Erasus Skrevet 22. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2008 Så remember the titans akkurat, og jeg digger slike filmer, ikke pga den sportslige delen, men at du ulike personer må stå sammen for et felles mål pga fordommmer osv. Vet dere om noen flere filmer med det temaet? Jeg elsker den filmen, men mye av inntrykket kan du også takke musikken for, soundtracket er helt fantastisk nydelig og emosjonelt. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 22. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2008 Så remember the titans akkurat, og jeg digger slike filmer, ikke pga den sportslige delen, men at du ulike personer må stå sammen for et felles mål pga fordommmer osv. Vet dere om noen flere filmer med det temaet? Synes dette har blitt et så klisje tema at jeg blir direkte kvalm av å se slike filmer. Ellers kommer jeg raskt på The Last Caste, The Longest Yard, The Mighty Ducks og Flight of the Phoenix Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 22. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2008 Hadde aldri trodd at Batmobilen faktisk var en fungerende bil. Hvorfor det? Nesten alle de tidligere Batmobilene har også vært "ekte" bilder. Det er ikke så vanskelig å bygge en bil når sikkerhet o.l. ikke tas hensyn til. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 22. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2008 The Last Castle har vel pent lite med sport og gjøre? Handler om fordomer(fange vs autoritet) Lenke til kommentar
TOO TRILL Skrevet 22. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2008 Ikke dra frem The mighty Ducks, Teh longest yard (verken den nye eller gamle. Det blir litt for teit synes jeg, Remember The Titans tok opp et seriøst tema, om hvordan livet var, og kasnkje fortsatt er for noen. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 22. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2008 The Last Castle har vel pent lite med sport og gjøre?Handler om fordomer(fange vs autoritet) Vel, jeg fikk i alle fall inntrykk av at han søkte et filmer med samme tematikk, hvorav selve sporten ikke var det viktige. Ikke dra frem The mighty Ducks, Teh longest yard (verken den nye eller gamle. Det blir litt for teit synes jeg, Remember The Titans tok opp et seriøst tema, om hvordan livet var, og kasnkje fortsatt er for noen. Nå er det svært lenge siden jeg så Remember The Titans, men, foruten at den tar seg seriøst, kan jeg ikke si at det er noen vesentlig forskjell på filmene. Alle sammen er feel good med en kvalmende fasictisk menneskeopphøyning. Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 22. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2008 Remember The Titans er kanskje en feel good film, men det er jeg inderlig glad for, for vi trenger sårt slike, spesielt så gjennomført som RTT. Dessuten skiller den seg litt ut ved at den ikke har noe happy end. Skuespillet er bra, det er fin dybde i filmen, dialogene er flotte, musikken er fantastisk, skjønner ikke hva det er du er så misfornøyd med. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 22. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2008 The Last Castle har vel pent lite med sport og gjøre?Handler om fordomer(fange vs autoritet) Vel, jeg fikk i alle fall inntrykk av at han søkte et filmer med samme tematikk, hvorav selve sporten ikke var det viktige. Ikke dra frem The mighty Ducks, Teh longest yard (verken den nye eller gamle. Det blir litt for teit synes jeg, Remember The Titans tok opp et seriøst tema, om hvordan livet var, og kasnkje fortsatt er for noen. Nå er det svært lenge siden jeg så Remember The Titans, men, foruten at den tar seg seriøst, kan jeg ikke si at det er noen vesentlig forskjell på filmene. Alle sammen er feel good med en kvalmende fasictisk menneskeopphøyning. Her drar vi det til det ekstreme ja ... Hvor er veggen, jeg har en fanden å male? Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 22. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2008 Ja, jeg dro det litt langt, men det er likevell ikke til å komme bort i fra at det er en forhelliggjørelse av gruppetenkning. Jeg liker ikke gruppetenkning. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 22. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2008 Gruppetenking er ikke noe som er ensidig negativt. Så lenge det foregår frivillig og har en god hensikt så er det greit. Uten den eksisterer blant annet ingen velferdsstat. Men kritisk til det hele må man jo alltid være. Gruppepress og rullebåndsamfunnet er jo et skrekkscenario. Noe som gjør Modern Times til en knallgod film. Cool Hand Luke også, for den saks skyld. Men verden går ikke fremover om man ikke samarbeider. Og et fotballag vinner ikke kamper om man ikke samarbeider på banen. Lenke til kommentar
