Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

...Den er kjedelig, kjedelig, kjedelig og akk så kjedelig. Den har alt som skal til for å kunne få publikum til å sovne av kjedsomhet. Derfor er det spesielt, slike filmer som får så bred aksept blant publikum hører til det sjeldne. Ingen sier nei til en tre timers blund.

7685480[/snapback]

 

Jeg tok meg friheten til å redigere noen små skrivefeil, jeg. :)

Endret av Hr. Jenssen
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Cun:
Cinema Paradiso. Directors cut eller originalversjon?

7590472[/snapback]

 

Så den nettopp for første gang selv, og da ble det Director's Cut. Har ikke sett originalversjonen men Director's Cut var veldig bra. En kort periode jeg syntes det ble litt langt, men Cinema Paradiso var allikevel den første filmen jeg satt igjen med frysninger mens jeg så gjennom rulletekstene.

7592124[/snapback]

;)

 

Har dessverre ikke fått sett den selv enda.

7684595[/snapback]

 

Ugh, enda en av de nostalgiske runkefilmene for filmnerder.

 

Skjønner ærlig talt ikke hva som er så spesielt med den. Den byr ikke på noe spesielt visuelt eller i form av skuespillprestasjoner.

 

Eneste jeg kan se i verdi er hvordan folk har opplevd kino som det var i det tidlige stadiet, men da snakker man jo gamle folk også.

Lenke til kommentar
Jepp. Sier litt om menneskeheten når vi går mann av huse for å se en film om en båt vi vet kommer til å synke. Menneskene er en spenningsjaktende rase med andre ord.

7685689[/snapback]

Alle veit at flyet i United 93 kommer til å styrte og alle kommer til å miste livet. Allikevel er det fjorårets beste film. Mer intens, hjerteskjærende og spennende film har jeg ikke sett på lenge.

Lenke til kommentar
Jepp. Sier litt om menneskeheten når vi går mann av huse for å se en film om en båt vi vet kommer til å synke. Menneskene er en spenningsjaktende rase med andre ord.

7685689[/snapback]

Alle veit at flyet i United 93 kommer til å styrte og alle kommer til å miste livet. Allikevel er det fjorårets beste film. Mer intens, hjerteskjærende og spennende film har jeg ikke sett på lenge.

7685813[/snapback]

Jeg hadde trykket knappen for å quote AngryPolarBear på forrige side, men da jeg bladde om hadde du gjort jobben for meg cun. :D

Lenke til kommentar
Jepp. Sier litt om menneskeheten når vi går mann av huse for å se en film om en båt vi vet kommer til å synke. Menneskene er en spenningsjaktende rase med andre ord.

7685689[/snapback]

Alle veit at flyet i United 93 kommer til å styrte og alle kommer til å miste livet. Allikevel er det fjorårets beste film. Mer intens, hjerteskjærende og spennende film har jeg ikke sett på lenge.

7685813[/snapback]

 

Jepp, men flokket hele menneskeheten seg rundt for å se denne United 93? Nei, fordi topp kvalitet er ikke så viktig for oss.

Lenke til kommentar
Jepp, men flokket hele menneskeheten seg rundt for å se denne United 93? Nei, fordi topp kvalitet er ikke så viktig for oss.

7686297[/snapback]

Den var ikke en storfilm av samme type som Titanic, verken av det som angår budsjett, stjerner, hype osv. Poenget var vel at filmer kan være spennende selv om man veit hvordan de ender. Mye kommer an på dramaturgien og håndverket i selve filmen. Man kan jo leve seg såpass inn i en intens handling at man allikevel får en god opplevelse ut av det.

Lenke til kommentar

Poenget er at våre gjennomsnittlige medmennesker finner United 93 betraktelig kjedeligere enn den platte og uorginale kjærlighetshistorien i Titanic. Man skulle utgangspunktet tro at en såpass omfattende, dramatisk og ikke minst aktuell verdenshendelse som 11. September burde være mer interessant en at to vakre mennesker forelsker seg ombord på et synkende skip.

 

Fakta er at mennesker er meget enkle i tankegangen sin. Så lenge man får sin porsjon kjærlighet på lerretet er vi fornøyde selv om ting går til helvete rundt oss.

Lenke til kommentar
Jeg tok meg friheten til å redigere noen små skrivefeil, jeg. :)

7685712[/snapback]

 

Hva du personlig syntes om filmen endrer ikke det faktum at den er spesiell. Selv var den ikke mer en en middelmådig opplevelse, selv om jeg tror jeg vil nyte den mer om jeg ser den i dag enn når den kom ut. Men at filmen er en suksess og er i en klubb på kun en håndfull eller to filmer som makter å komme inn i den spesielle profilen den gjorde er ikke til å komme utenom. Selv for de som hater filmen.

