Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Nå er det svært lenge siden jeg så gudfaren, men må si meg uenig. Det ble bygget opp på ære og annen jalla. Ikke hva jeg kaller rasjonelt.
Kan man virkelig bygge noe på ære og annen jalla? Det krever teft og innsikt å bygge seg opp, også som kriminell. Endret av コンピューター・ワールド
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå er det svært lenge siden jeg så gudfaren, men må si meg uenig. Det ble bygget opp på ære og annen jalla. Ikke hva jeg kaller rasjonelt.
Kan man virkelig bygge noe på ære og annen jalla? Det krever teft og innsikt å bygge seg opp, også som kriminell.

Man trenger vel ikke så alt for mye innsikt når vold er ens virkeområde. Logikken er ganske klar. Bruker jeg vold eller truer med vold, får jeg folk til å gjøre som jeg vil.

Lenke til kommentar
Kan man virkelig bygge noe på ære og annen jalla? Det krever teft og innsikt å bygge seg opp, også som kriminell.

Man trenger vel ikke så alt for mye innsikt når vold er ens virkeområde. Logikken er ganske klar. Bruker jeg vold eller truer med vold, får jeg folk til å gjøre som jeg vil.

Nå snakker vi ikke om en liten småkonge på gatehjørnet i Brooklyn, men om en mektig mafialeder. Er mange hindrer man må forsere for å bygge seg opp på den måten Vito gjorde. Har på ingen måte noe respekt for kriminelle, men det er jo likevel interessant å se filmer som omhandler slike avvikende miljøer og individer.
Lenke til kommentar
Mafiafilmene er jo generelt sett gjennomsyret av feige mennesker, vold, maskinmennesker og rullebåndprinsippet. Jeg har personlig aldri skjønt hvorfor folk finner det tiltalende, men jeg syntes filmatiseringen av organisert idioti er ganske så fornøyelig.

Folk liker mafia filmer fordi det handler om folk som blir suksessfulle uten å følge samfunnets regler. De fleste mafia filmer har også et element av å være anti-autoritære og folk flest ser ut til å like sånt.

Jeg er samtidig klar over at mafia folk ender opp med å måtte følge regler og underkaste seg en form for autoritet, det pleier å gå ille med de også til slutt men folk ser ut til å se bort fra disse tingene når de ser mafia filmer.

Lenke til kommentar
Mafiafilmene er jo generelt sett gjennomsyret av feige mennesker, vold, maskinmennesker og rullebåndprinsippet. Jeg har personlig aldri skjønt hvorfor folk finner det tiltalende, men jeg syntes filmatiseringen av organisert idioti er ganske så fornøyelig.

Folk liker mafia filmer fordi det handler om folk som blir suksessfulle uten å følge samfunnets regler. De fleste mafia filmer har også et element av å være anti-autoritære og folk flest ser ut til å like sånt. Jeg er samtidig klar over at mafia folk ender opp med å måtte følge regler og underkaste seg en form for autoritet, det pleier å gå ille med de også til slutt men folk ser ut til å se bort fra disse tingene når de ser mafia filmer.

Paradokset er som du nevner at mafia er autoritær. Og om man bryter med normene så venter det ikke fengsel, men knuste kneskåler eller en kule i ryggen når man minst venter det. Man må følge regler slavisk, ellers så vanker det bank.

Er noe jeg alltid koser meg over når jeg ser mafiafilm. Scorsese fanger jo dette opp ganske så bra.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Kanskje det er en sublim spoiler som forteller oss at Batman er særdeles ustabil i den nye filmer. Alfred må ringe support opp til flere ganger for å få Bruce på nett med omverdenen.

Lenke til kommentar

http://atvs.vg.no/player/?id=17085

Sånn blir man når man ser bare møkkafilmer på kino. Men blir rett og slett hjernedød.

Skulle alldri se kvalitetfilm som "No Country For Old Men" igjen, mens så hadde han sett Lange Flate Ballær 2, 86 ganger!

uff

Kanskje ikke han synes det er bortkasta penger, men selv hadde jeg ikke sløst 1 øre på mange av de filmene han hadde sett uttalige ganger.

Endret av BadSmile
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...