Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Syntes DH4 var helt OK, jeg. Artig å se Willis i actionhelt-rollen, pluss et par heite damer og en helt tullete usannsynlig historie som DH-filmene skal ha. Og uberhackeren "Warlock" spilles jo av the one and only Kevin Smith.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar

At så mange ble så skuffet og ikke kaller den en Die Hard-film er bare nok et tilfelle på at man bryter den første regelen med filmtitting - at filmen skal likes eller mislikes for det den er, ikke det du vil at den skal være. Skal man slakte Young Frankenstein fordi man ikke leste om den før man så den og trodde det var en skrekkfilm? Die Hard var en god actionfilm, og ikke nødvendigvis den beste Die Hard-filmen (og ikke nødvendigvis den dårligste).

Lenke til kommentar
At så mange ble så skuffet og ikke kaller den en Die Hard-film er bare nok et tilfelle på at man bryter den første regelen med filmtitting - at filmen skal likes eller mislikes for det den er, ikke det du vil at den skal være. Skal man slakte Young Frankenstein fordi man ikke leste om den før man så den og trodde det var en skrekkfilm? Die Hard var en god actionfilm, og ikke nødvendigvis den beste Die Hard-filmen (og ikke nødvendigvis den dårligste).

 

Nå kan vel ikke dette sammenlignes helt. Det er ikke urimelig å sammenligne en film i en filmserie, med de andre. Young Frankenstein var på ingen måte en del av den orginale Frankenstein-filmserien. Skal argumentasjonen her holde, må du anse Live Free or Die Hard som en parodi eller noe liknende (noe jeg ikke sier meg uenig i).

Lenke til kommentar
At så mange ble så skuffet og ikke kaller den en Die Hard-film er bare nok et tilfelle på at man bryter den første regelen med filmtitting - at filmen skal likes eller mislikes for det den er, ikke det du vil at den skal være. Skal man slakte Young Frankenstein fordi man ikke leste om den før man så den og trodde det var en skrekkfilm? Die Hard var en god actionfilm, og ikke nødvendigvis den beste Die Hard-filmen (og ikke nødvendigvis den dårligste).

 

Nå kan vel ikke dette sammenlignes helt. Det er ikke urimelig å sammenligne en film i en filmserie, med de andre. Young Frankenstein var på ingen måte en del av den orginale Frankenstein-filmserien. Skal argumentasjonen her holde, må du anse Live Free or Die Hard som en parodi eller noe liknende (noe jeg ikke sier meg uenig i).

Foruten sammenligningen, er du uenig i tankegangen? Til og med navnet viser at de ville gå i en ny retning, man må jo være åpen for at en film som kommer ut så lenge etter originalen ikke kommer til å være helt sammenlignbar.

Lenke til kommentar

Hvordan i all verden kan Johnny Depp ikke få Oscar med enn sånn liste med fantastisk skuespill?

 

http://www.imdb.com/title/tt0109707/

http://www.imdb.com/title/tt0099487/

http://www.imdb.com/title/tt0408236/

http://www.imdb.com/title/tt0325980/

http://www.imdb.com/title/tt0367594/

http://www.imdb.com/title/tt0308644/

 

Skulle ikke vært lovlig. Jeg hadde gitt han oscar i Edward Scissorhands og Ed Wood hvert fall. Begge er forøvrig favoritter her i huset.

Lenke til kommentar

Die Hard 4.0 var en skuffelse fordi den brøt med premissene til tidligere filmer. Hadde ikke John McClane vært der så ville den gått for en hvilken som helst actionfilm. Den er i så måte en ganske blek kopi av hva den kunne (og burde) ha vært. Hvorfor de brøt med premissene for tidligere filmer vet jeg ikke, det kan ikke bare skyldes PG13. Og når både regissør og Willis går ut i forkant og sier at filmen satser på å være en Die Hard-film så har den i mine øyne til dels feilet med å oppnå det den prøvde på.

