Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Litt vanskelig å anslå. Men på IMDb så har jeg votet nøyaktig 645 filmer. Så kan jeg sikkert legge til antall filmer så den runder 1000. Så der har du veldig omtrentlig hvor mange ulike filmer jeg har sett. Egentlig ikke så veldig mye, men jeg begynte ikke å interessere meg for film før slutten av ungdomsskolen, dvs 3-4 år siden. Men regner jeg med filmer jeg har sett flere ganger, så må vi nok opp mot 3000 elns.

 

Blir ikke det litt drøyt? 3000 filmer på 4 år blir ca. 2 filmer per dag.

 

Jeg ser i gjennomsnitt 3-4 filmer per uke, og da inkluderer jeg periodene jeg ser 4-5 filmer pr. dag.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hvor mange filmer anslår dere at dere har sett i løpet av livet (fra og med den alderen der dere faktisk skjønte hva dere så)?

 

Begynte vel for alvor å se filmer rundt 15-16års alderen(2005-2006).

I begynnelsen av 2007 begynte jeg å skrive en liste over alle filmene jeg så, anbefaler folk å gjøre det. Er gøy å se tilbake på når du så den og den filmen. Går også and å bruke Filmjournalen.no. men der går det ikke an å nummerere filmene, dermed må du telle deg fram.

i 2007 så jeg 291 filmer, årene før det har jeg ingen peiling på.

 

Eller enda enklere, bruk stemmehistorikken på IMDb. En får ikke opp antall filmer per år o.l., men det er strengt tatt informasjon som en på lang sikt ikke ønsker.

 

En enkel og flott funksjon (som jeg selvfølgelig bruker), men det at den ikke lagrer datoer skaper "problem" for meg.

Men jeg ser ikke bort ifra at jeg tilslutt slutter med å skrive lister og bruker Vote History ene og alene. (mest sannsynlig av ren latskap) ..Og ja, jeg er enig i at det er den beste løsningen på lengre sikt.

Lenke til kommentar
Litt vanskelig å anslå. Men på IMDb så har jeg votet nøyaktig 645 filmer. Så kan jeg sikkert legge til antall filmer så den runder 1000. Så der har du veldig omtrentlig hvor mange ulike filmer jeg har sett. Egentlig ikke så veldig mye, men jeg begynte ikke å interessere meg for film før slutten av ungdomsskolen, dvs 3-4 år siden. Men regner jeg med filmer jeg har sett flere ganger, så må vi nok opp mot 3000 elns.

 

Blir ikke det litt drøyt? 3000 filmer på 4 år blir ca. 2 filmer per dag.

 

Jeg ser i gjennomsnitt 3-4 filmer per uke, og da inkluderer jeg periodene jeg ser 4-5 filmer pr. dag.

 

Nå har jeg på IMDb ratet endel filmer ut fra hukommelsen, for å få en liten oversikt over hva jeg har sett. Mange av filmene har jeg med andre ord ikke sett siden jeg var mindre. Når jeg runder opp til 3000, så teller jeg med alle filmene jeg har sett siden jeg begynte å se disney filmer som liten, og da så jeg filmer om igjen ganske mange ganger. Den samme tendensen har jeg fortsatt, noe du kan se her: Viewing Log

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf
Nå går det mellom 5-7 filmer på vanlige ukedager, med mindre det skjer noe spesielt.

 

Da kan du ikke gjøre noe annet enn å se film. Går du ikke på skole?

Lenke til kommentar
Nå går det mellom 5-7 filmer på vanlige ukedager, med mindre det skjer noe spesielt.

 

Da kan du ikke gjøre noe annet enn å se film. Går du ikke på skole?

 

Jo, men på onsdager slutter jeg halv 12, og da kan det gå 2-3 filmer etter skolen. Deretter har man jo både fredag og lørdag kveld/natt å se film på. Kan godt snurre en god del filmer på en helg.

 

edit: F.eks. nå, jeg så ferdig Elektra og nå skal jeg se på The Wizard of Oz. Hvorfor ikke liksom? Har jo ikke noe bedre å gjøre enn å sitte her og diskutere med dere og folk på msn :/

Endret av Vintermåne
Lenke til kommentar

Har startet å skrive ned filmer jeg har sett på min YMDB-side. I følge den har jeg sett 75 filmer siden 6. mars. Fin måte å ha oversikt over hva man har sett, få satt ting i system.

