Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

For min del er det både og.

I den siste tiden har jeg riktignok aktivt gått inn for å se filmer på listen. Ble svært lei av at den bare sto hoppet litt på 150-tallet, så jeg satte meg som mål å komme til 200.

Selv om jeg aktivt prøver å bli ferdig med listen blir bare ca. hver tredje film jeg ser en fra listen.

Lenke til kommentar

Har en liste som jobbes med på lang sikt ("Library of Congress - National Film Registry" - den tar nok noen år å gjøre ferdig), mens jeg ellers plukker en film fra den listen som ligger øverst av haugen med lister jeg har på www.listsofbests.com. For tiden er det "100 All-Time Highest Grossing Films", hvor jeg mangler en. Som er Alvin & the Chipmunks.

Men det plukkes litt på måfå. Har nå rundt 40 filmer kjøpt utifra ulike lister som "IMDb topp 250", "Empire topp 201", "AFI - 100 Years...100 Movies (2007)". De kommer til å bli sett utover sommer/høst.

Det er mest den amerikanske filmhistorien jeg utforsker, men inkluderer også de mest kjente fra resten av verden. Jeg anser USA som den desidert beste all-round industrien når det kommer til film, mens enkelte andre områder er best på nisje-stadiet.

Lenke til kommentar
En film unna Jacer. Imponerende. Går dere twofifty-folk bevisst etter å fullføre lista, eller er det litt mer sånn "åja, den var på topp 250, så da krysser vi av den" opplegg?

Ikke for min del, jeg ser det jeg har lyst til og ikke hva en liste forteller meg å se. Jeg ligger å vaker mellom 170 og 200 og har ikke som mål å se alt på den lista. Er en del film på den lista som jeg rett og slett ikke gidder å se heller :)

Bergman f. eks. er noe jeg ikke gidder å bry meg med...

Lenke til kommentar

Bergman er i mine øyne langt lettere å fordøye enn Kurosawa og Fellini. Jeg er kun 28 år men føler at jeg har levd lenge nok til å kunne relatere meg til det poetiske Bergman tar opp. Hjelper vel godt på at jeg kan det svenske språket (og liker det). Med Fellini og Kurosawa er det dessverre slik at tekst må leses. Jeg hater tekst på film, men jeg hater dubbing enda mer.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817324

Tror det blir vist Rosa Panter på Tv2 Film i dag & en annen skal også bli vist ?

Ben Hur skal gå på TCM om noen dager , den 11. tror jeg det var......

Lenke til kommentar

Twofifty-lista er en liste jeg har brukt som en av hovedkildene til å utforske film fra sjangere, årstall og land jeg ellers ikke hadde brydd meg om. Det har vært noen få skuffelser, men også veldig mange positive overraskelser. Det har vært noen filmer jeg har hatt lyst til å skru av midt i fordi det var kjedelig, men har sett ferdig nettopp fordi de lå på listen. Jeg tar gjerne på meg kappen som forumets liste-hore, men ser også svært mange filmer som ikke er på noen lister som helst.

Lenke til kommentar

Med det samme vi er inne på Bergman her. Så Det Sjunde Inseglet her i går kveld og jeg må si meg enig med Manx her. Klarer ikke helt å se hva folk får ut av filmene hans. Det eneste jeg fant interessant i den filmen var når han ridderen spilte sjakk med døden. Men det var da så lite av det i filmen.

Dog har jeg bare sett en film da, men det var også den filmen som regnes for hans beste? Så for min del blir det nok ikke noe mer Bergman i fremtiden. Kanskje en vakker dag jeg har sett alt av film på jord, men den dagen kommer nok aldri.

Lenke til kommentar

Det Sjuende Inseglet var for meg helt mesterlig. Men så har jeg hatt kreft, så jeg har tilbragt mye tid til å tenke over døden og det faktum at du (ja du, hvem du enn er som leser) kommer til å daue. Jeg har to unger og en langt bedre halvdel, jeg vet de kommer til å dø. De kan bli revet fra meg i dag for alt jeg vet. Å spille sjakk med døden, vel det oppsummerer egentlig det meste. Det er så mye fantastisk symbolikk i filmen. På samme måte er Ikiru også en film som fenger meg veldig.

Tror livserfaring spiller mye inn (med det mener jeg ikke alder, men hva man har opplevd i livet). Klarer man å relatere til det symbolske og er det noe som opptar en? Noen regissører fanger livets dilemmaer på magisk vis, Bergman er en av dem. Men det er ingen regissør for de som har levd bekymringsløse eller skjermede liv vil jeg tippe. Ei heller om de dialogbaserte og mer "trauste" stilene ikke fenger. Fellini har et par filmer som ikke fenger meg, men jeg har en mistanke om at litt mer livserfaring vil endre på nettopp det.

De hadde nok ikke fenget meg som 20-åring. Jeg levde i en helt annen boble den gang kontra hva jeg gjør nå. Få ting har endret mine smaksløker mer enn det å få barn, finne den rette, oppleve sykdom og miste folk som står meg nær. Jeg hadde en god oppvekst med få bekymringer. The Graduate o.l. var filmer som fenget ekstra i min ungdomstid. Nå er det blitt litt mer traust og makabert :wee:

Lenke til kommentar
Tror det blir vist Rosa Panter på Tv2 Film i dag & en annen skal også bli vist ?

Ben Hur skal gå på TCM om noen dager , den 11. tror jeg det var......

Ben-Hur er en fin fin flick å få med seg med mindre du har allerede sett den da.

Ben-Hur er som å se en hel sesong av en tv-serie på en kveld. Føles til og med lenger enn den faktisk er. Ikke nødvendigvis noe negativt, jeg var jevnt over fornøyd. Den har noen av tidenes beste actionsekvenser. Og mye episk over seg. Men også litt cheesy til tider :)

Lenke til kommentar

Bergman har aldri appellert til meg, jeg velger Kurosawa av de to hvis jeg skal se noe for å se det sånn. Skal vel ikke skryte på meg at jeg har satt meg inn i så mye av det Bergman har gjort men, det lille jeg har sett holder i massevis for min del...

I kveld så skal jeg "kjøre" jomfruturen på Blu-ray spilleren min, men har ikke klart å bestemme meg for hvilken film som skal få gleden, det står det mellom disse filmene:

Rambo

Mr. Brooks

Rescue Dawn

I Am Legend

Resident Evil: Extinction

We Own the Night

Simpsons - The Movie

Ratatouille

30 Days of Night

Dessverre ikke noe Bergman :p

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...