 

Det er bare til å innse at den er og forblir en av tidenes største suksesser og en av de mest likte filmene gjennom tidene. Den gjorde historie på lik linje med E.T, Gone with the wind, Sound of music og Star Wars.

 

Dette er høyst spesielle filmer som oppnådde en helt unik suksess. Og det er en grunn til at Titanic nesten kom seg opp på "Gone with the Wind" nivå når det gjaldt popularitet.

 

Jepp. Sier litt om menneskeheten når vi går mann av huse for å se en film om en båt vi vet kommer til å synke. Menneskene er en spenningsjaktende rase med andre ord.

7685689[/snapback]

 

Det er alltid spennende å se hvordan ting tok til, selv om Titanic bygger på en fiksjonell kjærlighetshistorie for å fortelle hvordan tragedien utspant seg.

 

Det er reisen som er opplevelsen, ikke målet. ;)

Lenke til kommentar
Poenget er at våre gjennomsnittlige medmennesker finner United 93 betraktelig kjedeligere enn den platte og uorginale kjærlighetshistorien i Titanic. Man skulle utgangspunktet tro at en såpass omfattende, dramatisk og ikke minst aktuell verdenshendelse som 11. September burde være mer interessant en at to vakre mennesker forelsker seg ombord på et synkende skip.

 

Fakta er at mennesker er meget enkle i tankegangen sin. Så lenge man får sin porsjon kjærlighet på lerretet er vi fornøyde selv om ting går til helvete rundt oss.

7686614[/snapback]

 

Virkeligheten rundt oss lever vi i. Det er ikke alltid like tiltalende å se den på storskjermen, spesielt tragedier som mange helst ikke vil rippe for mye opp i.

 

At en fremtidig film om 9/11 vil bli gigantisk suksess om en 50 år tviler jeg ikke et sekund på. Men slik det er nå så har man lite kreativ frihet når man skal omtale tragedien, slik man hadde med Titanic. Det ville blitt oppfattet som respektløst så kort tid etter hendelsen.

 

Titanic uten kjærlighetshistorien ville ikke blitt på langt nær like populær. Grunnen til de høye kinobesøkene var at folk så den igjen og igjen. Akkurat som med Star Wars og Gone with the wind.

 

Den fikk folk til å se filmen flere ganger. Både kvinner og menn. Det er en sjelden prestasjon å få til i så stor skala.

Lenke til kommentar

Poenget mitt er at Titanic har såpass mange feil som gjør at filmen ikke er til stor nytte for historisk interesserte. Dermed sitter du igjen med en film som skal underholde. Fair enough. Men hvorfor underholder den typiske Hollywoodsk'e kjærlighetsshistorien mer enn filmer som portretterer ekte kjærlighet? Personlig syns jeg det er mye mer interessant å se filmer som er litt mer kreative, og samtidig mer realistiske, i den avdelingen enn filmer som skildrer kjærlighet som noe perfekt og ufeilbary (I Titanic er det jo samfunnets normer som er fhinderet).

 

Filmer som Eternal Sunshine, Closer etc. er mye flinkere til å lage gode og ekte historier rundt noe sånt. Hvor man viser ekte karakterer som gjør feil og har mangler. Hadde Titanic kunne klart å vist til en god, orginal historie i tillegg til den historiske delen, ville filmen vært mange karakterer høyere i min bok.

Lenke til kommentar

Herre. Det er da en visuelt ganske heftig film. Se den på det vilkåret. Klissete? Personlig så plager ikke den kjærlighetshistorien meg nevneverdig. Iallefall ikke nok til å unngå å se den igjen.

 

AngryPolarBear: Nå har jo Titanic en litt annen setting enn Eternal Sunshine og Closer. Den spiller jo i større grad på ulykken enn selve forholdet mellom Winslet og Caprio. I ES er det jo kun fokus på forholdet mellom Winslet (heh.. spiller der og) og Carrey. Settingen er likegyldig. Tror ikke at kjærlighetsforholdet mellom Winslet og Caprio hadde fungert på film hadde det ikke vært for selve settingen. Sagt på en annen måte; hadde Titanics kjærlighetshistorie vært basert på ES-settingen så hadde ingen husket filmen. Som kjærlighetshistorie i seg selv så synes jeg ES er hundre hakk bedre enn Titanic, men Titanic tilfredstiller deg på andre måter gjennom den visuelle biten.

Endret av tjalla
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...