 

Har 209 titler på IMDB, noe som egentlig høres litt lite ut etter så mange års filmtitting (selv om jeg oppdaget film på ordentlig for rundtet år siden), så jeg tipper det er et par jeg har gått glipp av å rate.

 

Etter en kjapp regning, har jeg sett i gjennomsnitt 5 filmer i uka siden 6. mars. Høres veldig mye ut, og jeg syntes jeg ser latterlig lite film in the first place :)

Lenke til kommentar

Ser 3-4 filmer i uken. De mest ekstreme årene var det mer, men det er ikke mulig å presse inn mer film når man har familie å prioritere. Hvor mange filmer jeg har sett opp gjennom livet aner jeg ikke, men det er noen tusen. Og jeg ser frem til å se noen tusen til.

 

Når jeg ser gjennom diverse lister over påståtte filmperler så er det nesten til å miste pusten av. Blir aldri ferdig med å se film....

 

Ellers, blir spennende å se Leterrier sin kamerabruk vil utspille seg i Hulk-filmen. Et par artige kommentarer om det her:

http://video.msn.com/video.aspx?mkt=en-us&...70-51b0383dffe7

 

Edit: Endel om Ed Norton her:

http://www.mtv.com/overdrive/?id=1589028&vid=239640

Endret av Dotten
Lenke til kommentar

har lyst til å se flere filmer enn det jeg har tid til nå, når jeg gikk på videregående hadde jeg faktisk tid til å se 3-4 filmer etter skolen, fra 16:00 til 24:00 var film-tid for min del (hadde ingen omgangskrets nei til den som måtte lure), dog det var bare siste året, så ble en del filmer da.

 

Har dog ikke kjøpt så mye film som det jeg gjør nå, fordi jeg faktisk har råd til det, men har mindre tid pga jobb, kjæreste og ymse andre ting.

 

Er heldig om jeg får sett 3 filmer uken.

Lenke til kommentar

Prøver å få sett minst èn film om dagen, men enkelte dager holder det hardt. Har jo skole, jobb, kjæreste og kompiser som skal ha sin bit av kaka. Heldigvis er kompisene glad i film, så ser mye med de. Blir også en del film med dama, som gir meg muligheten til å se film jeg ellers aldri ville sett. Ser på IMDB at jeg har rata 355 filmer, og flere skal det bli.

Lenke til kommentar

Ser vel maks et par filmer i uken, avhengig av hvor mye som skjer. Som nevnt tidligere, så er det deilig å sette seg ned med en film en kveld du ikke har annet å gjøre.

 

Såg forresten akkurat Cassandras Dream fra 2007. Visste ingenting om filmen fra før, da det var søstern og typen som hadde leid den. Var en grei film, men likte ikke slutten, uten å røpe hva den blir. Irriterte meg nesten over all tullingen de to brødrene foretok seg gjennom filmen, men så var det jo samtidig komisk.

 

En helt grei film rett og slett :)

Lenke til kommentar
Jeg ser ikke helt sammenhengen du vil frem til her.

Poenget var at enkelte mennesker argumenter mot at trance er musikk, på lik linje som at all film ikke er kunst.

 

Ser ikke helt sammenhengen. At trance ikke er musikk ville hatt en parallell med at popcornfilm ikke er film. Begge disse er jo like absurde. Men da snakker vi om kategorier av en helt annen type enn kunst.

 

Jeg syns nå det siste er aksiomatisk, det er selvinnlysende for meg at film er kunst, selv om det måtte være masse eksplosjoner med. Film er en kunst fordi det tilbyr filmskapere muligheter til å lage opplevelser og erfaringer for seere, og de erfaringene kan være verdifulle uansett hvilken herkomst de har.

Som Dorian Gray sier, så lenge ett menneske blir mer reflektert, så lenge ett menneske opplever glede og at døren til en fremmed verden åpner seg, da er det kunst. Dette kan man si om alle filmer. En veldig absolutt tankegang, og jeg skjønner problemet med utvanning av begrepet, men det er forskjellige grader av kunst (uten at jeg skal gå nærmere inn på det). Det mange i dag anser som svært kunstnerisk oppstod med teknikker funnet opp av folk som jobbet med film for massene, og omvendt. Kunstbegrepet er flytende, dynamisk og vanskelig å ta tak i. Film har kvaliteter som gjør det til kunst, som jeg har argumentert for, selv om bakmennene måtte være overdrevet interessert i penger. Pengeproblematikken gjelder all kunst, bare i varierende grad. For mye fokus på klirrende mynt med det ene verket (ifølge noen her) gjør det ikke mindre kunstnerisk, det kommer an på seerne og hva de klarer å dra ut av filmen.

