Hopperesque Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hotel Rwanda er ganske middelmådig, spør du meg. Så en dokumentar om Roméo Dallaire. Han var ansvarlig for FN-styrken i Rwanda på midten av nittitallet. Den dokumentarfilmen gjorde mye sterkere inntrykk enn Hotel Rwanda. Lenke til kommentar
Movieheart Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Det er som med tvillinger, man ser lettere forskjell når man omgås dem. Jeg har nå fint lite problem med det og jeg velger å tro at det er fordi jeg ble kjent med en god del asiater på videregående. Det er ikke så fryktelig vanskelig å se forskjell lenger Det er ganske så riktig ja. For meg tror jeg det var den første filmen med bare asiater i så da ble det litt vanskelig. Lenke til kommentar
Dorian Gray Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Mou gaan dou er en flott film, hårfint bedre enn The Departed. Synd om den skal bli ødelagt av noe slikt som at man ikke ser forskjell. Trodde ikke slikt ville vært et problem nå til dags, ettersom landet er blitt ganske så flerkulturelt. Opplevde det ikke selv som noe relevant problem. Asiatere er som Golden Retrievere, man kjenner kun igjen sin egen. Da jeg så Infernal Affairs for første gang konset jeg om håret for å skille dem, andre gang kalte jeg dem bare Damon og Dicaprio.^^ Lenke til kommentar
Venerable Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Igjen må jeg få nevne at dette er ikke filmens skyld, eller asiatere. Det er de ignorante øynene deres som ikke klarer å se forskjellen. Det er dere som er problemet Men selvsagt, så er jo det en helt naturlig grunn for å like filmen mindre. Lenke til kommentar
Metapod Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg så Behind Enemy Lines1-2, men kommer det en nummer 3? Eller vet noen om lignende filmer? Lenke til kommentar
CypheroN Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Neste film jeg skal se er 2001: A Space Odyssey ! Håper den er like bra som forventningene sier! Lenke til kommentar
Xtra Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Er handlingen i Hotel Rwanda det som faktisk skjedde og Paul Rusesabagina en ekte helt eller er det basert på en sann historie med en fiksjonell person? Fra BBC News: In the other films about the genocide, Ocean's Eleven star Cheadle portrays the true story of hotel owner Paul Rusesabagina in Hotel Rwanda. Mr Rusesabagina used his influence as a prominent Hutu businessman to shelter more than 1,200 people, using his phone to fax Bill Clinton and call the King of Belgium and the French Foreign Ministry. Forøvrig synes jeg Shooting Dogs er langt bedre enn Hotel Rwanda. Andre filmer som omtaler folkemordet; Sometimes in April Shake Hands with the Devil Personlig har jeg ikke sett noen av de, men begge har et godt snitt på imdb og har blitt rost av forumbrukere. Lenke til kommentar
DoktorBacon Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg så Behind Enemy Lines1-2, men kommer det en nummer 3? Eller vet noen om lignende filmer? Tviler, ettersom 2'ern visstnok var en rett-på-dvd flopp. Lenke til kommentar
Metapod Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 2'ern hadde dårlig utvalg av skuespillere, men var en passe kul film. 1'ern som jeg så først var det at jeg gledet meg til 2'ern, men gleden ble borte da jeg ser en guttegjeng ut på krig. Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Neste film jeg skal se er 2001: A Space Odyssey ! Håper den er like bra som forventningene sier! Ganske sikker på at du vil bli svært skuffet. Man burde ikke prøve seg på for filosofiske/åpne filmer før man har det nødvendige grunnlaget til å kunne tolke de. Lenke til kommentar