Erasus Skrevet 22. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) Forhelliggjørelse av gruppetenkning? Gå og se filmen en gang til, bare denne gangen følg spesielt godt med den hvite kompisen til lagkapteinen. Endret 22. juli 2008 av Erasus Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2008 Valgt sist i gymtimen? Kjenner meg igjen der. Det er likevel ingen grunn til a hate verden. Enkelte ting fungerer best i grupper. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 22. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2008 Nå er det forskjell på gruppetenkning og tenke eller jobbe i gruppe. Førstnevnte tillater ikke, i motsettning til sistnevnte, eksistensen av ideer som ikke er støttet av resten av gruppen. Problemet med disse filmene er at de bestandig handler om gruppekonformitet. Det er bestandig det sorte fåret som må tilpasse seg gruppen for å bli akseptert. At gruppeidealet er det som aller fleste vil finne som godt, gjør ikke saken bedre, bare lettere å akseptere. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 22. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2008 Jeg har alltid forstatt det slik at de bruker de individuelle talentene til a oppna et felles mal, mens motstanderen ofte bestar av svaert mange identiske mennesker - f eks det perfekte, blonde, islandske (?) laget The Mighty Ducks motte i finalen. Det er alltid en gruppe med rag-tag tullinger med svaert spesifikke talenter og merkelige holdninger og losninger, som sammen klarer a oppna malet - nettopp fordi de er sa annerledes. Jeg klarer ikke a se hvordan det du skriver gjelder det du skriver om. Jeg er enig i at den type konformitet du beskriver er negativ, jeg foler bare ikke at det er det jeg ser i disse filmene. Lenke til kommentar
CCola Skrevet 22. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2008 Nå er det forskjell på gruppetenkning og tenke eller jobbe i gruppe. Førstnevnte tillater ikke, i motsettning til sistnevnte, eksistensen av ideer som ikke er støttet av resten av gruppen. Problemet med disse filmene er at de bestandig handler om gruppekonformitet. Det er bestandig det sorte fåret som må tilpasse seg gruppen for å bli akseptert. At gruppeidealet er det som aller fleste vil finne som godt, gjør ikke saken bedre, bare lettere å akseptere. Vel, det er nå kanskje pga at det er slik det er i den verden vi lever i idag. Det sorte fåret må tilpasse seg en gruppe for å bli akseptert, slik er det bare. Du liker ikke gruppetenking? Tull. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 22. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2008 Det er riktig det, de spiller på the underdogs. Hvem liker ikke å se de vinne? Det er faktisk flere punkter du bringer opp her som underbygger mitt poeng. Den uniformelle fienden er vel ikke et ukjent fenomen innen sjangeren. Det er heller ikke den sterke og karismatiske lederen. Og til sist har vi konformitisten som i the mighty ducks er han ghetto neger gutten. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 22. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2008 Verden vi lever i idag. Det sorte fåret må tilpasse seg en gruppe for å bli akseptert, slik er det bare. Du liker ikke gruppetenking? Tull. Nå finnes det grader da, men jeg vil påstå at rettningen har gått andre veien. Altså at en liberalisering. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 22. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2008 Det er snakk om en elitistisk og ekskluderende gruppe som kjører totalt maskineri som blir overkjørt av en gruppe ofte bestående av mennesker med "taperstempel" som etter mye om og men blir med på leken og deltar frivillig i en laginnsats for å ta "maskingruppen". For meg er en god del av de filmene (spesielt de som er nevnt her) nettopp en kritikk mot det du ikke liker Otth. Om du stiller litt om på kikkerten din og ser på det fra en annen vinkel. Om du da er villig til det (hvis ikke så er denne diskusjonen temmelig fastkjørt) Det er jo tross alt slike "maskinlag" som alltid er taperen i slike filmer, mens lagene hvor man frivillig samarbeider og ingen blir ekskludert går av som vinnere. Lenke til kommentar
Gjest Slettet-D7I5Gr2 Skrevet 22. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 22. juli 2008 (endret) The mighty ducks er en barnefilm, først og fremst. Disney sto bak for fanken,selvfølgelig vil hovedpersonene vinne i den filmen. Og selfølgelig vil outcasten på laget gjøre noe spesielt\vinne i siste liten. Filmen The Replacement er dog ikke fult så happy ending. Dotten:Se på Tyskland,de taper jo i fotball hver gang,og de er marskinlag. Life emitates movie Endret 22. juli 2008 av Slettet-D7I5Gr2 Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 23. juli 2008 Rapporter Del Skrevet 23. juli 2008 Problemet er at jeg finner de dobbelmoralsk; de kritiserer noe de selv er. Den eneste forskjellen på gruppene er deres elitiske kriterier. Det er som å se to fasictiske stater kjempe. Det blir en moralisering og optimisme som både propaganderende og selvforhelligende. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå