Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Depp er favorittskuespilleren min, og dermed blir det jo til at jeg heier på ham hvis han er nominert, først og fremst fordi jeg veldig gjerne vil se at han får en Oscar-statuett, så bra skuespiller som han er. Men den kommer forhåpentligvis.

 

Men han bør jo vinne en Oscar fordi han gjør den beste rolleprestasjonen blant de nominerte akkurat det året, ikke fordi han generelt sett er en glimrende skuespiller (enkelte beskyldte jo Scorsese og Coen-brødrene for trøste-Oscars).

Trøste-Oscar for No Country? Det tror jeg ikke et øyeblikk på, det er den beste filmen deres og den beste amerikanske filmen jeg har sett på lenge. Den og TWBB er knallgode eksempler på hva man kan få til selv med studioinvolvering, og ga meg en del håp (i tillegg til gode argumenter) når det gjelder fremtiden i amerikansk film.

 

Depp kan godt få Oscar, men da får det heller være for en god rolle, og ikke en rekke gode roller. Jeg tror ikke det er så mange som mener at Jack Sparrow eller Sweeney Todd fortjener Oscar, og er han nominert sammen med Heath så skal det godt gjøres å rettferdiggjøre det valget.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes Jesse James er fenomenal, og burde fått en "Beste Film" og "Beste Birolle"-nominasjon for Affleck, men selv om Pitt gjør en flott rolle så ville fyren aldri hatt sjans mot Day-Lewis. Han var for overlegen dette året.

 

I disagree. Scene fra JJ (spoiler) Skuespillet til Brad Pitt her, og gjennom hele filmen, gikk faktisk veldig mye inn på meg følelsesmessig. Rollen han traff meg, rett og slett. Noe ikke DDL gjorde i TWBB. Hva som er skyld i dette, er vel gode gamle herr personlig smak.

Lenke til kommentar
Men han bør jo vinne en Oscar fordi han gjør den beste rolleprestasjonen blant de nominerte akkurat det året, ikke fordi han generelt sett er en glimrende skuespiller (enkelte beskyldte jo Scorsese og Coen-brødrene for trøste-Oscars).

Selvfølgelig, og man vinner jo (egentlig) ikke uten å ha stått for det heller. Men når man virkelig unner en person en Oscar, så blir det til at man blir litt fanboy. Jeg har ingenting å si på at Daniel Day-Lewis vant, misforstå meg rett, jeg er bare litt bitter fordi Depp aldri vinner. :p I min mening er han den beste skuespilleren som aldri har vunnet en Oscar. Kanskje ikke noen bombe siden han jo er min favorittskuespiller, men uansett ... Men jeg skal ikke syte, jeg er sikker på at den kommer en gang. Depp har nok manger filmer igjen å spille i, og med hans prestasjoner så kommer han til å nominert igjen. Men det får vi ta når den tid kommer, nå er det Ledgers Oscar-sjanser som får bli diskutert. :)

 

Eneste som er litt kjipt HVIS Ledger skulle vinne er at halvparten kommer til å grine om at det var fordi han døde. Hans død er neppe noen ulempe sånn sett, det fører jo til at det blir mer snakk om rollen hans og om personen hans generelt, men jeg tror neppe akademiet legger noen spesiell vekt på det. De vil nok først og fremst legge til grunn skuespillerprestasjonene når de skal vurdere hvem de skal stemme på. Ser jo nå der mange har sutret om at alle hyller innsatsen hans i The Dark Knight "kun" fordi han er død og regner dermed med at hele rollen er en hype, men de aller fleste kommer jo hjem fra kinoen og innrømmer at dette ikke bare er noen hype, men at det faktisk ligger mye bak. Jeg tror de fleste blir litt bergtatt av hva de ser av The Joker i TDK. Men jeg har vel egentlig mine tvil om Ledger vinner, hvis han blir nominert. Kanskje jeg er litt naiv, men jeg har litt på følelsen av at akademiet overser litt den type film som The Dark Knight er. Det er bare en følelse jeg sitter med, men jeg føler at de fleste som vinner er mer "respekterte" type filmer, á la Brokeback Mountain, No Country For Old Men, There Will Be Blood. Altså ganske annerledes type film enn en superheltfilm. Men når det er sagt så er jo The Dark Knight noe for seg selv da, det viser jo IMDb-sirkuset i disse dager, så hvem vet hva som kan skje ...

