Gå til innhold
Presidentvalget i USA 2024 ×

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film

LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
Nei, jeg vet ikke helt jeg. Holder meg til YMDb. Liste over de 20 beste filmene jeg liker.

Har også "1001 filmer du må se før du dør"-boka som jeg blar i ofte. Der henter jeg filmer , også ut her fra forumet, også IMDB.com rett og slett.

Ah, jeg har også den boka. Forbanna god bok jeg bør begynne å bruke mer! Kanskje jeg skal begynne å lese litt hver kveld og notere alle som ser interessante ut :wee:

Lenke til kommentar

Å, kom igjen! Den er så herlig campy, istedenfor å filme en kjærlighetsscene, ender det med et kyss på sofaen, samtidig som de såvidt lener seg bakover, før det klippes til FYRVERKERI! Den scenen alene gjør filmen verdt å se, 50-talls dobbeltmoralisme på sitt beste!

Lenke til kommentar
Å, kom igjen! Den er så herlig campy, istedenfor å filme en kjærlighetsscene, ender det med et kyss på sofaen, samtidig som de såvidt lener seg bakover, før det klippes til FYRVERKERI! Den scenen alene gjør filmen verdt å se, 50-talls dobbeltmoralisme på sitt beste!

Nå var det sjeldent regissørenes ønske, du må huske på at det fantes moralske råd i bransjen den gangen som la føringer for hva filmer kunne inneholde. I disse satt det konservative mennesker som, hadde klare normer for hva som var lov å vise på film. Derfor var mye film antydningens kunst, og i noen tilfeller ble dette så mestlige gjort at de som satt i rådet nærmest ble latterligjort av filmskaperne. Et godt eksempler er Wilders "The Seven Year Itch", og ikke minst "Breakfeast at Tiffanys" med Audrey Hepburn, synes det er gøy med en slik intern forståelse mellom den gruppen av seerne som "skulle" forstå det og regisøren.

Lenke til kommentar

Naturligvis var ikke dette Hitchcocks valg. Men føringene som ble lagt den gang i forhold til det som vises nå gjør filmen herlig campy, og jeg mener filmen i seg selv er verd å se på grunn av dette. Jeg har gjerne en merkelig sans for humor, men slik er nå det. Syns og scenen på taket var imonerende, med tanke på hva man hadde av tekniske hjelpemidler til å utføre stunts på den tiden, at man faktisk måtte gjøre mange av de tingene ingen forsikringsselskap i dag ville tillatt. Mye er naturligvis jukset til med sett, kameravinkel, osv, men allikevel.

Lenke til kommentar
Syns og scenen på taket var imonerende, med tanke på hva man hadde av tekniske hjelpemidler til å utføre stunts på den tiden, at man faktisk måtte gjøre mange av de tingene ingen forsikringsselskap i dag ville tillatt. Mye er naturligvis jukset til med sett, kameravinkel, osv, men allikevel.

Minner meg om Eli Wallach og hans omtale av sikkerheten i Sergio Leone filmene han spillte i, der de Italienske kravene ikke helt matchet de man hadde i Hollywood. Blant annet så ikke Sergio noe problem med å kjøre et lokomotiv med full fart over en lenke som var lenkelt til skuespilleren med bare 25 cm avstand, Eli nektet dette ved andre opptak og lenken ble derfor gjort en god del lenger når de skulle ta andre opptak,

Lenke til kommentar

Dobbeltmoralen er værre i Bollywood når det gjelder kyssing. Istedet for å kysse begynner folk alltid å danse og strø roser rundt. Det er forbudt å vise et kyss på film. De kan ha sex og whatnot, men kysse, nei. Da kommer dansen og blomstrene. Alltid.

Og kvinnelige skuespillere som gjør et slikt tabu, blir enten fengslet eller jaga ut av landet.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Da var Stanley Kubrick's Eyes Wide Shut sett.

Jeg må bare innrømme at jeg ble veldig skuffet. Filmen var rett og slett middelmådig, om ikke dårlig. Vet at det skal være mye skjult symbolikk og alt slikt her, men ingenting traff meg. Den berømte mystikken og følelsene merket jeg ingenting av.

Første Kubrick-film jeg har sett som jeg ikke likte.

På topp tre av alle filmer her. I toppen av Kubrick-filmer.

Lenke til kommentar

"The Incredible Hulk" var rimelig fornøyelig, dog følte jeg gjorde feil i castingen med Liv Tyler. Nå har jeg ikke sett Ang Lees "Hulk", men denne var noe det samme som "Iron Man", men da uten en herlig arrogant Downey Jr. i hovedrollen.

Godt fornøyd med filmen, men grunnet noe treghet i personutviklingen, samt nevnte Tyler, ender den på en 7'er for min del. Men med mange gode actionsekvenser, samt "Hulk... SMASH!" er den utrolig underholdende.

Så var det bare TDK igjen, som jeg tror kommer til å bli langt bedre enn både "Iron Man" og "The Incredible Hulk."

Endret av Xtra
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg er ikke stor fan av Liv Tyler, men hun passet utmerket i TIH. Men for å si det sånn, jeg ser heller Lees Hulk igjen enn denne.

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...