Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+9817234daf

Budsjettet trenger ikke nødvendigvis være høyt. Personlig tror jeg filmen kommer til å koste, men en pengesterk produksjon er ikke nødvendig for Tarantinos vedkommende. Skal ikke se bort i fra - om filmen koster lite - at mange av skuespillerne firer på lønnskravene sine for å få jobbe med Tarantino.

Lenke til kommentar
Simon Pegg er ute, sist jeg hørte.

 

Jepp, det er han. Fryktelig synd for å si det pent.

 

Fra Joblo:

 

Much to our mutual disappointment, I won't be appearing in QT's forthcoming 'Inglorious Bastards' due to insurmountable scheduling difficulties...We really tried to make it work but in the end, it just was not possible without severe ramifications elsewhere.

Lenke til kommentar

Utfordringen for norske filmskapere, eller egentlig norske kunsntere som helhet, er samfunnet vi lever i. Det heter smått poetisk at "a poet needs to bleed". Vi har det godt i landet vårt, generelt sett. Det blir da utfordrende for norske filmskapere å viderebringe på filmlerretet noe som kan ha særlig slagkraft, da de selv ikke har erfaring med det men stort sett kun kan synse.

 

Så det blir i veldig ofte som huleboeren som stirrer på veggen og beskriver skyggene. Kanskje vært fint med en film som beskriver hvilken ignorant boble vi lever i her oppe i nord. Den norske modellen er muligens så god at forutsetningen for å "produsere" noen nye geniale kunstnere som kan lage film som setter kritikkverdige ting i perspektiv.

 

Det blir derfor lettere å fokusere på lage film for de sansende, mens det i mindre grad blir for de tenkende. Norsk film som prøver å være mer "samfunnskritisk" virker som ofte som et skyggespill og fint lite med realitetene som er utenfor huleåpningen.

 

Men det hadde vært fint med en norsk film som kan røske nordmenn litt løs fra de illusjonene man lever i. Ha litt høyere mål for produktet når det kommer til å nå frem med selve tenkingen. Ikke en film man nødvendigvis er "enig i", men som kan sette ting litt i perspektiv i et land hvor så mange virker helt bergtatt av såkalte etablerte sannheter.

 

Men med forbehold om at jeg vet særdeles lite om norsk film etter år 2000. Så når jeg taler om kvalitet på nyere norsk film, så taler jeg selvfølgelig utifra skyggene jeg ser og fint lite annet :)

Lenke til kommentar

Godt innlegg, Dotten.

 

Eg meiner å ha lese at politiet i Noreg har fyrt av 60 skot sidan 2. verdskrig, dei fleste under Nokas-ranet. Den norske fattigdommen er ikkje noko nær situasjonen til fattige andre stader i verda, hysteriet rundt gjengar, tiggarar og prostituerte verkar låttleg i ein større målestokk.

 

Noko av det vanskelegaste å skildra på ein interessant måte er jo den sosialdemokratiske keisemda. Det vert ganske trøyttande...

Lenke til kommentar

I vårt naboland Sverige så serverte jo Bergman den ene godbiten etter den andre. Oppleves som et veldig fokus på å "fysisk ta tak i hjernen din og flytte den", for å stjele sitatet fra Tore Renberg. Kanskje litt mer film hvor seeren må kjøre litt erkjennelse?

 

Først og fremst må noen komme opp med et knall manus, om herr Bang skal få det som han vil.

 

Men uansett, for en filmtitter er det jo ikke så ille. Har heldigvis et helt verdensmarked å ta av. Jeg eier ikke særlig "nasjonalisme" i så måte. Får vi frem en skikkelig genial filmskaper så vil vårt lille land nok bruke det i prosessen å få oss til å tro at vi er verdens midtpunkt. Med en så liten befolkning er det vel kanskje grei, selv om boblen blir ganske så intakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...