 

Det er spesielt merkbart i et Die Hard-Marathon. Den er en nokså god actionfilm (6/10), men en skuffelse som Die Hard-film. Det var et lite antiklimaks å se filmen på kino, når Transformers ble sett samme uke så tror jeg bare det forsterket følelsen av at filmen hverken serverte noe nytt innen actionsjangeren, ei heller serverte en film som minnet særlig om Die Hard.

 

Når det er sagt anser jeg den så absolutt som en del av filmserien og jeg syntes ikke den er dårlig. Den er grei nok, men jeg hadde langt høyere forventninger og den er uten tvil den dårligste i serien.

Lenke til kommentar
Johnny Depp holder vanligvis et høyt nivå i alle filmene han spiller, men han har ikke utmerket seg noe helt spesielt i en film. Man vinner ikke Oscar for gjennomsnittlig svært gode prestasjoner, men utmerkede engangsprestasjoner.

 

Det samme kan vel sies om Christian Bale. Han har noen fenomenale "fysiske" prestasjoner, men mangler det lille ekstra for å slå full pott. Han kler godt de dystre rollene, men mangler vel litt sjarm. Men det kommer vel.

 

Når det er sagt syntes jeg Johnny Depp har prestert (på sitt beste) godt nok til både en og annen oscarnominasjon. Han har så bredt spekter å spille på at han er en fryd for øynene.

Lenke til kommentar
Han skulle i min bok vært en god kandidat for Oscar for rollen Fear and Loathing, i alle fall. Ikke bare gjør han en fantastisk god figur, han ligner også Hunter S. Thompson på en prikk.

Det er fint å si, men man må se på året som en helhet. Var han bedre enn noen av disse? Jeg synes ikke det, men så har jeg gått lei av å se han spille forskjellige typer smågærn.

 

Vita è bella, La (1997) - Roberto Benigni

Affliction (1997) - Nick Nolte

American History X (1998) - Edward Norton (I)

Gods and Monsters (1998) - Ian McKellen

Saving Private Ryan (1998) - Tom Hanks

Lenke til kommentar
Så som sagt American Beauty tidligere idag. Fantastisk film. Noen som vet om noen filmer som ligner American Beauty og Fight Club? Syntes de lignet endel på hverandre^^
Allen Ball skrev manuset til American Beauty. Han er nå snart premiereklar med Towelhead. Lenke. Ellers bør du sjekke ut tv-serien Six Feet Under. Ball var serieskaper. Han regisserte også noen av episodene. Endret av コンピューター・ワールド
Lenke til kommentar
Så som sagt American Beauty tidligere idag. Fantastisk film. Noen som vet om noen filmer som ligner American Beauty og Fight Club? Syntes de lignet endel på hverandre^^
Allen Ball skrev manuset til American Beauty. Han er nå snart premiereklar med Towelhead. Lenke. Ellers bør du sjekke ut tv-serien Six Feet Under. Ball var serieskaper. Han regisserte også noen av episodene.

Så bra ut den, håper det bare ikke blir en dårlig kopi av American Beauty. Den virket veldig lik. Skal ses når den kommer :)

Lenke til kommentar
Han skulle i min bok vært en god kandidat for Oscar for rollen Fear and Loathing, i alle fall. Ikke bare gjør han en fantastisk god figur, han ligner også Hunter S. Thompson på en prikk.

Det er fint å si, men man må se på året som en helhet. Var han bedre enn noen av disse? Jeg synes ikke det, men så har jeg gått lei av å se han spille forskjellige typer smågærn.

 

Vita è bella, La (1997) - Roberto Benigni

Affliction (1997) - Nick Nolte

American History X (1998) - Edward Norton (I)

Gods and Monsters (1998) - Ian McKellen

Saving Private Ryan (1998) - Tom Hanks

 

Vel, jeg kunne godt byttet ham ut med Hanks eller Benigni.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...