Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Er det virkelig idétørke? Blir det laget færre originale filmer for tiden?

 

Det er et ganske vanskelig spørsmål å svare på egentlig. Antall produserte filmer totalt har steget (mye grunnet ny teknologi som har muliggjort at alle kan lage og distribuere en film), så jeg vil tro den relative andelen av remakes er blitt mindre.

 

Ser man på hvilke filmer folk faktisk ser, er blidet anderledes.

 

Det som det er ingen tvil om, er at remakes, oppfølgere og adapsjoner er svært lønnsom butikk butikk fra et markedsføringsperspektiv. Filmene får jo utrolig mye gratis markedsføring; "alle" snakker om filmene lenge før de engang har startet å filme.

 

Jeg synes det blir noe annet når de lager remakes av asiatiske filmer. Disse ender jo ofte opp bedre enn de orginale.

 

Noen eksempler, takk.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg synes det blir noe annet når de lager remakes av asiatiske filmer. Disse ender jo ofte opp bedre enn de orginale.

 

Noen eksempler, takk.

 

Om de amerikanske filmene er bedre enn de asiatiske er kanskje en subjektiv sak, og det er helt sikkert mange som er uenige med meg. Antall filmer jeg har sett som er å finne i asiatiske og amerikanskje versjoner er også begrenset. Skal jeg komme med eksempler må jeg si, som nevnt før meg, The Departed + horror filmer som The Ring og The Grudge. Generelt liker jeg amerikanske filmer bedre, rett og slett fordi jeg synes det er lettere. Når jeg ser asiatisk film, har jeg en tendens til å rote med navn, og jeg er helt avhengig av teksting. Det blir to store minus for min del..

Lenke til kommentar

Det har nok mer med at de med de har perfeksjonerte oppskrifter som er skreddersydd for akkurat de segmenter de prøver å treffe. Alt man trenger å trenger utover dette er en historie å legge over. At denne historien er kjent fra før av er inget annet enn positivt.

 

I dette segmentet, blockbusters, blir orginalitet elller brudd på oppskriften straffet av konsumentene, ref. Speed Racer.

Lenke til kommentar
Jeg så Battaglia di Algeri, La i går. Jeg må si jeg ble svært skuffet. Jeg hadde forventet å sitte igjen med noe av de samme følelsene som jeg hadde etter Hotel Rwanda, men det gjorde jeg jo virkelig ikke. Filmen ble laget i 1966, men bildekvalitet og synkronisering mellom bilde/tale er jo lang dårligere. Sammenlignet med f.eks. The Good, The Bad and the Ugly. Ingen av hovedrolleinnehaverne imponerte stort heller. Under filmen begynte jeg å følge med på timeren på dvd-spilleren, til tross for at filmen ikke er mer enn 2 timer lang. Etter filmen satt jeg riktignok igjen med et inntrykk av opprørene i Alger på 50-tallet. Filmen har flere gode skildringer og det virker som om regissøren har klart å gjenskape historien bra. Men jeg savnet min egen vilje til å følge med på filmen, og hadde kanskje vært like fornøyd med en ren dokumentar.

 

Ingen som har andre oppfatninger av filmen ?

Lenke til kommentar
Jeg så Battaglia di Algeri, La i går. Jeg må si jeg ble svært skuffet. Jeg hadde forventet å sitte igjen med noe av de samme følelsene som jeg hadde etter Hotel Rwanda, men det gjorde jeg jo virkelig ikke. Filmen ble laget i 1966, men bildekvalitet og synkronisering mellom bilde/tale er jo lang dårligere. Sammenlignet med f.eks. The Good, The Bad and the Ugly. Ingen av hovedrolleinnehaverne imponerte stort heller. Under filmen begynte jeg å følge med på timeren på dvd-spilleren, til tross for at filmen ikke er mer enn 2 timer lang. Etter filmen satt jeg riktignok igjen med et inntrykk av opprørene i Alger på 50-tallet. Filmen har flere gode skildringer og det virker som om regissøren har klart å gjenskape historien bra. Men jeg savnet min egen vilje til å følge med på filmen, og hadde kanskje vært like fornøyd med en ren dokumentar.

 

Ingen som har andre oppfatninger av filmen ?

 

Jau, eg likte Slaget om Alger veldig godt. Det er ei god stund sidan eg såg den då, så eg har tenkte å sjå den på nytt mange gongar. Eg tykte i alle fall den var spanande og medrivande.

Lenke til kommentar

Jeg har definitivt en annen oppfatning av filmen. Et glimrende studium i hvordan vold avler vold, skildret på en virkelighetsnær måte så realistisk at filmen ble forbudt i Frankrike. Filmen tok ikke parti med noen av sidene, og tok ikke standpunkt til hva som er rett eller galt, men overlot det til seeren. Torturscenene var overraskende brutale med tanke på filmens alder, og jeg tviler på filmen kunne vært laget post-9/11, uten å ha vakt veldig sterke reaksjoner. Jeg syns filmen er en sjelden perle, men om jeg hadde satt like stor pris på den for 10-15 år siden som jeg gjør i dag, tviler jeg på. Smaken min har utviklet seg en god del siden jeg var tenåring.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...