Speik Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Man må ha sett femten svarthvittfilmer lagd før 1950 + sett Stalker to ganger på rad. I tillegg må man vite hva mise-en-scène betyr. Genialt. @Otth: Herregud da mann.. 2001 er favorittfilmen min, jeg har sett den flere ganger og det er fortsatt en av de mest intensive og overveldende filmatiske opplevelsene mine. Jeg er 17 år og ganske ny innen "high end" film. Tror du tar helt feil, man trenger ingen forutsetninger for å få en gledelig opplevelse ut av 2001. Edit: Nå skal det sies at det er det visuelle ved filmen som appellerer så mye til meg, ikke den åpne, filosofiske historien. Det visuelle i 2001 er noe av det beste jeg har sett, og blir sjelden overgått (kanskje av The Fountain og Hero). Historien og karakterene ser jeg mest på som en bonus, men jeg mener jeg er fullt i stand til å tolke og drøfte 2001 på et høyt nivå. Endret 25. juni 2008 av Speik Lenke til kommentar
Programvare Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg liker helter som er litt endimensjonale, ja. I ninjafilmene mine vil jeg ikke ha masse jenter og koner og dobbeltliv og drama. Da skal det være ninja som er ute etter et narkokartell og må slakte horder av rosa, gule og grønne ninjaer, og that's it. Eller filmer som Predator, Rambo og Commando. En mann, ett oppdrag, drepe alt som rører seg. Kan du nevne noen av disse ninjafilmene dine? Btw, er fullstendig enig med deg. Skal det väre action/heltefilm, så får det holde seg til det og ikke noe forbanna kjärlighetsdrama. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Man kan selvfølgelig at ha et utbytte av en film uten å forstå hva den sier, men man får ikke fullt utbytte. Fight Club er et godt eksempel her, man trenger så absolutt ikke å forstå den underliggende tematikken for å finne den underholdenes. 2001 er på ingen måte like underholdene. Filmen er pen å se på, men den er treng og varer nesten to og en halv time. Dette gjør at villigheten for å se den igjen, med hensikt å forstå den underliggende tematikken, er vesentlig lavere. Dette gjør at man svært lett kan ødelegge filmen. Jeg sier ikke at man ikke skal se filmene. Jeg sier at en burde se de senere; når man vet man klar for de. Jeg synes ikke en må prøve å gape over for mye, for raskt og før man er klar for det. Man må ikke starte på toppen for å arbeide seg nedover, man burde heller starte på bunnen å jobbe seg oppover. Nybegynnerne har en tendens til å høre for mye på ekspertene uten å tenke på at de har andre preferanser. Ekspertene liker vanligvis dybde, siden de allerede har en bredde i sin kunnskap. Nybegynnerne burde dermed heller satse på å opparbeide denne bredden fremfor dybden. Lenke til kommentar
ballsack Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 jeg var ikke gamle karen da jeg så 2001 første gang... det var en av de første sci-fi filmene og også første kubrick film jeg så. ser den selvsagt med et annet øye i dag, men selv den gang fant jeg den utrolig fascinerende med veldig mange appellerende aspekter. jeg vil faktisk tro den var med på å forme min filminteresse Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Det finnes folk som ikke hører på noen, og bare ser filmene de får lyst til å se. Ikke gjør timevis med research om hva "ekspertene" mener om filmen før man ser den, eller saumfarer IMDB 250-lista for å se om den er "bra nok". Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hva? Hvor? Hva blir det neste? At det finnes folk som ikke går på forum og diskuterer film? Fysjda. En filmentusiast som dedikerer meste av sin tid til faktisk å se film. Skremmende Lenke til kommentar
Jan Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Synes hele researchingen både før og etter litt av gleden. Lese om skuespillerne, trivia, se score, se alternativ score, sjekke filmkvalitet, releases m.m. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Helt enig. Men det er vel for oss spesielt interesserte. Vet ikke om det er en vane eller uvane, men etter å ha sett en film så må den alltid googles for å lese trivia og annet snacks av informasjon. Enkelte ganger gjør det også filmopplevelsen bedre. "Aha, var det dette han prøvde på. Ikke dumt, nå skjønte jeg den". Men på den andre siden er det litt dumt om folk ikke vil få noe ut av filmen med mindre man gjør forarbeidet. Superman Returns og The Incredible Hulk er to filmer som helt klart blir bedre om man ikke setter seg ned med blanke ark. Mens 2. verdenskrig gjorde The Great Dictator til en legendarisk film. Merkelig det der. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg hadde aldri sett utallige festlige 80-talls ninjafilmer hvis jeg skulle brydd meg om sure kritikere som ikke skjønner poenget. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Har et par kritikere som jeg følger konsekvent. Om de slakter en film, så er det et godt tegn på at jeg vil like filmen. Gjør jo nytten sin i så måte. Det er synd om man mister gleden av å se noe barnslig eller tanketomt. Van Damme kan sees igjen og igjen og jeg har ingen forklaring på hvorfor. Commando er selve sjelen når det kommer til slike filmer, for min egen del. Livet mitt ville ikke vært det samme uten. Lenke til kommentar
