Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Kanskje litt dårlig beskrevet, men det består bare av

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
William Hurt som går rundt ute i gata, gråter litt og ser fortvilet ut, og setter seg ned midt i veien.
Er et sted nærmere slutten, tenker jeg.

 

edit: Eller kort og godt oppsummert, som vist av DrBacon. Må innrømme at det rykket heftig i tårekanalene i den scenen.

Endret av athorb
Lenke til kommentar

Filmen bare vokser og vokser for hver visning. Gjør ondt inn til sjelen til tider. Den har lag på lag med temaer og den har potensialet til å treffe både ungdom og pensjonister. Et rent mesterverk. Dessverre en litt oversett film fra fjoråret når det kommer til oscarfolkene. Det var beste film fra 2007.

Lenke til kommentar

Skal gjøre innkjøp og laget en liste, men vet ikke helt hvilken av filmene jeg skal gå for (om de da alle er å oppdrive, ikke sjekket enda). Tenkte å kjøpe fem-seks stk så om det er noen jeg absolutt bør få med meg så skrik ut :) :

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
The King of Comedy (1982)

Punch-Drunk Love (2002)

Mean Streets (1973) (denne har jeg vel egentlig sett for mange herrens år siden, men husker fint lite)

Aguirre, der Zorn Gottes (1972)

Andrey Rublyov (1969)

Suna no onna (1964)

The New World (2005)

Do the Right Thing (1989)

A Woman Under the Influence (1974)

Batoru rowaiaru (2000)

Ugetsu monogatari (1953)

Pierrot le fou (1965)

Solyaris (1972)

Chung Hing sam lam (1994)

Dogville (2003)

Règle du jeu, La (1939)

Avventura, L' (1960)

Hana-bi (1997)

Suspiria (1977)

Dead Man (1995)

Mépris, Le (1963)

21 Grams (2003)

Carlito's Way (1993)

Paris, Texas (1984)

Zerkalo (1975)

Quatre cents coups, Les (1959)

Au hasard Balthazar (1966)

Passion de Jeanne d'Arc, La (1928)

Tôkyô monogatari (1953)

Fa yeung nin wa (2000)

 

Cun: Hva var det med historien som provoserte deg?

Lenke til kommentar
Jeg ble så provosert av historien at jeg sannsynligvis ikke kommer til å se den igjen. Men bra film, absolutt.

 

Tør jeg spørre hvorfor du ble provosert? Filmen er jo et ypperlig diskusjonsemne.

 

Edit: Jeg må bli raskere..

Endret av Speik
Lenke til kommentar
Skal gjøre innkjøp og laget en liste, men vet ikke helt hvilken av filmene jeg skal gå for (om de da alle er å oppdrive, ikke sjekket enda). Tenkte å kjøpe fem-seks stk så om det er noen jeg absolutt bør få med meg så skrik ut :) :

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
The King of Comedy (1982)

Punch-Drunk Love (2002)

Mean Streets (1973) (denne har jeg vel egentlig sett for mange herrens år siden, men husker fint lite)

Aguirre, der Zorn Gottes (1972)

Andrey Rublyov (1969)

Suna no onna (1964)

The New World (2005)

Do the Right Thing (1989)

A Woman Under the Influence (1974)

Batoru rowaiaru (2000)

Ugetsu monogatari (1953)

Pierrot le fou (1965)

Solyaris (1972)

Chung Hing sam lam (1994)

Dogville (2003)

Règle du jeu, La (1939)

Avventura, L' (1960)

Hana-bi (1997)

Suspiria (1977)

Dead Man (1995)

Mépris, Le (1963)

21 Grams (2003)

Carlito's Way (1993)

Paris, Texas (1984)

Zerkalo (1975)

Quatre cents coups, Les (1959)

Au hasard Balthazar (1966)

Passion de Jeanne d'Arc, La (1928)

Tôkyô monogatari (1953)

Fa yeung nin wa (2000)

 

Cun: Hva var det med historien som provoserte deg?

 

Av de så er det faktisk bare 21 Grams jeg har sett. Men til gjengjeld er det en glimrende film. Så hvis du ikke har sett den er den et glimrende kjøp. ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Dotten: Cun?

 

Speik: På hvilken måte er filmen et ypperlig diskusjonsemne?

 

Jeg ble rett og slett provosert over hvor naiv McCandless var.
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Det er der problemet mitt ligger. Hvor er samfunnskritikken? I mine øyne er det hele en skinnhelllig og egoistisk handling av nevnte som - på grunn av naivitet - resulterer i unødvendig sorg.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om det har noe med mine egne meninger og gjøre, men jeg oppfattet det hele som et angrep på vårt rutine-preget A4-liv i det moderne samfunnet. Hvor er det blitt av kontakten med naturen? Tilfredsstillelsen av våre urinstinkter? Mann mot natur? Hvor er opplevelsene?

 

En mann bestemmer seg for å bryte ut og besvare alle disse spørsmålene.

Lenke til kommentar
Dotten: Cun?

trøtt ...

 

Det er der problemet mitt ligger. Hvor er samfunnskritikken? I mine øyne er det hele en skinnhelllig og egoistisk handling av nevnte som - på grunn av naivitet - resulterer i unødvendig sorg.

 

Hvor samfunnskritikken er? La meg si det slik, McCandless er på mange måter en moderne versjon av "The Tramp" (Charlie Chaplin). Hvorfor dro han avgårde, hvorfor droppet han alt som ble servert han? Hans liv bestod av regulering, regulering og atter regulering. Presset om å bli del av rullebåndet, presset om å gjøre som man får beskjed om, om å innordne seg normene. Det er dette han flykter fra og samtidig søker etter frihet. Flukt og jakt gjør at han aldri slipper løs, slik ingen av oss slipper løs. Men tidvis klarer han det, han er fri og han kan leve. Folk flest virker ikke å være klar over hvilken roboter de er, at man faktisk kan daue hvert øyeblikk. McCandless levde livet sitt. Det kan nok anses som egoisme, men det er en grunn til at han "klikket" slik han gjorde.

 

En av de mest symbolske scenene i filmen angående samfunnskritikk var når han spurte om lov til å få padle. Den oppsummerte ganske godt hva hele livet hans har dreid seg om. Detaljeregulering og byråkrati.

 

Hans handlinger bryter med samfunnsnormene. Med maskintangegangen hvor vi alle skal være maur satt i system. Faren hans var den strake motsetningen. Han var blitt en slik maur. Men han ble revet ut av det hele av hendelsene. Mesterlig spilt.

 

Denne filmen har lag på lag med samfunnskritikk. Ser du den ikke? :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...