Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse
I Am Legend sin alternative slutt gjør filmen så mye, mye bedre. Merkelig hvordan en liten scene kan tilføre filmen så enormt mye (selv om det ikke når opp til boken). Ved å erstatte den slutten så frarøvet de filmen store mengde med substans, for ikke å snakke om en av tidenes twist (selv om boken også her er bedre).

 

Klikk for å se/fjerne innholdet nedenfor
Øyeblikket når Will Smith sin karakter innser hvordan han fra de infiserte sitt synspunkt er et monster. Som jakter dem. Når han ser på bildene av alle sine ofre så leverer Will Smith en av de beste prestasjonene i filmen. Blikket forteller alt.

 

Dessverre så erstattet de slutten.

 

Ellers så er CGI'en i filmen merkelig tam. Det rev meg ut av illusjonen flere ganger. Filmen er helt rå i første halvdel, men taper seg veldig mot slutten.

Jeg syns ikke filmen ble SÅ mye mye bedre av det. Den er svært god opp til det punktet hvor han mister hunden og han må søke tilflukt i det huset med de to andre folka. Da tapte den seg veldig mange hakk.. Shrek, Bob Marley? Patetisk forsøk på å lage en følelse av "absurditet" i en spesiell situasjon. Men joa, skal være enig at filmen er bedre med den alternative slutten men at det endrer mye vil jeg ikke si. Det er fortsatt en halvslapp firer (av seks).

Lenke til kommentar

Jeg likte Shrek og Bob Marley-referansene, i en verden hvor det ikke er noen mennesker så holder man fast til de digitale minnene. Det er egentlig en fin måte å vise at alt vi dokumenterer om oss selv vil overleve situasjoner som vi kanskje ikke vil. Da synes jeg det er uhyre interessant å tenke på etterkommere som analyserer vår kultur basert på tegneserier, og hvordan de ville oppfattet ting som Bob Marley. Kanskje de ville gjort som Will2k, og sett på ham som en slags profet?

 

Anyway, jeg så den nye slutten og synes den var mye, mye bedre. Jeg likte den originale filmen fordi jeg så den på kino, og da var den en knallgod og spennende thriller/skrekk/drama-film. Med den nye slutten ble den enda bedre som film, men jeg synes uansett at den var veldig spennende. Har lyst til å se den nye slutten i sammenheng med hele filmen, tror det kan bli en annen opplevelse.

Lenke til kommentar

Enda bedre: Les boken.

 

Den alternative slutten gjorde det til en grei nok adapsjon. Mens kinoslutten gjorde den til en middelmådig og til dels respektløs adapsjon.

 

Om man da skal se på den i "adapsjonssamenheng". Som standalone og om man ignorerer boken helt så blir det vel en bedre film.

Lenke til kommentar

Boka kan vel enkelt summeres opp som at han skjønner at mennesket er "race of legends" for vampyrene nå, akkurat som at vampyrer var "race of legends" når menneskene hersket over jorda. Så han er det skjeldne dyret, istedet for den rettmessige forkjemperen han tror han er.

Endret av Bytex
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Jeg synes ikke noe særlig om slakting av filmer man ikke har sett ferdig. Jeg pinte meg gjennom Norbit i dag, for eksempel. Det var en trist opplevelse, gud bedre.

Lenke til kommentar
Akk, så mange filmer, så lite tid :(

Enig! Ett døgn skulle vært dobbelt så langt. Har funnet ut at jeg har sett 94 filmer siden 01.01.08, og det føles ikke ut som om jeg har sett så veldig mange filmer. Såklart regner en på det så begynner jeg å tvile litt på meg selv: Ca 200timer titting + den tiden det tar å kjøpe inn og planlegge hva jeg skal se og kjøpe... Da kommer vi fort opp mot 250 timer, om ikke mer.

Endret av manamind
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9817234daf

Hvor mange filmer anslår dere at dere har sett i løpet av livet (fra og med den alderen der dere faktisk skjønte hva dere så)?

Endret av Slettet+9817234daf
Lenke til kommentar
Hvor mange filmer anslår dere at dere har sett i løpet av livet (fra og med den alderen der dere faktisk skjønte hva dere så)?

 

Begynte vel for alvor å se filmer rundt 15-16års alderen(2005-2006).

I begynnelsen av 2007 begynte jeg å skrive en liste over alle filmene jeg så, anbefaler folk å gjøre det. Er gøy å se tilbake på når du så den og den filmen. Går også and å bruke Filmjournalen.no. men der går det ikke an å nummerere filmene, dermed må du telle deg fram.

i 2007 så jeg 291 filmer, årene før det har jeg ingen peiling på.

Lenke til kommentar
Hvor mange filmer anslår dere at dere har sett i løpet av livet (fra og med den alderen der dere faktisk skjønte hva dere så)?

 

Begynte vel for alvor å se filmer rundt 15-16års alderen(2005-2006).

I begynnelsen av 2007 begynte jeg å skrive en liste over alle filmene jeg så, anbefaler folk å gjøre det. Er gøy å se tilbake på når du så den og den filmen. Går også and å bruke Filmjournalen.no. men der går det ikke an å nummerere filmene, dermed må du telle deg fram.

i 2007 så jeg 291 filmer, årene før det har jeg ingen peiling på.

 

Eller enda enklere, bruk stemmehistorikken på IMDb. En får ikke opp antall filmer per år o.l., men det er strengt tatt informasjon som en på lang sikt ikke ønsker.

Endret av Otth
Lenke til kommentar

Litt vanskelig å anslå. Men på IMDb så har jeg votet nøyaktig 645 filmer. Så kan jeg sikkert legge til antall filmer så den runder 1000. Så der har du veldig omtrentlig hvor mange ulike filmer jeg har sett. Egentlig ikke så veldig mye, men jeg begynte ikke å interessere meg for film før slutten av ungdomsskolen, dvs 3-4 år siden. Men regner jeg med filmer jeg har sett flere ganger, så må vi nok opp mot 3000 elns.

Lenke til kommentar

Begynte å se disney-tegnefilmer da jeg var 2-3 år gammal og har vært filmfrelst siden da. Begynte å se "ekte" filmer da jeg var 13-14, fordi det var først da mor begynte å la meg se filmer med 15 års aldersgrense og noen 18. Siden det har jeg bare samla og samle og ligger nå på overkant av 200 filmer. Blir snart 16 forresten, og jeg har ingen snøring på hvor mange filmer jeg har sett. Prøvde filmjournalen, men ga opp å liste og legge inn alt etter enoen få dager. Nå går det mellom 5-7 filmer på vanlige ukedager, med mindre det skjer noe spesielt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...