Da er vi tilbake til start, hvis seerne får nye dører lukket opp selv av Transformers, da er det kunst.

 

Men da er vi tilbake til at det ikke lenger er noe som ikke er kunst, uansett sammenheng. Denne teorien har vært oppe i nyere kunstteori men den er ikke så mye i bruk lenger fordi den blir for altomfattende. Og fordi den blir misforstått.

Kunsten skal åpne dører, men noen dører har allerede blitt åpnet tusen ganger før. Det er ikke nødvendigvis kunstnerisk interessant å repetere gamle erkjennelser.

 

Dessuten er det forskjell på kunst og underholdning. Noen ting kan være begge deler, men de aller fleste er enten eller.

Lenke til kommentar

Jeg har klart å se tre filmer om dagen i en mindre periode.

 

Ser ikke helt sammenhengen. At trance ikke er musikk ville hatt en parallell med at popcornfilm ikke er film. Begge disse er jo like absurde. Men da snakker vi om kategorier av en helt annen type enn kunst.

Neh, alle menneskelige uttrykk av fantasi er kunst, lizz.

 

Men da er vi tilbake til at det ikke lenger er noe som ikke er kunst, uansett sammenheng. Denne teorien har vært oppe i nyere kunstteori men den er ikke så mye i bruk lenger fordi den blir for altomfattende. Og fordi den blir misforstått.

Kunsten skal åpne dører, men noen dører har allerede blitt åpnet tusen ganger før. Det er ikke nødvendigvis kunstnerisk interessant å repetere gamle erkjennelser.

Hvis noen får en dør åpnet av Undefeatable, hvorfor skal de hovne herrer benekte dette? Jeg liker repetisjon, bare sjekk ut "Dael" av Autechre.

 

Dessuten er det forskjell på kunst og underholdning. Noen ting kan være begge deler, men de aller fleste er enten eller.

Er det? Kunsten å underholde, vet du ;)

Lenke til kommentar
Som et resultat av min ikke så alt for stuerene oppførsel kom jeg tilfeldigvis over filmen In Bruges. Har akkurat sett ferdig filmen og må si at jeg ble mektig imponert.

 

Denne filmen er hva jeg ønsket at War, Inc skulle være, en artig romantisk leiemorderfilm.

 

PS. Bruges er i Belgi for de som lurte.

Så denne igår selv. Fantastisk! De som har skrevet manuset må ha ledd seg ihjel mens de holdt på :!: Holdt på å le meg ihjel jeg også :p

Lenke til kommentar
Hvor mange filmer anslår dere at dere har sett i løpet av livet (fra og med den alderen der dere faktisk skjønte hva dere så)?

 

Begynte vel for alvor å se filmer rundt 15-16års alderen(2005-2006).

I begynnelsen av 2007 begynte jeg å skrive en liste over alle filmene jeg så, anbefaler folk å gjøre det. Er gøy å se tilbake på når du så den og den filmen. Går også and å bruke Filmjournalen.no. men der går det ikke an å nummerere filmene, dermed må du telle deg fram.

i 2007 så jeg 291 filmer, årene før det har jeg ingen peiling på.

 

Man må ikke telle seg fram. Uten å logge seg inn trykker du på linken til brukerprofilen din. Da får du opp en slik liste. Deretter trykker du på statistikk.. Helt øverst står det da antall filmer denne brukeren har sett. Jeg har sett 95 filmer siden 1. feb.

Lenke til kommentar
Hvor mange filmer anslår dere at dere har sett i løpet av livet (fra og med den alderen der dere faktisk skjønte hva dere så)?

De siste 5 årene har jeg vel sett 3-5 filmer i uka. Går litt i rykk og napp, men tipper snittet ligger deromkring et sted.

 

Det vil altså si ca. 1040 filmer de siste 5 årene. Hvis vi regner med at en film gjennomsnittlig varer i 2 timer, så hadde jeg brukt ca. 86 dager på å se gjennom alt igjen, hvis jeg skulle gjort det sammenhengende. Men i realiteten har det nok blitt nærmere 100 dager, da jeg har sett mange av mine favoritter flere ganger.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...