Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Hva gjør egentlig American Gangster på twofifty-listen? Har ikke sett den selv, men nesten alt jeg har hørt om den tilsier at den ikke skulle være der.

 

Den er også så gammel at den initiale hyben har tatt av.

Jeg tror den får pluss fordi den er basert på en sann historie, og derfor tilgis den for å være direkte pisskjedelig.

Lenke til kommentar
Hva gjør egentlig American Gangster på twofifty-listen? Har ikke sett den selv, men nesten alt jeg har hørt om den tilsier at den ikke skulle være der.

 

Den er også så gammel at den initiale hyben har tatt av.

Jeg tror den får pluss fordi den er basert på en sann historie, og derfor tilgis den for å være direkte pisskjedelig.

+ "OMG Ridley maked'd Blade Runner."

+ Denzel & Crowe. (Noe som bare gjorde den enda kjedligere)

Lenke til kommentar

Denzel er nå uansett uber. Lo godt av intervju med Tom Hanks på Oprah (jada, jada, jeg vet... Men jeg må ha noe å se på når det er tredemøllen som får gjennomgå(eller rettere sagt meg)). Det eneste han egentlig gjorde i Philladelphia var visstnok å studere Denzel, notere ned og lære av han. "Did he just do that? Aha" :wee:

Lenke til kommentar
Lenge til den Avengers filmen kommer sa du?

 

Tidenes kommentar fra Hulk da.

 

"Puppy" :wee:

 

Var flere gode kommentarer der (klippet finnes i lengre utgave, kan se Spidey ringe til Iron Man for hjelp. Artig bit.)

 

Filmen kommer i 2011 (da ekte og ikke animert). Samme år kommer Captain America og Spider-Man IV. Kanskje også The Dark Knight oppfølgeren, hvis Nolan fullfører trilogien. Jeg vil tørre å påstå at 2011 ser ut som høydepunktet for superheltsjangeren og at det etter det nok vil dabbe litt av.

 

Hvor det der klippet der kommer fra aner jeg egentlig ikke. Ligner mye på det vi så i Ultimate Alliance-spillet, så kanskje de samme som står bak.

Lenke til kommentar

Jeg tror jeg endelig har forstått hvorfor Iron Man og Batman er mine favoritter, mens jeg ikke liker Supermann og Hulken. Wayne og Stark er intelligente og dyktige, kalkulerende og opptatt av detaljer - de er menneskelige men likevel "super". De har slått sammen de to tingene i verden jeg verdsetter mest, intelligens og penger, og klart å likestille seg med de overnaturlige - dette er perfekt for meg. På den andre siden har man Superman, som er så god at han blir en dårlige superhelt av det, og Hulken, som er en humørsyk, sutrete, uintelligent "jock" som slår og griner hver gang han blir sur, enten det passer (når han slår ned amerikanske soldater) eller ikke (når han brøler mot lyn). Han er en vakthund, overfladisk og uinteressant. Jeg hadde kanskje likt Banner/Hulken mer om ikke Bana og Norton klarte å spille Banner som en totalt uinteressant tullekarakter som ikke har noen dybde uten transformasjonen til et gigantisk grønt monster.

 

Jeg vil se en film med dyktige, flinke, intelligente helter - helst uten vaktbikkjen Banner og samvittigheten Kal-El. Da snakker vi film, og ikke bare mangfold for mangfolds skyld.

Lenke til kommentar
Hvor finner jeg den lengre utgaven av det klippet? Må få sett det.

 

http://www.youtube.com/watch?v=-4Nh1tVuGnw

 

Kjedelig å like kun kloner som Wayne og Stark. Hele universet er fascinerende, hvordan alle utfyller hverandre og er strake motsetninger. Noe vs. greier er egentlig litt meningsløst for meg. Men på annen side fantastisk underholdning.

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

 

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

^^

 

Det var ment i sammenheng med videoen.

 

Iron Man er basert på Batman, så der hentet Marvel mye. Batman igjen er basert på Superman, hvor de ville ha en som var helt, men allikevel en motsetning (pragmatiker vs. prinsippfast). Det gir det hele litt mer kontraster og et større register å spille på.

 

Batman danker Iron Man så til de grader når det kommer til fiender (Batman slår vel alle der, bortsett fra Spidey), mens Stark har sjarmen og er langt mer nådeløs. Batman er en speidergutt i forhold, på mange måter.

 

Synd Spawn ikke kan blandes inn i det hele. Forferdelig film, men flott karakter.

Lenke til kommentar

Helter er vanskelig, sånn sett. De bedømmes ofte på helt feil grunnlag, f eks tidlige og nyere tolkninger som ikke følger "spiriten", skurker, hjelpere (wtf, Batman trenger ingen Robin!), historier, osv. Det viktigste er karakterens sjel, og da stiller Batman og Supermann som de ultimate. De er motsetninger, og det er derfor Batman vs Supermann er de beste rivalene.