Juleniss1 Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Synes hele researchingen både før og etter litt av gleden. Lese om skuespillerne, trivia, se score, se alternativ score, sjekke filmkvalitet, releases m.m. Jeg foretrekker å vite minst mulig om en film før jeg ser den. Men etter å ha sett en film stikker jeg nesten alltid innom imdb og leser om den. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Synes hele researchingen både før og etter litt av gleden. Lese om skuespillerne, trivia, se score, se alternativ score, sjekke filmkvalitet, releases m.m. Jeg foretrekker å vite minst mulig om en film før jeg ser den. Men etter å ha sett en film stikker jeg nesten alltid innom imdb og leser om den. Julenissen taler kloke ord. Jeg forstår meg absolutt ikke på folk som må lese manus og vite ALT om en film før de faktisk ser den. På samme måte som jeg ikke forstår hvorfor rabiate karer slår ned han Melodi Grand Prix-fyren ute på byen fordi han er homofil. Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Før jeg ser filmen vil jeg vite så lite som mulig, jeg ser trailere og leser gjerne et par artikler om filmen. Etter jeg har sett den, vil jeg - hvis jeg likte den - vite så mye som mulig. Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Det er vel slik at de aller, aller fleste gjerne unngår major spoilers før en film. Jeg vet absolutt ingenting om filmen, annet enn hvilke skuespillere som spiller i filmen og at den er en oppfølger av Batman Begins. Mest sannsynlig kommer jeg nok til å lese meg opp hva angår historien i filmen hvis det er noe jeg skulle gå glipp av på kinoen. Apropo kino; værste som finnes er når en mobil ringer under filmen. Endret 26. juni 2008 av Onyx Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Akkurat sett ferdig North by Northwest, og må si at Hitchcock må være antiklimaksets mester. Bygger opp i det lange, før nesten ingenting skjer. Han burde også ha kuttet ned på musikken. Fikk til tider, og spesielt på slutten, lyst til bare sette på mute til det skjedde noe. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Er Roger Ebert en av de? Ebert sin karakter har jeg aldri klart å knekke, den virker ganske tilfeldig til tider. Men jeg liker innholdet, han formidler nok inntrykk og sammenligninger til at jeg ofte klarer å finne ut om jeg kommer til å like filmen eller ikke. Men jeg pleier å skippe store deler av referatet i anmeldelsen, liker ikke når det meste blir gjenfortalt. Jeg er hovedsakelig ute etter velbegrunnede inntrykk. Synes hele researchingen både før og etter litt av gleden. Lese om skuespillerne, trivia, se score, se alternativ score, sjekke filmkvalitet, releases m.m. Jeg foretrekker å vite minst mulig om en film før jeg ser den. Men etter å ha sett en film stikker jeg nesten alltid innom imdb og leser om den. Julenissen taler kloke ord. Jeg forstår meg absolutt ikke på folk som må lese manus og vite ALT om en film før de faktisk ser den. På samme måte som jeg ikke forstår hvorfor rabiate karer slår ned han Melodi Grand Prix-fyren ute på byen fordi han er homofil. Ser du ikke filmer basert på en bok om du har lest boken? Jeg leste manuset til Transformers nesten et år før filmen kom. Jeg var sjokkert over hvordan det føltes som om deler av barndommen min ble ødelagt. Jeg så filmen, jeg møtte Optimus Prime og jeg var en drittunge i to timer. Bay gjorde, for meg, gråstein til gull. Vet ikke helt om det ville vært samme opplevelse uten, jeg hadde kanskje fått litt tid til å tilvenne meg tanken på ingen Ark osv. Men det blir en spekulasjon. I tillegg lever jeg med erfaringen om at jeg kan være død i morgen. Så jeg er blitt litt mer tilbøyelig til å være mindre tålmodig når det kommer til informasjon etter den lille åpenbaringen. Min forklaring på det du finner uforklarlig. "Døm ikke det du ikke forstår", sa den vise mannen mens han brukte bilnøklene til å kjøre avsted med huset. Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Dømmer? Eg forstår ikkje, rett og slett. Jeg syns brutoboys with the iron fists dømmer, derimot, når de går for roundhouse kick mot complete strangers ute på byen fordi de ikke forstår at man kan ha et privatliv her til lands. Jeg leser sjelden bøker, dessverre. Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Du må finne forståelsen for hvorfor de gjør som de gjør. Først da vil man være i stand til å avgjøre om det er akseptabelt eller ikke. Aksepterer man ikke noe grunnet at man ikke forstår det, så nærmer man seg definisjonen på fremmedfrykt. Slik flisespikking av semantikk vil innta hjernen ved å lese for mye filosofi. Det er en viktig og vesentlig forskjell på forståelse og aksept, derfor er det en fordel å være presis på om det er aksept eller forståelse man snakker om. Jeg vet såpass at du ikke forstår de to tingene her (vold og lese manus i forkant), men jeg vet ikke om du aksepterer dem eller ikke. Og som nevnt bør du ikke ta avstand fra noe grunnet manglende forståelse. Fysj, jeg gjør meg selv svimmel. Siste film jeg så var med en grønn kar som sa ting som "Hulk smash", men allikevel babler jeg filosofi og semantikk. Måtte jeg brenne... Jaja, happy faces Edit: For ordens skyld så slår jeg ikke ned homofile. Men jeg kan lese mye om en film i forkant. Men jeg forstår godt hvorfor noen vil slå ned en homofil og nettopp derfor finner jeg det fullstendig uakseptabelt og jeg håper de bures inne for en lang stund. De begår vold grunnet sin manglende forståelse, måtte de brenne... Endret 25. juni 2008 av Dotten Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Åh, jeg så Commando på TV3 forrige helg, det er bare så herlig kosefilm med gull oneliners overalt. Den har ALT. Drakk MERE enn en pils mens jeg så den, og det er sjeldent jeg gjør. Endret 25. juni 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå