Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå trenger ikke horror-filmer nødvendigvis være skumle i utgangspunktet. Du kan se på en zombiefilm fra 1977 og bare sitte og kose deg med de dårlige gore-effektene og damer som hyler og ramler og vrikker foten akkurat mens de springer gjennom skogen osv. Fortsatt legendarisk horror. Bare ikke på en måte som skremmer mest mulig av typen *hoppe-i-sofaen* som J-horror er flinke på.

Ingen skal fortelle meg at The Horror of Dracula fra 60-tallet er SKUMMEL, men den er pokker så underholdende pga hovedrollene, og helt klart en klassiker innen horror.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Nå trenger ikke horror-filmer nødvendigvis være skumle i utgangspunktet. Du kan se på en zombiefilm fra 1977 og bare sitte og kose deg med de dårlige gore-effektene og damer som hyler og ramler og vrikker foten akkurat mens de springer gjennom skogen osv. Fortsatt legendarisk horror. Bare ikke på en måte som skremmer mest mulig av typen *hoppe-i-sofaen* som J-horror er flinke på.

Ingen skal fortelle meg at The Horror of Dracula fra 60-tallet er SKUMMEL, men den er pokker så underholdende pga hovedrollene, og helt klart en klassiker innen horror.

Her er jeg enig, dog min siste zombie film var noe av det verste ever: Day Of The Dead 2: Contagium.

STYR UNNA.

Lenke til kommentar
Det er kjipt.

Uten å tenke meg særlig om nå vil jeg kanskje si Villmark er den beste norske skrekkilmen.

Nei, det er De dødes tjern. :)

Fullstendig enig!

Ikke at det ligger så mye prestisje i å ha den beste norske skrekkfilmen da :p Selv de beste er ekstremt middelmådige.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Skrekkfilm er i min mening, med noe forbehold, den laveste form for film. Det skriker masseproduksjon i alle ledd, hvor kreativitet er et fremmedord.

Det er billige filmer som spiller på billige følelser.

I tillegg er det thriller-elementene, og ikke skrekk-elementene, som gjør The Shining bra. Jeg synes dermed det blir feil å si at det er en god skrekkfilm siden det egentlig er snakk en god thriller. Men så skal det sies at jeg ikke finner filmen så alt for god heller, da.

Her var det mange rare utsagn gitt. På hvilken måte skriker skrekkfilmer masseproduksjon i alle ledd kontra for eksempel actionfilmer direkte fra Hollywoods endetarm? Skrekkfilmer er ofte proppfulle av kreative løsninger, ofte fordi de ikke tar seg så seriøst. Litt på samme måte som musikkvideoer. Dessuten ligger det alltid prestisje i å finne ut nye måte å skremme dritten ut av folk på.

Er frykt og nervøsitet "billigere" følelser enn latter og glede? Forklar.

Du må huske på at det er mye "thrill" i skrekkfilmer også. Så er det viktig å skille mellom de mange subsjangerne - noe jeg regner med du sikkert ikke har tenkt på. Slasher, splatter, psykologisk grøss, sci-fi, giallo osv.

Du burde være mer åpen, gutt. Eller i det minste argumentere bedre :)

Lenke til kommentar
Skrekkfilmer er stort sett det samme hele tiden. Jeg tror ikke man bør forvente helt nye idéer og plots, da det blir som regel den typiske vennegjeng-på-tur historien uansett. Poenget med skrekkfilmer i dag er ikke å fortelle en god historie, men å skremme. Noe de heller ikke er så gode til å gjøre.

Dagfinn Lyngbø vet vel å utnytte akkurat dette. :wee:

Lenke til kommentar
Her var det mange rare utsagn gitt. På hvilken måte skriker skrekkfilmer masseproduksjon i alle ledd kontra for eksempel actionfilmer direkte fra Hollywoods endetarm? Skrekkfilmer er ofte proppfulle av kreative løsninger, ofte fordi de ikke tar seg så seriøst. Litt på samme måte som musikkvideoer. Dessuten ligger det alltid prestisje i å finne ut nye måte å skremme dritten ut av folk på.

Nå må jeg nok en gang påpeke at jeg ikke slo all skrekkfilm under en kam. Det finnes selvfølgelig unntak, dog relativt sett ikke så alt for mange.

Jeg har ingen problemer med å si meg enig i at også en stor del av amerikanske actionfilmer bærer preg av det samme, men ikke i like stor grad. Actionsjanger legger i større grad opp til bedre historier og karakter, samt en bedre utvikling av dette.

I størst grad tenke jeg faktisk på at skrekkfilmer er svært billige å lage (i forhold til besøkstall på kino o.l.); selv dyre skrekkfilmer er billigere enn filmer det er naturlig å sammenligne de med i andre sjangere. Dette er bl.a. hovedgrunnen til at det har blitt produsert så mange norske skrekkfilmer de siste årene.

Er frykt og nervøsitet "billigere" følelser enn latter og glede? Forklar.

Ja. Frykt og nervøsitet er mer primitive følelser som mye enklere å spille på; følelsene har en lavere og mer universell fellesnevner enn humor og glede. Det er dermed lettere å skremme noen enn få de til å le. Frykt har en "standard" oppskrift som er lett å treffe (hvis man ser bort i fra de som er imun); det har ikke humor.

Som vi ser fra rom-coms så har vel latter og glede en noe standardoppskrift de og, men denne oppskriften treffer på ingen måte like bredt.

Du må huske på at det er mye "thrill" i skrekkfilmer også. Så er det viktig å skille mellom de mange subsjangerne - noe jeg regner med du sikkert ikke har tenkt på. Slasher, splatter, psykologisk grøss, sci-fi, giallo osv.

Du burde være mer åpen, gutt. Eller i det minste argumentere bedre :)

Nå var bare min hensikt å uttrykke min mening. Dog jeg liker rasjonalitet, må jeg innrømme at ikke alle mine meninger er helt rasjonelle.

Det er mange grunner til at jeg ikke liker skrekkfilmer foruten de overnevnte, noen få av disse er:

- De fenger ikke meg

- De er repetative

- De er masseprodusert

- De er "bruk og kast"-samfunnets svar på film (engangbruk).

- Osv.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Bryr meg ikke om å lage noen ny tråd pga regner med at jeg kanskje får svar her. Lurer enkelt og greit på om det er noe sted på nettet som man får kjøpt cover til filmer? Ikke sånne cover som man bare skriver ut omslaget og trykker inn, men de ekte coverene? Har 4-5 filmer som jeg har fått av folk og som ikke har cover på.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet-77do0b

Egentlig ikke, da jeg vil ha orginale cover, men dersom det ikke finnes noe annet alternativ enn å kjøpe filmen og få med cover, så får jeg vel ta det som det nest beste alternativet. Takk ;)

Lenke til kommentar

Om noen her vurderer å skaffe seg boka "1001 filmer Du må se før du dør", ikke gjør det! Den inneholder så mange spoilere at den burde heller hete "1001 filmer Du må se før du leser denne boka". Hvis du leser om interessante filmer i boka, som du ikke har sett enda, vil mange veldig gode filmopplevelser bli ødelagt.

Det plager meg at jeg har den boka, selv om jeg fikk boka gratis med et av mange bokklubbengavekort :whistle: .

(Selv om innlegget handler om en bok (ikke en film), tror jeg det er flest som har interesse av advarselen i denne tråden)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...