Lenke til kommentar
Jeg synes Jesse James er fenomenal, og burde fått en "Beste Film" og "Beste Birolle"-nominasjon for Affleck, men selv om Pitt gjør en flott rolle så ville fyren aldri hatt sjans mot Day-Lewis. Han var for overlegen dette året.

 

I disagree. Scene fra JJ (spoiler) Skuespillet til Brad Pitt her, og gjennom hele filmen, gikk faktisk veldig mye inn på meg følelsesmessig. Rollen han traff meg, rett og slett. Noe ikke DDL gjorde i TWBB. Hva som er skyld i dette, er vel gode gamle herr personlig smak.

Da får man heller vurdere hvilken som traff folk flest slik Pitt traff deg, og da er DDL helt fullstendig overlegen.

Lenke til kommentar

Ed Wood er sånn sett den beste filmen hans, i forhold til å spille et noenlunde ekte menneske på en troverdig måte. Resten av rollene er som oftest for tullete og, som du sier, sløve. Det ser derimot ut som han har noen filmer foran seg som ikke er Willy Wonka i ny kostyme, blant annet Public Enemies. The Rum Diary og Dark Shadows, derimot, ser ut til å bli typisk Depp.

Lenke til kommentar

Uten at jeg skal blande meg inn i deres pågående diskusjon, så føler jeg for å kjapt skyte inn at jeg mener Brad Pitt er av mange en meget undervurdert skuespiller. Hans "kjekkas" image har ødelagt like mye for han, som det har gagnet ham. Så appropo Depp, så hadde Pitt fortjent en Oscar han også...

Lenke til kommentar
Trøste-Oscar for No Country? Det tror jeg ikke et øyeblikk på, det er den beste filmen deres og den beste amerikanske filmen jeg har sett på lenge.

 

Du må aldri tvile på den snodige menneskerasen Dorian. Det finnes faktisk en del folk der ute (antakeligvis Fargo og Big Lebowski-fanboys) som sutrer over at No Country For Old Men vant, og derfor ikke unner Coen-brødrene Oscar'en. Men det var en hel del verre med The Departed, hvor folk skreik ut om at den var for Scorseses karriere og ikke for selve filmen.

Lenke til kommentar
Btw, er sugen på en intelligent thriller, noen forslag?

Da vil Mystic River være midt i blinken. :) Sean Penn er en av mine favoritter. Penn er nesten som Johnny Depp med tanke på meritter, nominert til masse, men vinner aldri. Penn har dog en Oscar da.

 

Edit; noe knotete formulering pga. natta.

Takk, den så bra ut.

 

Edit: Er forøvrig enig i att Pitt burde blitt nominert for rollen som Jesse James.

Endret av Lawliet
Lenke til kommentar
Trøste-Oscar for No Country? Det tror jeg ikke et øyeblikk på, det er den beste filmen deres og den beste amerikanske filmen jeg har sett på lenge.

 

Du må aldri tvile på den snodige menneskerasen Dorian. Det finnes faktisk en del folk der ute (antakeligvis Fargo og Big Lebowski-fanboys) som sutrer over at No Country For Old Men vant, og derfor ikke unner Coen-brødrene Oscar'en. Men det var en hel del verre med The Departed, hvor folk skreik ut om at den var for Scorseses karriere og ikke for selve filmen.

Jeg kan forstå at folk ikke liker at en remake av en nyere film, hvor en del scener er direkte kopiert (selv om sluttresultatet er mye, mye bedre) ikke nødvendigvis fortjener Oscar. No Country, derimot, er utrolig sterk og samtidig morsom på en helt annen måte enn de andre filmene. Andre gangen jeg så No Country lo jeg mye mer, og forstod hvor fantastisk morsom (og samtidig skummel) filmen var, og unnet den Oscaren enda mer.

Lenke til kommentar

Mystic River er en helt vanvittig bra film. På kanten til latterlig bra skuespill! Men som sjanger ville jeg heller kalt den for en rein drama film, med en dæsj krim, kontra thriller.

 

"The Departed spiser Taxi Driver og Raging Bull til frokost. Fortjent til de grader."

 

Helt enig med den siste der, men at den spiser både Taxi driver og Raging Bull til frokost er vel å overddrive en smule :p

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Brad Pitt er kanskje en undervurdert skuespiller, men rollen hans som Jesse James er i mine øyne ekstremt overvurdert. En av hans dårligste prestasjoner. Fight Club, 12 Monkeys, da snakker vi.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...