Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Hm, lagde ikke Shaw Brothers bare Kung-fu filmer da? Venoms-filmene er jo mest kjent for at hver person har sin eget dyrestil, som drage, skorpion, øgle osv. Har ikke sett dem..men de er sånn "så dårlig at det blir bra" er det jevne inntrykket blant anmeldere?

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Nå er det ikke så vanlig å skille mellom kung fu og wuxia, så i den respekt har de bare laget kung fu-filmer.

 

Jeg vil ikke si at det faller under kategorien "så dårlig at det er bra", men heller under svært "cheesy" og "farfetched". De er Kinas/Hong Kongs svar på popcornfilm, hjernedødt og underholdende.

Lenke til kommentar

Hvis du går tilbake til 60-tallet og tidlig 70, finner du masse sverdfilmer fra Shaw Brothers. Men det er kung fu filmene deres de er mest kjente for.

 

Sword and Fantasy eller noe lignende pleier folk å kalle dem. Nesten som den asiatiske versjonen av de italienske swords and sandals filmene fra samme tid.

 

Shaw Brothers har laget mye piss, men de beste (F.eks 36th Chamber of Shaolin og Five Venoms) vil jeg ikke kalle for "So bad it's good". De har bare enkelte svakheter man må lære seg å se forbi.

Lenke til kommentar

Allright, dig this:

 

For omtrent tre uker siden var jeg i Bergen og stakk innom Platekompaniet. Fant Oldboy 2-disc special edition, som jeg ikke nølte med å kjøpe. DVD-en hadde ligget urørt og uåpnet helt til i kveld, hvor jeg til min store overaskelse fant ut at inni coveret lå ikke Oldboy, men Lady Vengeance disc 1 og 2. Altså en inkompetent sommervikar hos platekompaniet hadde prestert å legge i feil dvd-er. Dette virker ganske umulig, da det står "Oldboy" med store bokstaver på coveret, og "Lady Vengeance" skrevet over dvd-platene...

 

Nå har jeg altså et fett Oldboy-cover med Lady Vengeance-dvd inni. Tror dere jeg kan få Platekompaniet til å selge med et Lady Vengance-cover med Oldboy dvd?

 

Det endte jo opp med at Lady Vengeance ble sett og elsket, nesten på høyde med filmen jeg egentlig skulle sett i kveld. Nå gleder jeg meg til Sympathy for mr. Vengeance!

Lenke til kommentar
Noen her sett Shogun Assassin? Fant den på jobben, og synes det ser meget god ut. Men vil ikke kjøpe den før jeg vet virkelig om den er god.

Har du hørt om Lone Wolf and Cub serien (Aka. Babycart serien)? En fantastisk rekke japanske samuraifilmer fra tidlig 70-tallet.

Et par år senere fikk amerikaneren Robert Houston tak i dem. Han klippet ned de to første i serien (Lone Wolf and Cub: Sword of Vengeance, og Lone Wolf and Cub: Baby Cart at the River Styx) til én film. Og leiet skuespillere til å dubbe stemmene til engelsk. Gav den ut i USA, og kalte den Shogun Assassin. En "so bad it's good/funny" kultklassiker.

 

Mens de orginale filmene er ekte klassikere, og blandt mine all time favoritter. Så jeg vil anbefale deg å se dem i stedet.

 

 

Ah! Tusen takk!

Har aldri kommet på hva den forbannede serien heter, eneste jeg husket fra den var et klipp jeg tilfeldigvis så når broren min så på den, typ: Hovedpersonen triller barnevogna mot noen bad-guys, barnevogn får plutselig sverd ut av hjulene, bad-guys må sverge til rullestol.

 

Nå må jeg bare finne de andre filmene jeg ikke husker..

 

 

 

 

Edit: haha! Suksess!, ikke så gammel, men mener å huske at den var vanvittig morsom og hadde en del stilige kamp-scener.

Endret av Snurreleif
Lenke til kommentar
Sympathy.... er slitsom, fordi man ikke skjønner et kvekk av historien før den siste halvtimen. Det er først da selve hevnen starter. Alt frem til det er bare rot med forskjellige bikarakterer.

 

Den er kanskje litt slitsom, men likevell den beste i serien. Synes det er genialt hvordan Park greier å holde spenningen oppe, selv om at seeren ikke skjønner noe.

 

Og den siste halvtimer er i ren ekstase; alle de uforståelige brikkene faller en etter en rett på plass.

 

I tillegg har filmen den mest overraskende sistescenen noen sinne; Seven blir bare barnemat i forhold.

Lenke til kommentar
Av de tre er vel Oldboy den som er lettest å like, men jeg finner fremdeles at Mr. Vengeance er den beste. Historien er ikke like actionfylt, men den er mer intrikat. I tillegg er karakterene mye mer sympatible.

 

Skjønte ikke hva du prøvde å si i spoileren, Speik.

 

 

Selvfølgelig er Mr.Vengeance den eneste filmen i trilogien jeg ikke har sett.

Lenke til kommentar
Det skjer mye på twofifty-listen for tiden. Frihetens Regn på førsteplass, Gudfaren på andre, og TDK på tredje. I tillegg har den første Rocky-filmen kommet inn på en pen 247. plass. :)

Har ikke sett Gudfaren enda, men Frihetens Regn fortjener helt klart å ligge over TDK imo. Håper det står seg slik.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...