 

Supermann mistet foreldrene og reddet verden, Batman mistet foreldrene og fikk hevnlyst og kynisisme. Supermann har alle verdens krefter, Batman har ingen. Supermann virker ikke til å være interessert i penger, Batman har mer enn han vet hva han skal gjøre med. Supermann vil kun gjøre det gode på mikronivået, Batman på makronivået - det med hver sine konsekvenser som gjør at ingen av dem egentlig er ideelle helter. Fascinerende karakterer, begge to. Man må ha sin preferanse, og kanskje det sier litt om en selv eller kanskje det bare sier hvilke blad man hadde tilgjengelig, men hadde alle foretrukket Batz så hadde det ikke vært like artig å like helter.

 

Når det er sagt, så synes jeg fortsatt Hulken er den svakeste. Bladene er knallgode og får virkelig frem dualiteten, men i begge filmene ble han utrolig overfladisk og usympatisk.

Lenke til kommentar

Det er ikke styrken som gjør Supermann så fascinerende, det er valgene han klarer å ta. Et gjentagende tema er at jo mer makt man har, jo større konsekvenser får gale valg. Velger du dama fremfor jobb? BAM, onde jævler tar over verden. Denger du en kar litt for hardt, slik at hodet flyr av? BAM, hele verden blir med et livredd og man kalle inn Michael Bay til å mobilisere US Army.

 

Supermann sin rolle i universet er å være en inspirasjon til de andre. Batman er bl.a. klar over dette og hjelper han i så måte og holder han ofte i ørene. Det er ikke så ille om Batman tabber seg ut, han er kun en vanlig dødelig. Supermann er en gud. Dette samspillet og den dynamikken gjør Batman og Supermann til to av de kuleste. Spidey er også der oppe, men det er fordi alle nerder og utskudd enkelt kan relatere til karakteren.

 

Men av og til må Batman trå til som den store inspirasjonskilden :wee:

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor

Lenke til kommentar
Jeg tror jeg endelig har forstått hvorfor Iron Man og Batman er mine favoritter, mens jeg ikke liker Supermann og Hulken. Wayne og Stark er intelligente og dyktige, kalkulerende og opptatt av detaljer - de er menneskelige men likevel "super". De har slått sammen de to tingene i verden jeg verdsetter mest, intelligens og penger, og klart å likestille seg med de overnaturlige - dette er perfekt for meg. På den andre siden har man Superman, som er så god at han blir en dårlige superhelt av det, og Hulken, som er en humørsyk, sutrete, uintelligent "jock" som slår og griner hver gang han blir sur, enten det passer (når han slår ned amerikanske soldater) eller ikke (når han brøler mot lyn). Han er en vakthund, overfladisk og uinteressant. Jeg hadde kanskje likt Banner/Hulken mer om ikke Bana og Norton klarte å spille Banner som en totalt uinteressant tullekarakter som ikke har noen dybde uten transformasjonen til et gigantisk grønt monster.

 

Jeg vil se en film med dyktige, flinke, intelligente helter - helst uten vaktbikkjen Banner og samvittigheten Kal-El. Da snakker vi film, og ikke bare mangfold for mangfolds skyld.

 

Må si meg enig. Liker også Iron Man og Batman godt, men avskyr en god del andre superhelter. (Husk nå at Supermann ser ned på menneskeheten. Clark Kent er hans drakt. Interessant analogi angående dette i Kill Bill Vol. 2)

 

Spiderman er blitt emo, Hulken er, som sagt, en humørsyk boler, for ikke å snakke om resten av søppelet Marvel spydde ut opp gjennom årene av superhelttegneserier.

Lenke til kommentar

Kill Bill analogien er morsom, men den er helt på trynet. Men det er en litt annen diskusjon. Ser man på Superman I-III så kan jeg ikke helt skjønne hvordan man kan komme frem til at han er overlegen, sjenert er nesten mer det riktige ordet. Bommerten med den karakteren var å gi han en kone, det ødela troverdigheten litt. "I walk alone"-themet passer Supermann ypperlig. Å være Supermann har alltid handlet om selvoppofrelse og det å sette alle andre foran seg selv. Blir ingen god ektemann av slik (koner har en tendens til å ønske å være den eneste som blir satt foran alle andre). Supermann har heller ikke den luksusen å kunne ha hevnmotiver og styrken hans er hans evne til å ikke misbruke kreftene sine (selv om han glipper enkelte ganger han også)

 

Spider-Man er likedan, nesten "verre". Ofrene han gjør leder ha ut i fattigdom, men han nekter å bruke kreftene til å bedre situasjonen. Bruce Wayne og Tony Stark har nå alltid sin hær med butlere og luksushus å slenge seg ned i, i sine "tøffe tider". At de endret Batman sin historie til å være en kar som reiste jorden rundt for å lære "ondskap" var for å fjerne deler av "spoiled-brat" imaget hans. Både Stark og Wayne er født med sølvskje i munnen, ingen mer enn Stark.

 

Hulk er litt spesiell, da han er inkarnasjonen på deg og meg når vi blir sint. Han har intet ønske om å være noen helt, Bruce Banner vil bare finne en kur. Ha blir presset ut i det hele.

 

Det jeg gleder meg til å se nå er Captain America. Der har de en reell utfordring, men jeg tror den historien kan bli fantastisk.

 

Og ja, Spawn eier.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...