning (bortsett fra Bay, og han er flink til det. For en urettferdig verden); er Boll helt ubrukelig selv når det gjelder formelbasert dvd-mat? Eller kommer hatet bare av alle fanboysene som ikke vil ha favorittspillet sitt filmatisert (av Boll)?

 

De to tingene som skulle være morsomme i slutten av traileren bør ikke være det beste filmen har å komme med på humorfronten, forresten. Da er den fucked.

Å nei, her er det masse å glede seg til - en drøss flotte eksplosjoner som selv Bay vil bli misunnelig over.

 

Se bare her:

 

Filmen får forresten god kritikk i tysk presse. Kan dette markere Uwes comeback?

Endret av Montag
Lenke til kommentar
Tullball! Far Cry kommer til å bli en faen meg underholdende film. For oss som har spilt spillet :new_woot:

 

Som jeg skreiv ovenfor: Det er ingen jungel! Jeg vurderte å se Far Cry, men når de har tatt bort det virkelig viktige elementet, nemlig den tropiske settingen, så gir jeg blanke.

Hva faen? Hva er poenget lizzm da?

Lenke til kommentar
Dotten: Har du lest mye om filosofi i det siste eller? Utilitarisme og ikke minst en skokk med innlegg om Platons hulelignelse ^^

 

Jupp. Som kjent utnytter jeg forumet til å diskutere der hvor det er "til egen vinning" og er derfor selektive i hvilken diskusjon som benyttes og hvilken form (Har en filmanalyse av elementer ved Superman-filmen som beveger seg inn i etikkens område, så da må jeg ha full fokus på etikk). Intet er tilfeldig, "it's all part of the plan" :wee:

 

Noe som "dessverre" også betyr at jeg snart må begynne å diskutere mye programmering, men det er en annen diskusjon :/

 

Ellers, ser ut til at det blir gjensyn med Die Hard 4.0 på fredag, er visst en veldig relevant film når det kommer til Informasjonsvitenskap ... Skal ikke klage jeg, bedre enn en forelesing om virus i hvert fall. Kanskje gjensynet med filmen også blir bedre enn hva kinoopplevelsen var.

Lenke til kommentar
Kanskje gjensynet med filmen også blir bedre enn hva kinoopplevelsen var.

 

Tviler jeg på, utenom at jeg satt og var imponert over lyd/bilde på blu-rayen så var den så som så denne gangen også når jeg så den for en måndes tid siden.

 

Edit:

 

Skal sies at jeg så den rett etter at jeg hadde sett de tre første og da kommer det virkelig tydelig fram at dette er en Die Hard film for barne-tv.

Endret av Manx
Lenke til kommentar

Swordfish er også veldig relevant når det gjelder hacking og IT. F.eks. at en datamaskin med 5 skjermer er mye mere powerful enn en datamaskin med bare 2. Og at man kan gjemme virus i en skolepc på universitetet i 10 år og bare logge inn og hente det når det engang trengs. Og at man kan installere den sykeste hardwaren i en skolepc på universitet for å lage monstervirus med, og maskere alt sammen ved å la PC'n tro det er gammel hardware i den. Sånt lærer man mye av. Og at de beste virusene alltid har masse feit 3D-grafikk mens de kjøres.

 

I Independence day lærer man at det er bare å trykke på "Upload Virus" knappen, vente på en progress bar, så kan man kræsje romskip.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Independence day lærer man at det er bare å trykke på "Upload Virus" knappen, vente på en progress bar, så kan man kræsje romskip.

 

Om det var eit romskip frå planeten vår, så er det i det minste plausibelt. Men korleis kan ein Mac snakka med ein datamaskin frå eit anna solsystem - rett ut av boksen?

 

Det som kan vera relevant med Die Hard 4.0 er eventuelt kva for frykt og kunnskapsløyse som lever ute blant folk om desse tinga.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...