Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Fordi å lage en uforutsigbar film krever som regel kløkt. Er kaos det motsatte av intelligens? Da burde du kanskje lese litt om kaosteori eller den kloden du lever på generelt.

 

Nei, det krever ikke kløkt å lage en uforutsigbar film; bare se på Ed Wood sine filmer. Og for mennekse er intelligens som oftes regnet som evnen til å se mønster. Så ja, kaos er det motsatte av intelligens.

 

Og husker jeg ikke helt feil, er kaosteori faktisk en matematisk modell som baserer seg på å tillegge kaos et mønster.

 

Må alle intelligente filmer følge et mønster?

 

Innen thrillersjangeren, ja.

Lenke til kommentar
Slutten på Seven er ikke særlig intelligent. Det er faktisk forholdsvis lite i filmen som antyder at dette er eneste mulig slutt. Slutten på Seven er bare overraskende, men man sitter ikke med en aha-opplevelse og under hvorfor man ikke skjønte det tidligere.

 

 

Det er vel en fordel å bytte ut "man" med "jeg". De fleste jeg anbefaler Seven til gjør jeg det fordi jeg anser det som sannsynlig at de vil få seg en a-ha opplevelse. Noe som som oftest også er tilfellet.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Og for mennekse er intelligens som oftes regnet som evnen til å se mønster. Så ja, kaos er det motsatte av intelligens.

 

Intelligence is an umbrella term used to describe a property of the mind that encompasses many related abilities, such as the capacities to reason, to plan, to solve problems, to think abstractly, to comprehend ideas, to use language, and to learn.

 

Intelligens er så mye mer enn å se mønster.

Lenke til kommentar
Og for mennekse er intelligens som oftes regnet som evnen til å se mønster. Så ja, kaos er det motsatte av intelligens.

 

Intelligence is an umbrella term used to describe a property of the mind that encompasses many related abilities, such as the capacities to reason, to plan, to solve problems, to think abstractly, to comprehend ideas, to use language, and to learn.

 

Intelligens er så mye mer enn å se mønster.

 

Alt det som nevnes i det sitatet handler om å enten lage, identifisere eller bruke sett med mønstre.

Lenke til kommentar
Hvilke kriterier mener du en intelligent film bør ha? Er ikke en uforutsigbar film intelligent? Kanskje du bør definere begrepet før du maler deg inn i et hjørne.

 

Hvorfor skulle uforutsigbarhet være intelligent? Kaos er da det motsatte av intelligent. For at det skal være intelligent må det være et mønster, og da helst et mønster man ikke ser før alle brikkene faller på plass.

 

Fordi å lage en uforutsigbar film krever som regel kløkt. Er kaos det motsatte av intelligens? Da burde du kanskje lese litt om kaosteori eller den kloden du lever på generelt.

 

Må alle intelligente filmer følge et mønster?

Woa, siste der var bra absurd. Lese mer om en teori, for å -ikke- kunne kalle en film intelligent?

 

Selv finner jeg en intelligent film strippet for unødvendig tale som får pulsen opp og tar meg totalt på sengen. Noe Hollywood-modell.

 

Film: "Match Point".

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Woa, siste der var bra absurd. Lese mer om en teori, for å -ikke- kunne kalle en film intelligent?

 

Tips: Les det du kommenterer.

 

Jeg skrev det som en reaksjon på det han sa om at kaos og intelligens var motsetninger.

Lenke til kommentar
Woa, siste der var bra absurd. Lese mer om en teori, for å -ikke- kunne kalle en film intelligent?

 

Tips: Les det du kommenterer.

 

Jeg skrev det som en reaksjon på det han sa om at kaos og intelligens var motsetninger.

 

Tro det eller ei, jeg leste. Dra "sånn mener jeg det" og uungåelige; "nei, sånn mener jeg det" pluss endel hobbypsykologi fikser ingenting. Hva med å komme med eksempler på gode thrillere som går under "intelligent" ?

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Tro det eller ei, jeg leste. Dra "sånn mener jeg det" og uungåelige; "nei, sånn mener jeg det" pluss endel hobbypsykologi fikser ingenting. Hva med å komme med eksempler på gode thrillere som går under "intelligent" ?

 

Blir du ikke trett av å overanalysere alt?

 

A Clockwork Orange, Fight Club og Memento er et par eksempler.

Lenke til kommentar
Tro det eller ei, jeg leste. Dra "sånn mener jeg det" og uungåelige; "nei, sånn mener jeg det" pluss endel hobbypsykologi fikser ingenting. Hva med å komme med eksempler på gode thrillere som går under "intelligent" ?

 

Blir du ikke trett av å overanalysere alt?

 

A Clockwork Orange, Fight Club og Memento er et par eksempler.

Overanalysere? PM om dette kun var mellom deg og Otth.

Ikke jeg som krangler om kaosteorier og formler^2. Eneste jeg ville ha er et par eksempler.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Spar meg. Dette blir uvesentlig. PM om du vil fortsette.

 

La oss fortsette diskusjonen i tråden fra det siste innlegget som faktisk handlet om intelligente thrillere.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...