Fisker Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Hvorfor ikke? Første gangen jeg så 2001 ble jeg bare overveldet av hvor vakker og spennende film det var, jeg brukte lite tid på å prøve å tolke den. Dessuten, hva mener du er det nødvendige grunnlaget man bør ha for å kunne tolke en film som 2001? Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Man må ha sett femten svarthvittfilmer lagd før 1950 + sett Stalker to ganger på rad. I tillegg må man vite hva mise-en-scène betyr. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Jeg hadde ikke det, og jeg aner ikke hva mise en scene betyr. Jeg elsket 2001 fordet. Sådetså! Hadde ikke lest noen av disse tolkningene på nettet før heller, bare dumpa over filmen på TCM en natt og lot den stå på. Ble bergtatt. Men jeg tror man må ha sci-fi genet. Altså digge sci-fi serier som Battlestar Galactica, Babylon 5, star wars og sånt. Endret 25. juni 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg merker jeg får lyst til å sove hver gang Stalker nevnes Lenke til kommentar
Awesome X Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Nå vil jeg påstå at du ikke er særlig representativ for flertallet i denne saken, Fisker. Jeg snakket ikke utelukkende om denne, men denne typen filmer. Har selv ødelagt en del slike filmer ved å se de før jeg hadde evnen til å forstå de. Og hva jeg mener med det nødvendige grunnlaget er ganske subjektivt og diffust; det er forskjellig fra en person til en annen. Noen ting vil jeg derimot si at de fleste har til felles og det er evnen til å kunne tenke kritisk, logiskt/ulogiskt og alternativt. At man også har en grunnleggende forståelse for tid, liv/død, mellommenneskelige relasjoner osv. er vel også ganske viktige. De fleste ungdomskoleelever, og vgs. elever på lavere nivå, har ikke disse tingene på plass. Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Også visste jeg selvsagt hvilken ikonisk status denne filmen har i popkulturen. F.eks. at hovedtemaet var brukt som intro til Elvis sine konserter (jeg er Elvis-fan), og lest vitser om HAL9000 osv. Men hadde ikke studert noe spesiellt før jeg så 2001. Jeg bare digget den automatisk. Kanskje det er dette sci-fi genet jeg snakket om. Selvsagt skjønte jeg ikke et kvekk av slutten, men jeg var med på reisen 100% likevel. Kan vel ha noe med at jeg ikke er 14, men over 30. Endret 25. juni 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Dotten Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 De fleste under 25 år har en hjerne som ikke er ferdig utviklet. Lurer på hvor mye det har å si for filmsmak? Det har visst noe å si for fravær på arbeidsplassen, så mon tro om det spiller inn på hvordan man ser på kunstneriske verk? For min egen del ble 2001 nok ødelagt av at jeg hadde sett så mye "Star Trek" og lest så mye filosofi i min ungdom at den ikke bydde på noe nytt. Det var en enorm langtekkelig affære for å få frem et tema som jeg hadde sett utforsket før. Paradoksalt nok i verk som nok var inspirert av 2001, men det endrer ikke det at opplevelsen var kjedelig og forutsigbar. Det er litt som Rashomon. Jeg så One Night at McCool's først. Ikke verdens mest underholdende film, men den var en artigere opplevelse enn å se filmen hvor hele teknikken stammet fra. Det er ikke noe problem å se hva som gjorde Rashomon til et mesterverk i den sammenheng, men opplevelsen var allikevel kjedelig. For stilen var utdatert for meg og ikke noe nytt. Utifra egen erfaring vil jeg tro slike filmer er best å se når man er ung, forutsett at sinnet er litt åpent Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 (endret) Jeg tror det som hypnotiserte meg med filmen var hvor uendelig sakte noen av scenene går. Som når man bare ser på romskipet zoomet ut, mens den vakre Milky Way-valsen spilles uten noe annen lyd. Det er en sånn film man faktisk ikke vil skal ta slutt, men når slutten faktisk kommer er den en twist uten sidestykke, og et praktverk av lyseffekter. Så making of-dokumentaren like etter filmen, der de sa at lyseffektene på slutten faktisk ikke er animasjon, men diverse triks med lys og manipulering av film. Endret 25. juni 2008 av Bytex Lenke til kommentar
Cuneax Skrevet 25. juni 2008 Del Skrevet 25. juni 2008 Jeg hadde ikke det Ikke jeg heller. Ikke rart jeg hatet 2001 da. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå