Gå til innhold

Filmprat v2.0 - Generell diskusjon om/rundt film


LarsP

Anbefalte innlegg

Ellers synes jeg at tullet og det dårlige skuespillet i stor grad hjelper abstrakteringen og på måten forsterker budskapet.

 

Genistreken til denne filmen er at skuespillet skal være dårlig, men det skal ikke vises at skuespillerne aktivt prøver å spille dårlig. Prøver skuespillerne å spille dårlig, blir resultatet som oftest falskt og useelig. Har man dette i tankene ser man raskt at skuespillervalget var perfekt.

Med den innstillingen godtar du vel Uwe Boll også?

 

Valget Paul Verhoeven tar om å la skuespillet være dårlig hjelper å abstraktere filmen og seerens tankegang. Siden filmens hensikt er å kritisere et abstrakt, er dette et svært passende å bruke virkemidler som presser seerne til å tenke i abstrakter.

 

Ser du på filmen kun som en standard popcorn-sci-fi-action-film vil den selvfølgelig ikke holde mål, men det har den heller aldri gjort.

Vet ikke helt hvilken genistrek der et. At den ikke holder mål som popcorn, men sanker poeng på cheesy? Er ikke

det forbeholdt meksikanske b-filmer?

 

Muligens har jeg hengt meg om i perfeksjonisme, men for meg er dårlig skuespill som diare uten dopapir.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Endelig 15 år, så nå kan jeg da i teorien endelig se 15års filmer selv om jeg aldri har levd etter den regelen men nok om det; Temple of Doom eller End Game?

Går ut ifra Temple of Doom? Har ikke sett den enda

 

Temple of Doom er et makkverk av en film. Har blandt annet to av filmhistoriens mest irriterende og idiotiske karakterer. En svak, tynn og generelt kjedelig Jones-film, og helt klart seriens sorte får.

 

Jeg har ikke sett End Game, så jeg skal ikke si meg noen mening om den.

Endret av Badering
Lenke til kommentar
Temple of Doom er et makkverk av en film. Har blandt annet to av filmhistoriens mest irriterende og idiotiske karakterer.

 

Jeg har ikke sett End Game, så jeg skal ikke si meg noen mening om den.

Begynte og se End Game, skrudde av etter 10 min. Makan til dritt altså, men selfølgelig kan det jo vær at den blir bedre.

Hørt en del snakk om de karakterene, jeg har jo mine karakterer på mest irriterende karakterer da. Er de virkelig så fæle?

Lenke til kommentar
Hva er egentlig forskjellen på transformers og Iron Man ? Det er jo store ting i kule drakter med masse rakketter og maskingevær osv. Med masse farger og metall og dingsebungser. Det er jo mye av det samme.

 

Iron Man har mer fokus på karakterene, som en god superhelt seg hør og bør. Men ingen av filmene kaster bort tid på teskje-modus. De har fokus på å holde et høyt tempo. Der er vel Iron Man litt mer ujevn.

 

Transformers var langt mer spektakulær, mens Iron Man hadde mer "sjel" og fokus på karakterer. I tillegg var Iron Man en nyskapende film. Den er en puslebit. Neste bit kommer med The Incredible Hulk.

 

At de i Iron Man gir oss både Captain America sitt skjold, antydninger til Mandarin, antydninger til War Machine og til slutt serverer Nick Fury er bare helt uber for en fanboy. Det er et prosjekt som er så respektfult overfor kildematerialet og fansen at det aldri tidligere er blitt gjort. Selv Batman Begins blir slått ned i støvlene i så måte.

 

Og enda mer kommer neste helg. The Incredible Hulk rapporteres å være like full av slike små "kaker" til oss fans. Høydepunktet er vel Tony Stark sin rolle.

Lenke til kommentar
Begynte og se End Game, skrudde av etter 10 min. Makan til dritt altså, men selfølgelig kan det jo vær at den blir bedre.

Hørt en del snakk om de karakterene, jeg har jo mine karakterer på mest irriterende karakterer da. Er de virkelig så fæle?

 

Ja.

 

Nå finnes det mennesker som liker Temple of Doom da, og den har et ganske imponerende (og jævla ufortjent) høyt snitt på imdb. Men jeg syntes i hvert fall det var en elendig film :)

Endret av Badering
Lenke til kommentar
Den første Hulk-filmen sugde jo sikkelig hardt da. Tror aldri jeg har sett en så sugen superheltfilm.

 

Den blir bedre ved andre visning. Men ja, de bommet nok seriøst på målgruppen der. Men den har en form for substans og psykologisk aspekt som gjør den bedre om man holder fokus på det.

 

Men The Incredible Hulk er ingen oppfølger. Det er en "reboot". Og den har gått inn for aktivt å distansere seg fra stilen til den forrige. Som var en gigantisk flopp om man måler i penger. En av historiens største fall fra åpningshelgen til den neste.

Lenke til kommentar
Vet ikke helt hvilken genistrek der et. At den ikke holder mål som popcorn, men sanker poeng på cheesy? Er ikke

det forbeholdt meksikanske b-filmer?

 

Muligens har jeg hengt meg om i perfeksjonisme, men for meg er dårlig skuespill som diare uten dopapir.

 

Det dårlige skuespiller abstrakterer karakterene. Det er bevist gjort så seeren ikke skal anse de som fullverdige mennesker. Det latterliggjør karakteren. Med dette klarer Verhoeven å skape en sinstemning som latterliggjør det facistiske samfunnet uten å direkte moralisere. Seeren sitter igjen med et inntrykk av at facismen, og idealfacisten, er noe umenneskelig, noe som ikke hører hjemme i den virkelig verden.

Lenke til kommentar
Hehe, mye fornøyelig lesning her. Får du betalt av Bay for å være hans lokale Norgesprofet, Dotten? Hvis ikke, burde du nesten søke stillingen...

 

Må nok skuffe deg der. Nå, hadde du noe saklig å komme med eller var spilleren så fristende å ta at du mistet ballen av syne? Selv Bay sine filmer har mer substans enn innlegget ditt. Noe som er litt av et paradoks, med tanke på kritikken Bay pleier å få (mangler substans). :wee:

 

Imens kan jeg vente i spenning på om det kommer noe argumenter mot med substans, eller om det blir de ytterst tomme "Bay suger" uttalelsene ;)

 

Ellers, Norton får ikke navnet sitt på Hulk-manus. Blir nok sinna nå.

http://www.comicbookmovie.com/news/articles/4627.asp

Lenke til kommentar
Jeg har sagt det før, men sier det igjen: Transformers er en sjokoladenisse. Den ser veldig fin ut på utsiden, men er fullstendig hul inni. Men The Rock er ganske qul. Sean Connery har spist haggisen sin, for å si det sånn.

Jeg forventer ikke at all skjokolade skal være kinderegg. ;)

 

Liker å nyte litt av hvert...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...