Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Criterion er i de aller fleste tilfeller sone 1. Har ikke kommet over noen som er i andre soner.

 

John Woo's Hard Boiled er sone 0 så der har du en :)

Men den finner han neppe på 2for1-salg, så det har han vel ikke likevel. :p

 

 

Dårlig formulert, jeg vet at filmen er OoP :). Var den jeg kom på i farten når jeg skulle sjekke i DVD Profiler...

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Dotten: Hvorfor så hårsår?

 

Hårene mine er da ikke sår. Du må da ikke se på hårsveisen bare fordi noen stiller deg et kritisk spørsmål når du sier din mening. Det er ikke noe å være redd for. :)

 

Nei, jeg har ikke sett den (selv om jeg nok vil gjøre det ved en senere anledning). Mitt poeng er at denne filmen har en massiv fanboygruppe som nytter enhver anledning til å hype opp filmen, (om man ser på stemmegivningen på IMDB har 10erne haglet ukritisk inn - jeg har mine store tvil til om dette er annet enn fanboys sitt verk...) I tillegg er nok sympatistemmer for Heath Ledger med i bildet.

 

Men for all del, om dere synes dette er noe å nyte, så nyt i vei... Jeg for min del tviler iallefall stort på at denne vil bestå "the test of time"

 

Time will tell. Selv hærskaren av fanboys (jeg har aldri sett lignende, ikke engang fra Tarantino-gjengen) bør ikke sørge for at du skal lukke sinnet ditt helt når filmen ruller over storskjermen.

 

Med hensyn til hva jeg anser som en mer seriøs liste, anbefales en kikk på TSPDT i siggen min.

 

Liker den, men listen er for trangsynt. Det samme går egentlig for IMDb top 250 også (men ikke like mye). Litt for lite allsidighet og litt for ekskluderende. Foretrekker lister som tar for seg hele horisonten og som ikke kjører tunnelsyn.

 

Jeg har fortsatt til gode å komme over en virkelig komplett liste som kan ta for seg hele spekteret av filmuniverset. IMDb topp 250 er en av de bedre. Dog veldig ustabil. Topp 500 er bedre.

Lenke til kommentar
Ikke skjønner jeg hvorfor dere går av skaftet for TDKs plassering - IMDB er og vil alltid forbli en lekeliste for almuen. På noen seriøs liste vil nok aldri lærlappen havne...

 

Jeg regner med du har sett filmen, eller er det dine fordommer som taler?

Han har vel sett den like mye (eller snarere lite) som en hel haug med folk her inne som feirer at en film de ikke har sett nå ligger på førsteplass@imdb...... Og like mye som en haug med folk som nok har gitt karakter@imdb etter traileren, uten å ha sett selve filmen.

Samtidig tror jeg ganske sikkert at Montag har bredere grunnlag for å uttale seg om filmen har noe der å gjøre (etter at han har sett den) enn de fleste andre her, tar jeg ikke mye feil har han bredere filmsmak og har sett flere filmer enn de aller fleste her.

Selv ser jeg fram til filmen, den overtar muligens plass som beste Batman-film for meg (plassen i dag innehas av Mask of the Phantasm, med Batman Begins på god andreplass), og beste superhelt/tegneserie-adapsjon, men må si jeg deler Montags skepsis til at dette skulle være verdens og tidenes beste film. Men de jeg kjenner som har vært på forhåndsvisning/forestilling har gitt den såpass godord at jeg er mildt psyched (se f.eks. Colins anmeldelse @DVD Times).

Lenke til kommentar
Ikke skjønner jeg hvorfor dere går av skaftet for TDKs plassering - IMDB er og vil alltid forbli en lekeliste for almuen. På noen seriøs liste vil nok aldri lærlappen havne...

 

Jeg regner med du har sett filmen, eller er det dine fordommer som taler?

Han har vel sett den like mye (eller snarere lite) som en hel haug med folk her inne som feirer at en film de ikke har sett nå ligger på førsteplass@imdb...... Og like mye som en haug med folk som nok har gitt karakter@imdb etter traileren, uten å ha sett selve filmen.

Samtidig tror jeg ganske sikkert at Montag har bredere grunnlag for å uttale seg om filmen har noe der å gjøre (etter at han har sett den) enn de fleste andre her, tar jeg ikke mye feil har han bredere filmsmak og har sett flere filmer enn de aller fleste her.

 

 

Det er godt mulig, men folk som ser seg blind på budbringere fremfor budskapet går som ofte glipp av mye. For da har man fokus feil sted. En vis mann lærte meg for lenge siden å ignorere budbringeren, da det er veien til ignoranse om det er der man planter fokuset. Det gjelder spesielt et internettfora mer enn noe annet sted.

Lenke til kommentar

Jeg så nettopp Hancock på kino. Jeg skjønner ikke helt hva den filmen prøver å være. Et drama om en kar som vil finne seg selv eller en barsk superheltfilm. Jeg klarte heller ikke konsentrere meg helt om filmen siden den var nesten kun spilt inn med håndholdt kamera.

