Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Vurderer å skaffe In the Name of the King: A Dungeon Siege Tale pga at Statham spiller i den, men så ser jeg at da denne beryktede Uwe Boll er regissør. Har ikke sett noen filmer av Boll før men har hørt at det er bare dritt :/ Er denne filmen verdt å se? :)

 

Selv om andre mener den er dårlig, er da ikke sikkert du synes det.

Lenke til kommentar

Så akkurat The Fountain og syntes det var en rar film.

 

Spoiler:

 

Venta på en twist end som aldri kom :/

 

 

Dette er en vel en typisk Elsk-Hat film, og jeg fikk nok litt av begge sidene.

Ikke bedre enn Requiem i hvert fall, det er sikkert og visst.

På det visuelle var filmen fantastisk. Scenene ved treet i bobla i universet var veldig vakkert og se på.

 

En film alle bør ta en titt på, så får du se om du liker den.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

The Fountain er en film som krever et par visninger før man fullt ut forstår den, og alle temaene den tar opp. Den er mye dypere enn ved første øyekast. En av mine absolutte favoritter, top 5.

 

Visste ikke før i dag at Fistfull of Dollars er en remake av Yojimbo, nå må jeg vel se Yojimbo også. Hvem av de to synes dere er best?

Lenke til kommentar
The Fountain er en film som krever et par visninger før man fullt ut forstår den, og alle temaene den tar opp. Den er mye dypere enn ved første øyekast. En av mine absolutte favoritter, top 5.

 

Visste ikke før i dag at Fistfull of Dollars er en remake av Yojimbo, nå må jeg vel se Yojimbo også. Hvem av de to synes dere er best?

 

Yojimbo :)

 

Edit: Skjønte alt i Fountain, men satt ikke igjen med følelsen av noe spesielt, og syntes bare den var merkelig. Som sagt Elsk/Hat.

Endret av CypheroN
Lenke til kommentar

Klart at en rimelig oppegående filmentusiaist ikke har noen problemer med å skjønne filmen, men for å få et komplett grep om kronologien og en del symbolikk og frampek osv tok det meg et par visninger. Filmen blir bare bedre og bedre.

 

Jeg tør å påstå at The Fountain har verdens beste slutt, ganske genialt at

to av Hugh Jackmans personifiseringer dør, som et resultat av en umulig søken etter evig liv / stoppe døden, og nettopp på grunn av de feilene disse to gjorde, lever den tredje personligheten videre.

 

Jeg tolker vertfall filmen slik, altså at den kontemporære Hugh Jackmann er den eneste som lever, og at de to andre er bare to deler av hans sinn, altså er det ikke noe tidshopping.

 

Lenke til kommentar

The Fountain holder seg godt. For min egen del er det nok grunnet mine to barn og madammen. Min største frykt er å miste dem og gleden ved å få barn har prisen av et liv med denne frykten. Det hører med. Så når jeg så The Fountain så koblet det virkelig. Evig liv er en forbannelse og ikke noe å strebe etter, da en som lever evig vil oppleve å miste alle han/hun bryr seg om. Igjen og igjen. Det er et helvete å tenke over og et helvete å måtte leve i visshet slik Hugh Jackman sin karakter gjorde, hvor han kjempet en kamp for å forlenge livet til sin elskede. Symbolsk ser man også jakten på det som visstnok skal gi evig liv.

 

For dem som henger seg opp i livets dilemmaer så fenger nok filmen virkelig. Stilmessig er en jo også nydelig. Livet er og forblir en tapt sak. Prognosen for at man vil dø er 100%. Jeg syntes dette ble godt fanget opp av The Fountain. Frykten min ble godt fanget opp og derfor ble det en fantastisk film.

Lenke til kommentar
The Fountain er en film som krever et par visninger før man fullt ut forstår den, og alle temaene den tar opp. Den er mye dypere enn ved første øyekast. En av mine absolutte favoritter, top 5.

 

Visste ikke før i dag at Fistfull of Dollars er en remake av Yojimbo, nå må jeg vel se Yojimbo også. Hvem av de to synes dere er best?

Personlig så likte jeg A Fistful of Dollars best. Var bare noe jeg ikke helt likte ved Yojimbo, i motsetning til de tre andre filmene av Kurosawa jeg har sett. Hadde også litt problemer med å holde rede på hvem som var hvem, slik jeg ofte har med asiatiske filmer. (Har litt med at jeg etter å ha sett en film, sjelden husker navnet på karakterene, og pleier å skille karakteren med ansikt under filmen: Ikke så lett med asiater da. Spesielt ikke i svar/hvitt.)

Endret av manamind
Lenke til kommentar
The Fountain er en film som krever et par visninger før man fullt ut forstår den, og alle temaene den tar opp. Den er mye dypere enn ved første øyekast. En av mine absolutte favoritter, top 5.

 

Visste ikke før i dag at Fistfull of Dollars er en remake av Yojimbo, nå må jeg vel se Yojimbo også. Hvem av de to synes dere er best?

Personlig så likte jeg A Fistful of Dollars best. Var bare noe jeg ikke helt likte ved Yojimbo, i motsetning til de tre andre filmene av Kurosawa jeg har sett. Hadde også litt problemer med å holde rede på hvem som var hvem, slik jeg ofte har med asiatiske filmer. (Har litt med at jeg etter å ha sett en film, sjelden husker navnet på karakterene, og pleier å skille karakteren med ansikt under filmen: Ikke så lett med asiater da. Spesielt ikke i svar/hvitt.)

 

Når jeg så Yojimbo stoppet jeg filmen hver gang vi ble kjent med en ny karakter, og skrev ned navnet og litt ved siden av så jeg ikke skulle surre. Haha.

Lenke til kommentar
Når jeg så Yojimbo stoppet jeg filmen hver gang vi ble kjent med en ny karakter, og skrev ned navnet og litt ved siden av så jeg ikke skulle surre. Haha.

 

Har vurdert å gjøre det samme selv under asiatiske filmer! Virkelig ikke enkelt å holde orden på mange karakterer på en gang i filmer fra den kanten.

Endret av MrBrown
Lenke til kommentar
The Fountain er en film som krever et par visninger før man fullt ut forstår den, og alle temaene den tar opp. Den er mye dypere enn ved første øyekast. En av mine absolutte favoritter, top 5.

 

Visste ikke før i dag at Fistfull of Dollars er en remake av Yojimbo, nå må jeg vel se Yojimbo også. Hvem av de to synes dere er best?

Personlig så likte jeg A Fistful of Dollars best. Var bare noe jeg ikke helt likte ved Yojimbo, i motsetning til de tre andre filmene av Kurosawa jeg har sett. Hadde også litt problemer med å holde rede på hvem som var hvem, slik jeg ofte har med asiatiske filmer. (Har litt med at jeg etter å ha sett en film, sjelden husker navnet på karakterene, og pleier å skille karakteren med ansikt under filmen: Ikke så lett med asiater da. Spesielt ikke i svar/hvitt.)

Yojimbo (Og Kurosawa sine filmer generelt) har ganske forskjellige "typer". En med pistol, en med sverd og en som slengte ut sake.

Endret av Jan
Lenke til kommentar

Mhm, er klar over det. Og klarte å skille mellom hvem som tilhørte hvilken side, ut fra enkeltkarakterene som skilte seg ut. Men i flere scener, spes der det var mange sammen, så begynte jeg å blande litt.

 

Så forresten Deliverance (1972) før i dag. Det var et bra stykke film. Merket at jeg ble ganske så forbanna under "grisescenen"... Men en ting jeg ikke skjønner er hvorfor det ikke blir laget flere eventyr/adventure filmer. Det pleier nesten alltid å være underholdende, og ikke minst inspirende, for min del.

Endret av manamind
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...