Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

For personer i en maktposisjon, er det å bruke en lav viskende/mumlende stemme, en klar (og primitiv) hersketeknikk for å vise at tilhørerne er ens underlegne. For å i det hele tatt bruke denne hersketeknikken, må selv helt kart vite at audiensen er ens underlege, altså en opphøynelse av seg selv. Selvgod, arrogant og narsisistisk vil da godt passe her.

 

Skal ikke Vito Corleone være selvgod og hersende? Det er Don Corleone vi snakker om her. En selvgod leder med respekt for sin familie. Han skal fryktes og respekteres, og jeg mener at stemmen passer ypperlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Må egentlig si at jeg hater Brandos karakter i Gudfaren. Han fremstår som en parodi på et ekte menneske.

Parodi på et ekte menneske? Den håper jeg du vil utdype.

 

Mennesket har en innbygget funksjon som gjør at vi får avsky for det som nesten er et mennesker, men ikke er et menneske. Dette er grunnen til at t.eks. animerte figurer ikke ser for ekte ut.

 

Denne avskyen får jeg for mennesker som jeg mener ikke oppfører seg som mennesker. Det kan t.eks. være personer som ikke lar seg provosere (slike får jeg lyst å skade), som er genuint snille o.l.. Brandos karakter i Gudfaren er en slik person. Jeg nekter å tro at et menneske kan oppføre seg så dumt som Brandos karakter.

 

Edit: Det er vel den Machiavelliske opptreden jeg ikke greier å forstå.

Endret av Otth
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Kynikere er langt verre enn følere. Om det er noen som kan kalles umenneskelige, så er det de som mangler følelser. Uansett om det er hat, hevnlyst eller sjalusi som dominerer hos en person, betyr det likevel at han har det emosjonelle aspektet som mange vil hevde skiller ham fra dyr.

Lenke til kommentar

Jeg mener det motsatte, cinesque. Det er even til å sidesette det emosjonelle som er hva som skiller et menneske fra dyr. Hat, hevn, sjalusi, osv. er alle følelser vi også finner igjen i dyrverdenen.

 

Den store fordelen med kynikerne er at en vet at man kan forhandle med de, en kan stole på de vil gjøre hva som er til deres eget beste.

 

Problemet er også at de emosjonelt drevne er udiskriminerende i sin vold; volden er et mål i seg selv. Hos kynikerne er bestandig volden et virkemiddel for å oppnå noe; volden er målrettet. Og i likhet med de fleste vil jeg si at jeg finner målrettet vold mindre forkastelig enn blind vold.

Lenke til kommentar
Jeg mener det motsatte, cinesque. Det er even til å sidesette det emosjonelle som er hva som skiller et menneske fra dyr. Hat, hevn, sjalusi, osv. er alle følelser vi også finner igjen i dyrverdenen.

Denne må du utdype litt mer. Fordi det er noe jeg aldri har hørt noen hevde før.

 

Dyr handler vel stort sett på instinkt.

Lenke til kommentar
Jeg mener det motsatte, cinesque. Det er even til å sidesette det emosjonelle som er hva som skiller et menneske fra dyr. Hat, hevn, sjalusi, osv. er alle følelser vi også finner igjen i dyrverdenen.

Denne må du utdype litt mer. Fordi det er noe jeg aldri har hørt noen hevde før.

 

Dyr handler vel stort sett på instinkt.

 

Disse følelsene er forholdsvis vanlig hos flokkdyr, og ingen av de er forbeholdt kun mennesket. Man trenger bare å se til hunden for å finne mange av de. Sjalusi er vel den som lettest kommer til syne, men også hat er lett å oppdage. Er man (uheldigvis) slem mot en valp vil denne hunden huske og hate personen for rest av livet (med modifiasjoner selvfølgelig). Hevn er ei heller uvanlig.

 

Det som derimot er forbeholdt mennesket er å side sette disse følelsen for å se situasjonen på en annen måte.

Lenke til kommentar
Der må jeg si meg sterkt uenig. Brandos karakter fremstilles som en arrogant selvgod naresist som akkurat har lest en dårlig bok om hersketeknikker. Hvor av stemmen er den beste indikatoren på dette.

 

Karakteren til Brando er en machiavellisk, emosjonelt drevet, arrogant menneske uten respekt for liv. Det skader ikke at jeg finner stemmen og appelsinskallet sykt irriterende og idiotisk.

 

Nå er jeg ikke helt enig med at karakteren er så bastant og absolutt på dette feltet, men at det er del av hans personlighet er jo en del av poenget ...

 

Jeg hater mange filmkarakterer jeg, men det er jo ikke noe negativt. Er jo det som ofte er meningen. :)

 

Når det kommer til rasjonelle mennesker, så håper jeg virkelig ikke folk satser på å være 100% rasjonelle. Er ikke noe liv å leve det. En fin miks er det beste, man må krydre tilværelsen med å omfavne irrasjonelle handlinger også. Som oftest relatert til kjærlighet. Det irrasjonelle har også gitt oss mange magiske filmer :)

 

Forskjellen på mennesket og maskin er menneskets evne til å ikke opptre som om de var forhåndsprogrammert.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...