Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Skal gi deg argumenter mot, jeg. Transformers var underholdende, men ikke underholdende nok. Jeg gikk ikke ut av kinoen med en godfølelse, men heller med følelsen om at dette egentlig var noe helvetes påkostet dritt. Ingenting var interessant av fortelling, karakterutvikling, høydepunkter eller overraskelser. Det eneste kule med filmen var en heftig lydeffekt når de svære metallklossene slåss i byen mot slutten (som jeg sikkert aldri kommer til å høre igjen på grunn av utilfredsstillende lydanlegg). Videre var filmen fin å se på med tanke på effektene, men du verden så kjip den egentlig var. Shia LaBeouf, en person jeg aldri hadde hørt om før, ble sakte, men sikkert et hatobjekt. Jada, peace and love, men noen ganger elsker jeg å hate, spesielt Shia LaBeouf og hans skremte ansiktsuttrykk i stadig flere filmer. Nå overdriver jeg selvfølgelig litt, jeg forakter ikke Transformers, jeg syns den bare var uinteressant (og nå tydeligvis oppskrytt). The Rock og Armageddon er fine flicks, derimot.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Moskus

Biceps-greia,

Infiltratorroboten,

Onanisekvensen,

Jazz-negerrbot,

SuperhAcc3r-venn sånn bare tilfeldig ...

 

Kjekt for de yngre, kritikkverdig for eldre. For tynt rett og slett, men med masser av potensial.

Endret av Jan-Erik
Lenke til kommentar

Transformers er ment for dem som evner å transformere seg til en 8-åring igjen. Den er ikke ment å sees gjennom øynenen til et voksent menneske som har fått sinnet sitt forpestet av alle årene med å leve i virkeligheten, som sakte men sikkert river en vekk fra fantasien.

 

Mangler man evnen eller har en dårlig dag (jeg vet om enkelte forvokste unger som filmen bommet på), så er det lite håp. Leser man anmeldelser til alle de som elsket filmen, så er det en gjenganger. Det fortelles om en film som maktet å gjøre en til et barn igjen. Den følelsen gjør at mange forelsket seg i filmen.

 

Jeg har aldri hatt høyere forventninger til en film. Jeg leste manus et år før filmen kom og var sjokkert, da jeg anså det som en "voldtekt av min barndom". Jeg var umåtelig skuffet. Men under hele filmen var jeg 8 år og det var en av de kuleste opplevelsene noensinne. På høyde med Forrest Gump, 12 Angry Men og Into the Wild. Jeg er Bay evig takknemlig for de 2 1/2 timene med ren filmmagi. Der Cun så en tom sjokolade, så jeg et kinderegg med den kuleste leken jeg har hatt siden Optimus Prime. En opplevelse all verdens kynisme ikke kan ta fra meg. :)

 

Det er film basert på leker, takk og pris at Bay laget en film for dem som fortsatt er i stand til å finne frem de gamle lekene fra sin barndom og ha en fantastisk dag. En herlig barnslig stemning skapt for den barnslige sjel.

 

Den ga meg følelsen jeg hadde når jeg for 20 år siden så filmer som Neverending Story og Ghostbusters. En følelse jeg hadde savnet i mange år. Det var deilig det :)

Lenke til kommentar

Så man er kynisk hvis man ikke liker denne filmen? Dette tolker jeg ut i fra utsagn som at man må ha evnen til å transformere seg til et barn igjen, ikke la det forpestede synet av virkeligheten råde og til slutt la opplevelsen av kynisme være fraværende. Jeg liker Chihiro og heksene, selv om den er ment for barn. Falsifisering komplett.

Lenke til kommentar

Jeg klarte å se TMNT 4 helt uten problemer, jeg lo av spøkene os.v men klarte ikke helt det samme med Transformers for det om. Når jeg hørte rykter om at de skulle satse på mer humor i oppfølgeren, da ble jeg skuffet altså.

Jeg har sett en del transformers i min barndom og det var en ting jeg var facinert av, nemlig volden, robotene. Ikke en klisjefull tenårings historie.

Endret av Batnobbit
Lenke til kommentar

De fleste argumentene mot å like Transformers vil ikke være relevant for et barn som liker den. Det blir som å kritisere alle tåpelighetene i Ghostbusters. Selv Fantastic Four er en flott film for unger (men Transformers er en langt bedre illusjon for de forvokste ungene vil jeg tørre å påstå). Når jeg har sittet gjennom en film og følt meg som en liten hyperaktiv snørrunge igjen, så er det egentlig gjort. Det var gøy fra ende til slutt, det eneste som irriterte meg var mennesker man prøvde å tilføre noe substans til. Få dem vekk, jeg vil se barndomshelten min Optimus.

 

Skal jeg si noe med "voksne øyne" så vil jeg berømme Shia Labeouf. Han spilte stort sett mot luft, da hans medspillere ikke var der. Men han var ti ganger bedre enn hva talenfulle folk som Liam Neeson og Ewan McGregor i lignende roller i Star Wars filmene. Der hvor de to gigantene så ut som tømmerstokker, så var det langt mer troverdig det Shia leverte (noe som også er takket være minimal bruk av blåskjerm av den godeste Bay).

 

Shia hadde en utrolig vanskelig jobb. Men det føltes som om han snakket med CGI-klumpene. Er du enig der Cun? Har du ikke irritert deg over mange filmer hvor man spiller mot "tvilling" eller andre "ting" som ikke er der, og det er så lett å merke. Jeg har sett Transformers uttallige ganger og det slår meg hvor utrolig flink Shia er til å selge illusjonen. Hans samspill med robotene er pokker med bedre enn med Megan Fox.

 

Eneste gangen jeg syntes effektene ble avslørt var scenen hvor de brukte en ekte bygget Bumblebee. Ironisk nok.

Lenke til kommentar
Imens kan jeg vente i spenning på om det kommer noe argumenter mot med substans, eller om det blir de ytterst tomme "Bay suger" uttalelsene ;)

Hehe, du gir deg ikke.

Vel, filmene hans gir deg rett og slett ikke noe mer enn i høyden et "kick" der og da, men effekten fortaper seg raskt. Jeg har ingen problemer med å se at mange lar seg underholde av Bays eksplosjoner, men la oss skille mellom snørr og kanel her. Han leverer strait actionfilm, ikke kunstverk. Filmene hans forteller en ikke noe vesentlig om det å være menneske. Man går kort sagt ikke ut av kinomørket som et mer reflektert person. Det er helt klart ikke intensjonen til Bay heller, hans primære drivkraft er kun å krafse til seg mest mulig penger fra et kjøpesterkt tenåringspublikum. Der lykkes han til gjengjeld rimelig godt.

For meg mangler hans oeuvre noe så enkelt som sjel, men det er jo selvsagt mye å forlange av det popcornuniverset filmene hans opererer i. Å i det hele tatt kalle filmene hans kunstverk og slik indirekte trekke en sammenligning med folk som Bergman eller Tarkovsky er å drøye det alt for langt, det skjønner nok du og Dotten. Til nød kan man gi cgi-gutta hans kred for godt utført håndarbeid.

Endret av Montag
Lenke til kommentar

Jeg gikk ut av kinoen som et mer reflektert menneske. Ikke det at jeg anser det som et kriterium for at noe skal være et kunstverk. Filmen minte meg på noe særdeles viktig her i livet. Men det var ikke refleksjonen som gjorde det til en fantastisk opplevelse. Det var en ren bonus.

 

Filmen er et kunstverk for meg. Det kommer det til å bli for evig og alltid. Og hva dine antydninger til Bay sin intensjon med filmen er, så virker det som synsing. Har du satt deg like mye inn i Michael Bay som du eksempelvis har i Tarkovsky siden du er i stand til å uttale deg så bastant om hva hans motiver er?

Lenke til kommentar

Hvis filmen mislykkes i å få meg til å føle meg som en kids igjen, da er det synonymt med at den har feilet på et veldig viktig område. Jeg gidder ikke å sette meg utenfor meg selv som et metavesen og prøve å bedømme filmen for hvordan jeg ville sett på den hvis jeg hadde vært en kids eller blitt transformert i overført betydning.

 

Og Shia LaBeouf var bare teit og irriterende. Skremt uttrykk, cheesy replikk, skremt uttrykk, skremt uttrykk, repeat repeat repeat! Liam Neeson var flink, han. Distansert og balansert jedi som er litt avleggs og sliten. Ewan var en usikker, men målrettet padawan, noe han fikk fram fint.

Lenke til kommentar
Nå overdriver jeg selvfølgelig litt, jeg forakter ikke Transformers, jeg syns den bare var uinteressant (og nå tydeligvis oppskrytt). The Rock og Armageddon er fine flicks, derimot.

Den DER er det bare å le av, desidert ett av de største klisjéfilmene gjennom tidene, jeg vil påstå at det er kanskje hans dårligste film uten tvil egentlig. Helt fjern for noe form for logikk (nå snakker jeg om absolutt ALT i filmen, ikke settingen i seg selv, men det som blir SAGT av karakterene og vist i all sin helhet).

 

Jeg gidder ikke skrive et langt innlegg ang dette, men skal komme med noen eksempler:

 

Når de skal redde jorden, er det visst kun America som kan gjøre noe som helst, resten av verden er maktesløse fjerter som må sitte hjemme og tittet på tv'ene sine hvordan "gutta boys" ruster seg opp i sine romskipdrakter og er på vei til å redde alle sammen, fordi alle vet at uten America så er vi alle voldtatt. :roll:

 

Se en av de aller første scenene i filmen, jeg antar at det er feil som folk påstår, in space, people can hear you scream.

 

Det er tydeligvis mye lettere å lære en gjeng idioter *kremt* oljeplattformarbeidere å være astronauter enn å lære astronauter å drille. Javel.

Lenke til kommentar
Hvis filmen mislykkes i å få meg til å føle meg som en kids igjen, da er det synonymt med at den har feilet på et veldig viktig område.

 

Ja det har den. Da er filmen en fiasko i dine øyne, du kan få en og annen gøy opplevelse med den men magien er tapt. Men en film kan jo ikke treffe alle heller. Vi er heldigvis ikke maskiner (selv om sosialistene nok skulle samkjørt oss til et felles maskineri). Vi er menneskelige individer og vi ser alle verden med forskjellige øyne. Jeg har intet ønske om at alle skal se på denne filmen slik jeg gjør. Det hadde vært kjedelig. Men jeg liker å fortelle hvordan jeg ser på verden og jeg liker å lese hvordan andre ser det samme som noe helt annet. Det er der man finner refleksjonen.

 

Og Shia LaBeouf var bare teit og irriterende. Skremt uttrykk, cheesy replikk, skremt uttrykk, skremt uttrykk, repeat repeat repeat! Liam Neeson var flink, han. Distansert og balansert jedi som er litt avleggs og sliten. Ewan var en usikker, men målrettet padawan, noe han fikk fram fint.

 

Jeg har aldri sett Liam i en dårligere rolle. Og han er en av mine favoritter. Men kan ikke forvente mer når nesten alt rundt dem er blåskjerm. Bay hadde heldigvis vett til å plassere cgi'en i en virkelig verden og ikke plassere virkelige mennesker i en cgi-verden. I motsetning til Lucas var CGI et supplement, ikke hovedingrediensen. Det gjør det enklere for skuespillerne å selge illusjonen.

Lenke til kommentar
Når de skal redde jorden, er det visst kun America som kan gjøre noe som helst, resten av verden er maktesløse fjerter som må sitte hjemme og tittet på tv'ene sine hvordan "gutta boys" ruster seg opp i sine romskipdrakter og er på vei til å redde alle sammen, fordi alle vet at uten America så er vi alle voldtatt. :roll:

Selektiv eksponering, kaller man slik. Det er ikke en politisk thriller vi skal se, det er en reinspikka actionfilm! For alt vi vet har det vært heftige diskusjoner internasjonalt i filmens univers, men plottet syns ikke det er relevant for å gi seeren en heidundrandes opplevelse.

 

Se en av de aller første scenene i filmen, jeg antar at det er feil som folk påstår, in space, people can hear you scream.

Gammelt partytriks.

 

Det er tydeligvis mye lettere å lære en gjeng idioter *kremt* oljeplattformarbeidere å være astronauter enn å lære astronauter å drille. Javel.

Ja, du så jo det! :D

 

Men jeg liker å fortelle hvordan jeg ser på verden og jeg liker å lese hvordan andre ser det samme som noe helt annet. Det er der man finner refleksjonen.

Ja, det er qult.

 

Jeg har aldri sett Liam i en dårligere rolle. Og han er en av mine favoritter. Men kan ikke forvente mer når nesten alt rundt dem er blåskjerm. Bay hadde heldigvis vett til å plassere cgi'en i en virkelig verden og ikke plassere virkelige mennesker i en cgi-verden. I motsetning til Lucas var CGI et supplement, ikke hovedingrediensen. Det gjør det enklere for skuespillerne å selge illusjonen.

Åh, jeg elsker Liam i rollen som Qui-Gon. For mye blåskjerm er ikke gøy og George vet ikke å styre seg. Men det hadde vel vært litt vanskelig å lage mye av det vi ser i Star Wars uten heftig bruk av blåskjerm. Coruscant-scenene kunne kanskje ha vært spilt inn på location i New York ^^

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...