Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Det er som med tvillinger, man ser lettere forskjell når man omgås dem. Jeg har nå fint lite problem med det og jeg velger å tro at det er fordi jeg ble kjent med en god del asiater på videregående. Det er ikke så fryktelig vanskelig å se forskjell lenger :)

 

Det er ganske så riktig ja. For meg tror jeg det var den første filmen med bare asiater i så da ble det litt vanskelig.

Lenke til kommentar
Mou gaan dou er en flott film, hårfint bedre enn The Departed. Synd om den skal bli ødelagt av noe slikt som at man ikke ser forskjell. Trodde ikke slikt ville vært et problem nå til dags, ettersom landet er blitt ganske så flerkulturelt. Opplevde det ikke selv som noe relevant problem.

Asiatere er som Golden Retrievere, man kjenner kun igjen sin egen. Da jeg så Infernal Affairs for første gang konset jeg om håret for å skille dem, andre gang kalte jeg dem bare Damon og Dicaprio.^^

Lenke til kommentar
Er handlingen i Hotel Rwanda det som faktisk skjedde og Paul Rusesabagina en ekte helt eller er det basert på en sann historie med en fiksjonell person?

 

Fra BBC News:

In the other films about the genocide, Ocean's Eleven star Cheadle portrays the true story of hotel owner Paul Rusesabagina in Hotel Rwanda.

 

Mr Rusesabagina used his influence as a prominent Hutu businessman to shelter more than 1,200 people, using his phone to fax Bill Clinton and call the King of Belgium and the French Foreign Ministry.

 

Forøvrig synes jeg Shooting Dogs er langt bedre enn Hotel Rwanda.

 

Andre filmer som omtaler folkemordet;

Sometimes in April

Shake Hands with the Devil

 

Personlig har jeg ikke sett noen av de, men begge har et godt snitt på imdb og har blitt rost av forumbrukere.

Lenke til kommentar

Hvorfor ikke? Første gangen jeg så 2001 ble jeg bare overveldet av hvor vakker og spennende film det var, jeg brukte lite tid på å prøve å tolke den. Dessuten, hva mener du er det nødvendige grunnlaget man bør ha for å kunne tolke en film som 2001?

Lenke til kommentar

Jeg hadde ikke det, og jeg aner ikke hva mise en scene betyr. Jeg elsket 2001 fordet. Sådetså! Hadde ikke lest noen av disse tolkningene på nettet før heller, bare dumpa over filmen på TCM en natt og lot den stå på. Ble bergtatt.

 

Men jeg tror man må ha sci-fi genet. Altså digge sci-fi serier som Battlestar Galactica, Babylon 5, star wars og sånt.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Nå vil jeg påstå at du ikke er særlig representativ for flertallet i denne saken, Fisker.

 

Jeg snakket ikke utelukkende om denne, men denne typen filmer. Har selv ødelagt en del slike filmer ved å se de før jeg hadde evnen til å forstå de.

 

Og hva jeg mener med det nødvendige grunnlaget er ganske subjektivt og diffust; det er forskjellig fra en person til en annen. Noen ting vil jeg derimot si at de fleste har til felles og det er evnen til å kunne tenke kritisk, logiskt/ulogiskt og alternativt. At man også har en grunnleggende forståelse for tid, liv/død, mellommenneskelige relasjoner osv. er vel også ganske viktige.

 

De fleste ungdomskoleelever, og vgs. elever på lavere nivå, har ikke disse tingene på plass.

Lenke til kommentar

Også visste jeg selvsagt hvilken ikonisk status denne filmen har i popkulturen. F.eks. at hovedtemaet var brukt som intro til Elvis sine konserter (jeg er Elvis-fan), og lest vitser om HAL9000 osv.

Men hadde ikke studert noe spesiellt før jeg så 2001. Jeg bare digget den automatisk. Kanskje det er dette sci-fi genet jeg snakket om.

 

Selvsagt skjønte jeg ikke et kvekk av slutten, men jeg var med på reisen 100% likevel. Kan vel ha noe med at jeg ikke er 14, men over 30.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

De fleste under 25 år har en hjerne som ikke er ferdig utviklet. Lurer på hvor mye det har å si for filmsmak? Det har visst noe å si for fravær på arbeidsplassen, så mon tro om det spiller inn på hvordan man ser på kunstneriske verk?

 

 

For min egen del ble 2001 nok ødelagt av at jeg hadde sett så mye "Star Trek" og lest så mye filosofi i min ungdom at den ikke bydde på noe nytt. Det var en enorm langtekkelig affære for å få frem et tema som jeg hadde sett utforsket før. Paradoksalt nok i verk som nok var inspirert av 2001, men det endrer ikke det at opplevelsen var kjedelig og forutsigbar.

 

Det er litt som Rashomon. Jeg så One Night at McCool's først. Ikke verdens mest underholdende film, men den var en artigere opplevelse enn å se filmen hvor hele teknikken stammet fra. Det er ikke noe problem å se hva som gjorde Rashomon til et mesterverk i den sammenheng, men opplevelsen var allikevel kjedelig. For stilen var utdatert for meg og ikke noe nytt.

 

Utifra egen erfaring vil jeg tro slike filmer er best å se når man er ung, forutsett at sinnet er litt åpent :)

Lenke til kommentar

Jeg tror det som hypnotiserte meg med filmen var hvor uendelig sakte noen av scenene går. Som når man bare ser på romskipet zoomet ut, mens den vakre Milky Way-valsen spilles uten noe annen lyd. Det er en sånn film man faktisk ikke vil skal ta slutt, men når slutten faktisk kommer er den en twist uten sidestykke, og et praktverk av lyseffekter. Så making of-dokumentaren like etter filmen, der de sa at lyseffektene på slutten faktisk ikke er animasjon, men diverse triks med lys og manipulering av film.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...