Lenke til kommentar
Jeg så nettopp Hancock på kino. Jeg skjønner ikke helt hva den filmen prøver å være. Et drama om en kar som vil finne seg selv eller en barsk superheltfilm. Jeg klarte heller ikke konsentrere meg helt om filmen siden den var nesten kun spilt inn med håndholdt kamera.

 

 

Hmm.. Sett div trailere, tror ikke jeg gidder og se den.

Lenke til kommentar

LITT fanboy-stemming er det nok, men det gjemmer ikke det faktum at den som første film på mange år har røsket tak i Gudfaren sin vante posisjon på toppen av imdb-listen. Det har vært mange filmer med en stor fan-skare som har plassert en film høyt oppe tidlig, for så at den detter litt ned. Men aldri så massivt. Jeg har troa på at den kanskje detter et par plasser, for så å posisjonere seg et eller annet sted innen top10.

Lenke til kommentar

Selv ikke LOTR-gutta klarte det. Når en film får nærmest unisont positive anmeldelser og de som faktisk har sett den gir den så bra skussmål, fanboy eller ikke fanboy, så er det et bedre grunnlag å synse på enn det meste annet.

 

Det fine med IMDb, som enhver som er kjent med listen vet, er at den er ganske så dynamisk og nye filmer som gjør et innhogg trenger noe tid på å vise om den hører hjemme eller ikke. Å dømme listen utifra en films prestasjon de første to dagene er tull. Superheltsjangeren er ikke akkurat noe den listen er særlig god mot så det gjør det ekstra oppsiktsvekkende. Spørs hvor godt den holder.

 

Når det kommer til Hancock så tror jeg at jeg venter til den kommer på Blur-ray. Med mindre noen drar meg med for å se den. Bruker kinopengene på Hellboy II og The Dark Knight, samt Wall-e og X-files i sommer.

Lenke til kommentar

Har også blitt bitt av Batman-hypen, selvsagt. Har måkt meg gjennom det mest relevante fra "kanonen." Artig å lese (mye av det) igjen! Filmmaraton snarest. Holder vel plenty med '66- og '05-utgavene. Ja.

-

Ellers har det ikke blitt så altfor mye film i sommer. Av sånne nye ting, iallfall.

 

Denne Gondry har blitt veldig forsiktig. Synd!

Men Wes Anderson er fortsatt fin, da.

Van Sant òg.

Og Futurama er fremdeles gøy. Disse filmene, altså. Ikke like nerdete, men.... ):

Indy hadde cgi, visstnok.

 

Jeh..

Endret av Monsieur Hulot
Lenke til kommentar
Jeg begynner å bli litt spent på Hellboy 2 selv. Har aldri sett 1ern pga litt blandede reaksjoner hos venner og kjente. Men jeg antar at du mener den er severdig, Dotten?

 

Den er undervurdert. Er severdig ja, har sine feil. Mest siste akten, med en over-the top slutt. Men Del Toro har til og med innrømmet visse svakheter med filmen. Men sett i forhold til det meste andre i sjangeren så er den ganske høyt oppe på listen. Den har Del Toro-touchen og det virker mer ekte enn mye av CGI-jungelen som er der ute. Se heller den fremfor ting som Fantastic Four osv ...

 

 

Har også blitt bitt av Batman-hypen, selvsagt. Har måkt meg gjennom det mest relevante fra "kanonen." Artig å lese (mye av det) igjen! Filmmaraton snarest. Holder vel plenty med '66- og '05-utgavene. Ja.

-

 

Lenge siden du har sett Batman Returns? Jeg ble positivt overrasket over gjensynet med den for litt siden. Blitt bedre med årene. Den mer surrealistiske vinklingen mot Batman kontra den mer "realistiske" til Nolan funker godt og vitne rom at forskjellige stiler basert på likt materiale kan eksistere fint i filmverdenen. Den var litt for ekstrem for meg på 90-tallet med pingviner og alt det der, nå var det bare ganske så artig. Ble dessverre for sært for mange og man valgte å gå for batnipples, som om det var noe bedre ...

 

66-filmen er jo veldig interessant med tanke på den politiske affekten/sensuren og hvordan den spilte inn på blant annet superheltsjangeren. Fredric Wertham fikk virkelig satt sitt preg på kulturen og hysteriet rundt hvordan ungdomskriminalitet skyldtes Spider-Man og co. ga utslag. Derav blant annet "Boom!" "Crash!" og "Holy Batman!". Fra et samfunnsvitenskapelig perspektiv er det interessant å se Batman (1966), Batman (1989) og Batman Begins (2005). Samme hovedperson, fullstendig forskjellige verdener. Burde nesten blitt del av pensum etterhvert de kontrastene som råder og ikke minst hvorfor.

Lenke til kommentar

Vi har f.eks Montag med sitt syn på filmer som passer med "filmeliten", som kan oppfattes som en styrke. Og Dotten som passer mer med "average joe". Begge har sterke argumenter for at sine syn er det riktige. Filmeliten er i mindretall, men har... På en måte respekten på sin side. Mens average joe har flertallet på sin side, og langt i fra respekten. Forskjellige "styrker"-

 

Ingenting er det 100% riktige. The Dark Knight sin plass på IMDb Top 250, og Top 250 generelt har ingen 100% riktighet. Dere kan diskutere til hjernene eksploderer, men folk er forskjellige. Og man må innse det. Det er ikke noe problem å diskutere slike saker. Det er bare viktig å forstå at det finnes ingen sannhet, bare forskjellige individers synspunkt. Personlig overbevisning om at JEG HAR RETT, er i slike tilfeller en veldig uting (Jeg sier ikke at man ikke skal diskutere, eller at dere ikke er enige. Men at dere gir litt inntrykk om å ha "det riktige").

Endret av LunarPoet
Lenke til kommentar

I en verden hvor jeg må leve med å være den sære på filmfronten i min omgangskrets så tar jeg gjerne average joe hvilken dag som helst. Til daglig må jeg leve med elitisme-stempel, selv om jeg kan elske filmer som Transformers, Back to the Future og Rambo. Men det hjelper lite når de mer obskure filmene ruller over skjermen og finner sin plass i hylla. Jeg har egentlig liten tro på for mye stigmatisering. Jeg har fortsatt til gode å komme over en sjanger jeg ikke liker og det er jeg, som filmentusiast, evig glad for. Selv om smaksløkene selvfølgelig er blitt tilpasset opp gjennom årene.

 

Men det er slik at filmer som Eraserhead og Det Sjuende Inseglet som oftest sees alene, da folk rundt er mer interessert i Will Smith sin siste film. Ikke noe negativt egentlig, jeg kan kose meg med begge og liker både å se film alene og film med andre. Variasjon er en meget fin bil, det burde blitt et eget merke om det ikke eksisterer allerede.

 

Ellers så er det ingen større glede enn å ta feil, da det er synonymt med å oppleve at man er blitt en visere mann. Men dette er vel heller ikke særlig interessant eller relevant. Å si sin ærlige mening er det eneste som gjelder, hva den oppfattes som er uvesentlig. Smaken er som baken. Min føles ganske så bred. Do you like big butts?

Lenke til kommentar

Kanskje det er jeg som blir for opphengt i din fasinasjon av Hollywood summer blockbusters som følger den samme jævla oppskrifta hver gang. Men TDK i denne sammenhengen passer litt. Fordi jeg tror ikke "eliten" som elsker 3 timer lange kostymedramafilmer og surrealistiske kunstfilmer vil syns noe om den. Mens average joe folka vil elske den over alt (Inkludert meg som ligger litt i midten).

Lenke til kommentar
Kanskje det er jeg som blir for opphengt i din fasinasjon av Hollywood summer blockbusters som følger den samme jævla oppskrifta hver gang. Men TDK i denne sammenhengen passer litt. Fordi jeg tror ikke "eliten" som elsker 3 timer lange kostymedramafilmer og surrealistiske kunstfilmer vil syns noe om den. Mens average joe folka vil elske den over alt (Inkludert meg som ligger litt i midten).

 

Jeg er opphengt i det meste av film. Men har en spesiell forkjærlighet for alt som appellerer til drittungen i meg. Det er også slik at det blir mer snakk om filmer folk liker å snakke om. Nevner man Bergman her inne så er man jo heldig om man får to svar. Da er det bedre å spørre om hvilken Kurosawa-film man bør kjøpe, da får man i hvert fall litt respons. Men spør man hva pokker det er som skjer i Eraserhead så er det stort sett kun de som liker den og har et forhold til den som svarer og da hører jeg stort sett kun det samme som jeg selv allerede mener. Det gir meg særdeles lite innsikt utover hva jeg allerede har.

 

Spør jeg derimot om en film den typpiske 20-30 år gamle gutten har sett (som er dominerende gruppe her på forumet) så vil man få mer kontraster og elsk/hat synspunkt som samlet bedre får frem nyansene. Å sitte og diskutere med en gruppe som er enig med meg er ikke annet enn veien til indoktrinering. Det blir lettere å diskutere Rambo, fordi man finner både de som liker den og ikke liker den fordi så mange har sett den.

 

Når det kommer til Batman så er vel det en av de få gangene jeg har mottatt sinnapm fra en bruker angående min menig om en film. Jeg våget å kritisere Batman Begins (som tross sin høye kvalitet er oppskrytt og i mine øyne ikke det beste sjangeren har å by på). Men Nolan lager ikke dårlige filmer og han har vel også en høy stjerne hos endel "elitister" (hva nå det enn er for noe, strengt talt er det mye elitisme å spore hos de som stort sett kun liker Hollywood-blockbusters også).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...